2019-09-27, 09:53
Medlem
Hej. Det här kommer bli ett långt inlägg. Men va snälla idag

Jag har den senaste veckan gått runt med en märklig axelskada. Tror till 99% att den här uppkommit då jag kört övningen "cable rear delt fly". Jag är ingen amatör eller nybörjare på gymmet så de otur tyvärr. Brukar inte vara en person som gnäller Men med denna skada kan jag INTE träna har försökt, det går inte!

Jag undrar om det är axelleden som har tagit stryk. Jag ska försöka ge en så tydligt förklaring som möjligt på vilka rörelser jag får ont på.

1.Jag känner ofta smärtor när jag t ex råkar lyfta något (behöver ej vara särskilt tungt) med handen i fel vinkel alltså bakåt.
2. Jag känner inte av någon smärta om jag sträcker min arm rakt, men däremot sträcker ut den bort från min kropp får jag ont
3. Bästa exemplet på låsningen av axeln kommer här. Vet inte hur många som känner till övningen "vridning i bröstryggen" om inte googla! Den här övningen funkar inte att göra alls. De liksom en låsning. Skulle jag anstränga mig känns det som om armen går av. Totalt instabil.
4. Varför denna skada är oroande är att den påverkar min vardag jag syftar inte på smärta. Utan att axeln känns svagare, jag känner av någon en försämrad rörelse. Som jag beskrev ovanför är jag inte lika flexibel och fri i rörelse med armen längre. Min rörelse förmåga känns begränsad.

Min träning har gått bra senaste åren och jag det är något jag tycker är kul. Skador är alltid jobbigt!
Jag är extremt orolig över vad det kan vara för skada. Vet att det finns duktiga och hjälpsamma folk här. Dela gärna mer er vad ni tror det kan bara och ställ gärna frågor.
Någon kommer säkert skriva att jag ska besöka si eller så. Min situation är för tillfället ganska knepig och tampas med en dålig ekonomi. Är begränsad på det hållet med:/
Citera
2019-09-27, 10:19
Medlem
Rekommenderar verkligen att gå till sjukgymnast, du kan få ett besök för runt 100-200kr. Även om ekonomin är dålig bör du hitta saker du kan offra för detta då det har så stor påverkan på dig. Du kommer aldrig kunna veta vem som ger vettiga råd här även om det finns kunnigt folk här.

Bra läge att fokusera på träning av underkropp så länge iaf!
Citera
2019-09-27, 10:27
Medlem
Tycker du ska gå och kolla upp det för att vara säker på vad du drabbats av. Men det går att ta reda på det någorlunda själv också om det är något mindre.

Jag fick också en lätt axelskada för några veckor sedan när jag körde cable rear delt flyes. Tog för lätt första settet så jag lassade på 300% och blev öm i axeln en stund efter passet. Jag fick en inklämningskada visade det sig. Jag är rätt erfaren av skador så jag förstod vad jag inte skulle göra på gymmet för att bli frisk (det mesta!). Vet du inte så träna inte alls förän du kollat upp det. Axeln är betydligt viktigare att få frisk än att fortsätta träna.

Om du böjer armen som att du ska ta tag i motsatt bröstvårta och lyfter den upp så långt du kan. Låser det sig armen vid axelhöjd ibland?

Det var en som frågade i förra veckan och jag gav en pdf fil med rehab för inklämning. Rehab påskyndar läkningen.
Citera
2019-09-27, 10:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av maritbergman
Rekommenderar verkligen att gå till sjukgymnast, du kan få ett besök för runt 100-200kr. Även om ekonomin är dålig bör du hitta saker du kan offra för detta då det har så stor påverkan på dig. Du kommer aldrig kunna veta vem som ger vettiga råd här även om det finns kunnigt folk här.

Var hittar du en sjukgymnast för 100-200 kr?
Citera
2019-09-27, 10:44
Medlem
Citat:

Jag har ingen möjlighet att besöka någon just nu. Tyvärr är det såpass illa. God råd kan man ändå få här då exempelvis axelskador är otroligt vanligt bland många.

Citat:
Ursprungligen postat av MRZnr1
Tycker du ska gå och kolla upp det för att vara säker på vad du drabbats av. Men det går att ta reda på det någorlunda själv också om det är något mindre.

