2019-10-07, 16:24
Medlem
Carl Serungs avatar
Gnarp låter inte så himla bra.
Citera
2019-10-07, 16:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av storkvitter
Kräkånger ska ha bytt namn 1951 men K-noret fick alltså vara kvar på Vägverkets skyltar?
Jajamensan. Eller så är det så enkelt att historien om Kräkångersnoret är det som har levt vidare. Minnet påverkas ju av vad man hör och upplever, jag är helt säker på att jag sett denna skylten, men det kan ju vara att jag fått historien berättad så många gånger att den fastnat som ett äkta minne.

Tror dock att det är så enkelt att Noret inte behövde byta namn förrän man fick problemet med skylten, dvs det var inte förrän man skyltade dit som ortnamnet blev ett problem. Enligt Wikipedia så bytte Södra Lövsele namn till detta från Kräkångersnoret på 40-talet, men det är nog så att namnet levde kvar på "Noret" därefter.

Namnet finns dock fortfarande kvar:
- https://www.yr.no/place/Sweden/V%C3%A4sterbotten/kr%C3%A4k%C3%A5ngersnoret/

Åtminstone hos norrmännen.
Citera
2019-10-07, 16:51
Medlem
Mensträsk i Västerbottens inland.
Citera
2019-10-11, 12:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Jajamensan. Eller så är det så enkelt att historien om Kräkångersnoret är det som har levt vidare. Minnet påverkas ju av vad man hör och upplever, jag är helt säker på att jag sett denna skylten, men det kan ju vara att jag fått historien berättad så många gånger att den fastnat som ett äkta minne.

Tror dock att det är så enkelt att Noret inte behövde byta namn förrän man fick problemet med skylten, dvs det var inte förrän man skyltade dit som ortnamnet blev ett problem. Enligt Wikipedia så bytte Södra Lövsele namn till detta från Kräkångersnoret på 40-talet, men det är nog så att namnet levde kvar på "Noret" därefter.

Inte omöjligt att folk blandar samman platserna. Det enda som hjälper här borde vara en gammal karta.
Senast redigerad av storkvitter 2019-10-11 kl. 12:45.
Citera
2019-10-11, 13:32
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman

När postnummersystemet infördes 1967/68, så döpte man friskt om orterna i landet.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Postnummer_i_Sverige
Citera
2019-10-13, 22:00
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Vad sägs om Farsta..? Vi lever i världens mest feminina och feministiska land men har ingen förort namngiven efter "Mors dag" - men "fars´ta" går minsann ann!

(sorry.... ...kanske hade funkat i Göteborg åtm..)
Citera
2019-10-13, 22:18
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoggeGogelius
Vad sägs om Farsta..? Vi lever i världens mest feminina och feministiska land men har ingen förort namngiven efter "Mors dag" - men "fars´ta" går minsann ann!

(sorry.... ...kanske hade funkat i Göteborg åtm..)

Finns faktiskt ett Morsta.
Citera
2019-10-13, 22:21
Medlem
ProfessorAnuss avatar
Malmö
Citera
2019-10-13, 22:29
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Finns faktiskt ett Morsta.

Ja jävlar!

Synd att det tycks var en riktig byhåla (inget pejorativt i det!) - lär m a o aldrig få höra i ett pendeltåg "nästa Mors´ta..."

(skulle inte ens räcka om Roslagsbanan gjorde en avstickare... gissar det uttalas "Mårrsta" det dina m Farsta är ju just det typiskt skandinaviska långa a:t varför det blir "nästa Faaars da..." )

EDIT: sorry för OT - men apropå pendeltåg - hatar den jävla lokalpolitiska hatpropagandan man får stå ut med... "mot Märsta" hit och "mot Nynäshamn" dit... ...jag är för i helvete FÖR båda dessa!
Senast redigerad av GoggeGogelius 2019-10-13 kl. 22:31.
Citera
2019-10-14, 15:13
Medlem
Ringhals3s avatar
Här kommer vinnaren!

"Södra Lövsele (eller Noret) är en by några kilometer söder om Lövsele i Skellefteå kommun. Byn hette tidigare Kräkångersnoret, men bytte namn under 1950-talet."

Kräkångersnoret!

Edit: Minst tvåa på bollen...
Senast redigerad av Ringhals3 2019-10-14 kl. 15:17.
Citera
2019-11-09, 17:27
Medlem
AngelsKit-V.47s avatar
Hammarkullen
Citera
2019-11-19, 22:26
Medlem
SweAmers avatar
Fittja, Trosa, Luleå, Piteå, Tumba, Skärholmen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in