2019-09-27, 16:03
Medlem
rotops avatar
Är sugen på en som heter Armour residential och tanken är ju såklart att återinvestera och bygga upp en månadsutdelning man kan leva på. Till er som har lite mer koll än jag:

Är REITs fortfarande nåt som funkar bra och någorlunda stabilt?
Hur tror ni de påverkas av kommande lågkonjunktur jämfört med "vanliga" aktier?
Vilka är de största riskerna, att utdelningen sänks eller uteblir helt?

Färsking på detta så tips och synpunkter mottas tacksamt.
Citera
2019-09-27, 16:20
Bannlyst
Ursäkta frågan, men vad står REIT för?

Har precis börjat trade:a och vill få till mig all kunskap jag kan.

Förlåt om jag kladdade ner din trådstart.
Citera
2019-09-27, 16:25
Medlem
Ja långsiktig stabilt och bra, dock bör man ändå sprida ut sina risker mot flera.

Sedan kolla möjligt skuldsättning, dock vid lågkonjunktur sänks även räntan

Men räkna allt faller i en krasch då folk är idioter och säljer i regel av allt.

Men förändrar inte folk alltid kommer behöva bostad.
Citera
2019-09-27, 17:07
Medlem
rotops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Busmumrik
Ursäkta frågan, men vad står REIT för?

Har precis börjat trade:a och vill få till mig all kunskap jag kan.

Förlåt om jag kladdade ner din trådstart.

Ingen fara.
En REIT (real estate investment trust) är börshandlade företag som äger fastigheter och som i utbyte mot skattelättnader måste dela ut större delen av sina vinster (runt 90%), vanligtvis kvartals- eller månadsvis. Man får alltså regelbundet in en del av vinsten på kontot som då kan återinvesteras för att generera en inkomst som ökar för varje månad.
Realty Income är väl det mest kända företaget annars men jag tycker de verkar för dyra och hajpade numera.

Tack syserror också.
Citera
2019-09-27, 17:09
Bannlyst
Tack för ditt svar. Tänker inte kladda ner tråden mer. Bara undrar vart man kan handla dessa? Kan vara ett fint tillskott i portföljen.
Citera
2019-09-27, 17:22
Medlem
rotops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Busmumrik
Tack för ditt svar. Tänker inte kladda ner tråden mer. Bara undrar vart man kan handla dessa? Kan vara ett fint tillskott i portföljen.

Jag handlar via avanza men funkar säkert hos de flesta mäklare/banker.
Citera
2019-09-28, 17:17
Medlem
Jag har ungefär 15% av min portfölj fördelat på REITs. Just nu har jag Northwest HealthCare Properties och Sabra Health Care.
Tycker det har fungerat bra, men man ska vara medveten om valutarisken.
Citera
2019-09-30, 01:58
Medlem
STAG är en REIT med logistikfastigheter som delar ut månadsvis, har fått lite köprekar, trevlig tillväxtkurva, yieldar nästan 5%
Citera
2019-10-02, 20:23
Medlem
Tänk på att ha dessa I en KF på grund av källskatten. Precis som alla utdelande utländska aktier på vilka det dras källskatt.
Citera
2019-10-03, 09:39
Medlem
CIBUS är inte tekniskt sätt en REIT men är ett fastighetsföretag som delar ut kvarttalsvis och har typ 6% direktavkastning. Ingen källskatt men utdelningen är i EUR.
Citera
2019-12-12, 22:04
Medlem
bithaxs avatar
Tittar man på utvecklingen för vissa av dessa ”vinstmaskiner” så känns svenska fastighetsbolag mer attraktiva.
Citera
2020-07-02, 06:45
Medlem
preexistanss avatar
Kul med en REIT-tråd.

Jag passade på att köpa lite i dippen under våren så nu äger jag mindre poster i: Realty income, EPR properties, NorthWest healthcare, Federal realty investment Trust, WP Carey, European industrial REIT, Cominar REIT och Apple hospitality REIT.

Just nu är ju inte läget på topp för dessa men på lång sikt hoppas jag det kan bli bra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in