Jag fick också en lätt axelskada för några veckor sedan när jag körde cable rear delt flyes. Tog för lätt första settet så jag lassade på 300% och blev öm i axeln en stund efter passet. Jag fick en inklämningskada visade det sig. Jag är rätt erfaren av skador så jag förstod vad jag inte skulle göra på gymmet för att bli frisk (det mesta!). Vet du inte så träna inte alls förän du kollat upp det. Axeln är betydligt viktigare att få frisk än att fortsätta träna.

Om du böjer armen som att du ska ta tag i motsatt bröstvårta och lyfter den upp så långt du kan. Låser det sig armen vid axelhöjd ibland?

Det var en som frågade i förra veckan och jag gav en pdf fil med rehab för inklämning. Rehab påskyndar läkningen.

Kom igen inte så billigt seriöst.
Jag har bestämt mig för att inte träna alls. Men just den här skadan känns ganska konstigt. Jag har tidigare haft axelbekymmer osv men de har gått över. Den här däremot verkar va en sån som läker segt och samtidigt påverkar min rörelse. Jag kan även tillägga att det strålar på något vis ner till armen. Jag kan inte de termerna som används och lite svårt att beskriva exakt.

Men axeln skadan strålar ut i armen när jag gör vissa rörelser. Vad kan detta betyda?

Jag gjorde den övningen du beskrev. Den jag att utföra helt ok, givetvis p.g.a omständigheterna var det inte helt korrekt.
Men det är främst när jag försöker lyfta armen uppåt ut från sidan. Som det blir problematiskt och axeln inte vill samarbeta.

Skulle önska på att någon sjukgymnast eller liknande kunde va inne på fb nu
Citera
2019-09-27, 10:44
Medlem
Fenjal888s avatar
Citat:

500 kr snarare.

Jag tycker du ska gå till en ortoped snarare, de flesta sjukgymnaster är riktigt dåliga och bara en handfull standardövningar.
Citera
2019-09-27, 11:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chipapo
Jag har ingen möjlighet att besöka någon just nu. Tyvärr är det såpass illa. God råd kan man ändå få här då exempelvis axelskador är otroligt vanligt bland många.

Kom igen inte så billigt seriöst.
Jag har bestämt mig för att inte träna alls. Men just den här skadan känns ganska konstigt. Jag har tidigare haft axelbekymmer osv men de har gått över. Den här däremot verkar va en sån som läker segt och samtidigt påverkar min rörelse. Jag kan även tillägga att det strålar på något vis ner till armen. Jag kan inte de termerna som används och lite svårt att beskriva exakt.

Men axeln skadan strålar ut i armen när jag gör vissa rörelser. Vad kan detta betyda?

Jag gjorde den övningen du beskrev. Den jag att utföra helt ok, givetvis p.g.a omständigheterna var det inte helt korrekt.
Men det är främst när jag försöker lyfta armen uppåt ut från sidan. Som det blir problematiskt och axeln inte vill samarbeta.

Skulle önska på att någon sjukgymnast eller liknande kunde va inne på fb nu

Vet inte var du menar. Men det är smart av dig att lägga träningen åt sidan. Du verkar inte läst om ämnet mycket.
Du behöver besöka någon för att få hjälp. Jag kan tipsa dig om en bok om du vill veta vilket rehab program du ska köra när du vet vad du drabbats av. I Göteborg finns tex en klinik som bara jobbar med idrottsskador.
Senast redigerad av MRZnr1 2019-09-27 kl. 11:05.
Citera
2019-09-27, 11:02
Medlem
Talamuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoodTalking
Var hittar du en sjukgymnast för 100-200 kr?

