2019-09-27, 23:02
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pallestrom
ISK konto med några väl utvalda aktier och eller fonder.
Eller spar i tex 4spar, upplandsspar - ränta på ca 7% fast tak på max 50 papp.
Akelius spar ger väl 3.5% i ränta.
Akelius spar omfattas inte av insättningsgarantin, vilket kan vara värt att beakta.
Citera
2019-09-27, 23:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Netizen
Vet inte hur man tänker när man vill investera likvida medel samtidigt som man har en stor skuld. Räntan kommer inte vara 1% för evigt och det kan gå fort upp.

Skall jag med CSN lån också amortera tycker du? Räntan ligger på under 0.2%
Citera
2019-09-27, 23:06
Medlem
Netizens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Guhrra
Skall jag med CSN lån också amortera tycker du? Räntan ligger på under 0.2%
Alla investeringar innebär risker. För att du ska bli rik ska någon annan bli fattig. Så länge du är satt i skuld är du inte fri. Att vara skuldfri är basen i sund ekonomi. Delar du inte den uppfattningen så behåll ditt lån och använd pengar du har till att gambla. Har du tur så lyckas du annars blir det knäckebröd tidigare än du planerat.
Citera
2019-09-27, 23:10
Medlem
constants avatar
Citat:
För att du ska bli rik ska någon annan bli fattig.
Varför skulle det vara så?

Du menar alltså att om kursen för ASEA går upp tio procent, så måste någon bli fattig för att den ska betala den kursuppgången?

Förklara gärna.
Citera
2019-09-27, 23:13
Medlem
Netizens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Varför skulle det vara så?

Du menar alltså att om kursen för ASEA går upp tio procent, så måste någon bli fattig för att den ska betala den kursuppgången?

Förklara gärna.
Om kursen går upp 10% så har någon sålt sina aktier till dig med förlusten av uppgången. Annars finns det inga aktier att köpa. Tycker du det är svårt att förstå?
Citera
2019-09-27, 23:15
Medlem
Den 7/9 var du student enligt ditt inlägg och hade sparat ihop 360 000. Det gick snabbt till 500 000.
Citera
2019-09-27, 23:15
Medlem
constants avatar
Citat:
Jamen då är det inga problem att bli rik.
Exempel:

Om ts belånat sitt bostadsinnehav med 500.000:- med räntan 1.5% fram till nu, så hade det kostat 7.500:-.

Om hen satt samma pengar på en fond som följer OMX30, så hade insatsen ökat med ungefär 15%, alltså med runt (egentligen lite mer) 75.000:-. Sedan får vi dra av för skatt, som med ISK blir några tusenlappar.

Sedan får man såklart ta med risken att börsen rasar, men långsiktigt är det en bra affär att köpa aktier/fonder för pengar man belånar sin bostad med.

Så mitt tips till ts är fortfarande globala indexfonder, även om mitt exempel handlade om OMX30.
Senast redigerad av constant 2019-09-27 kl. 23:22.
Citera
2019-09-27, 23:19
Medlem
constants avatar
Citat:
Om kursen går upp 10% så har någon sålt sina aktier till dig med förlusten av uppgången. Annars finns det inga aktier att köpa. Tycker du det är svårt att förstå?
Så om jag köper en aktie för 10:- och sedan säljer den ett år senare för 20:-, och den efter min försäljning går upp till 30:- så har jag förlorat pengar?

Förklara gärna som för ett barn hur du tänkte där.

Får jag gissa att du har noll på ditt konto varje månad precis innan din lön eller ditt aktivitetsstöd kommer in? Och att du inte riktigt är rätt person att tipsa om ekonomi?
Citera
2019-09-27, 23:21
Medlem
Netizens avatar
Citat:
Exempel:

Om ts belånat sitt bostadsinnehav med 500.000:- med räntan 1.5% fram till nu, så hade det kostat 7.500:-.

Om hen satt samma pengar på en fond som följer OMX30, så hade insatsen ökat med ungefär 15%, alltså med ungefär 75.000:-. Sedan får vi dra av för skatt, som med ISK blir några tusenlappar.

Sedan får man såklart ta med risken att börsen rasar, men långsiktigt är det en bra affär att köpa aktier/fonder för pengar man belånar sin bostad med.

Så mitt tips till ts är fortfarande globala indexfonder, även om mitt exempel handlade om OMX30.
Säger du med facit hand. Nu har vi haft en bullmarknad under överskådlig tid och indexfonder varit vinnare. Men du vet aldrig när det vänder. Det är livsfarligt att belåna sin bostad för att spekulera på börsen. Har man inte likvida medel och är skuldfri är inte börsen något man ska hålla på med.
Citera
2019-09-27, 23:23
Medlem
Pallestroms avatar
Citat:
Akelius spar omfattas inte av insättningsgarantin, vilket kan vara värt att beakta.

Jag vet, fast de känns trygga ändå! Försvinner knappast.
Citera
2019-09-27, 23:26
Medlem
constants avatar
Citat:
Det är livsfarligt att belåna sin bostad för att spekulera på börsen.
Av vilken anledning skulle det vara "livsfarligt" för exempelvis mig att låna 5000.000:- på min lägenhet och köpa aktier?

Jag har råd att betala ränta upp till minst tio procent, jag har råd att förlora precis 100% av aktieinnehavet. På vilket sätt är det livsfarligt? Om så min lägenhet skulle sjunka till värdet noll kronor så är det inga problem även om det skulle ge mig en sämre pension, men på vilket sätt är det livsfarligt?
Citera
2019-09-27, 23:29
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pallestrom
Jag vet, fast de känns trygga ändå! Försvinner knappast.
Jag skulle nog ändå inte lägga allt där, vad som helst kan hända. Större bolag har kursat - Kom att tänka på Saléns...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in