Landstingstaxa = 200 kr /besök tills frikort (1150kr/år) uppnås. Privat sjukgymnast dyrare och behöver ej vara bättre
Citera
2019-09-27, 11:09
Medlem
Vi kan väll börja med att kompletera anamnesen lite.
Lite bakgrund: Ålder och kön? Tidigare frisk? Tidigare axelfrisk? Mediciner? Gör du många repetetiva eller statiska rörelser på arbete eller fritid?
Kom din smärta plötsligt eller smygande? och vad hände när du först blev varse om den? Har du varit med om trauma mot axel?
Status: smärta vid rörelse från kroppen (abduktion), var i rörelsebågen är det värst (se painful arc https://i.ytimg.com/vi/engHP9OA92U/maxresdefault.jpg). Har du ont vid inåt och utåtrotation(för att göra detta ståendes. Inåtrotation: försök nå med din tumme så högt upp på din rygg som möjligt och pressa handflatan bakåt från ryggen. Utåtrotation: Ha 90grader böjd armbåge och placera handen på magen, rotera ut handen från magen.) gör gärna båda dessa mot motstånd.
Strålar ut i armen säger du, när händer detta? Är det hela armen vi pratar om eller avgränsat till någon särskild del? Är du svagare i armen? Nedsatt känsel?
Är du palpationsöm någonstans längs axeln men även bröstet?

Oftast när det gäller axelsmärta brukar det handla om problem från rotatorcuffen, om du går till en sjukgymanst får man oftast massa råd och hjälp med att öva dessa muskler, om du inte har råd kan du ju själv bara googla rortatcuffsövningar och köra dem med lätt vikt. Jag tycker inte att du ska sluta träna helt men du kan ju ta ett uppehåll på typ en månad från alla tunga övningar som gör ont och köra rotatorcuffsträning istället. Kör ipren mot smärta (naproxen, pronaxen är bättre men kräver recept) så att du inte begränsar din träning pga smärta.
Citera
2019-09-27, 11:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MRZnr1
Vet inte var du menar. Men det är smart av dig att lägga träningen åt sidan. Du verkar inte läst om ämnet mycket.
Du behöver besöka någon för att få hjälp. Jag kan tipsa dig om en bok om du vill veta vilket rehab program du ska köra när du vet vad du drabbats av. I Göteborg finns tex en klinik som bara jobbar med idrottsskador.
De inte lätt att beskriva en axelskada. Men jag gör mitt bästa. Vad heter boken? Namn på kliniken?

Citat:
Ursprungligen postat av Aristokratus
Vi kan väll börja med att kompletera anamnesen lite.
Lite bakgrund: Ålder och kön? Tidigare frisk? Tidigare axelfrisk? Mediciner? Gör du många repetetiva eller statiska rörelser på arbete eller fritid?
Kom din smärta plötsligt eller smygande? och vad hände när du först blev varse om den? Har du varit med om trauma mot axel?
Status: smärta vid rörelse från kroppen (abduktion), var i rörelsebågen är det värst (se painful arc https://i.ytimg.com/vi/engHP9OA92U/maxresdefault.jpg). Har du ont vid inåt och utåtrotation(för att göra detta ståendes. Inåtrotation: försök nå med din tumme så högt upp på din rygg som möjligt och pressa handflatan bakåt från ryggen. Utåtrotation: Ha 90grader böjd armbåge och placera handen på magen, rotera ut handen från magen.) gör gärna båda dessa mot motstånd.
Strålar ut i armen säger du, när händer detta? Är det hela armen vi pratar om eller avgränsat till någon särskild del? Är du svagare i armen? Nedsatt känsel?
Är du palpationsöm någonstans längs axeln men även bröstet?

Oftast när det gäller axelsmärta brukar det handla om problem från rotatorcuffen, om du går till en sjukgymanst får man oftast massa råd och hjälp med att öva dessa muskler, om du inte har råd kan du ju själv bara googla rortatcuffsövningar och köra dem med lätt vikt. Jag tycker inte att du ska sluta träna helt men du kan ju ta ett uppehåll på typ en månad från alla tunga övningar som gör ont och köra rotatorcuffsträning istället. Kör ipren mot smärta (naproxen, pronaxen är bättre men kräver recept) så att du inte begränsar din träning pga smärta.

Okej nu ska vi se här.
1. 27 år, man
2. Tidigare frisk ja. Men upplever att mina axlar inte varit lin starkaste sida. Har tränat länge och är bra det. Kör alltid bra med uppvärmning och stretching efter gymmet. Mitt mål har varit ett tag nu att stärka mina bakre axlar. Som nämnt tidigare har jag kört en jävligt mycket cable rear delt flyes. Kan för mycket och med dålig teknik kanske + mina svagare muskelgrupp axlar i bilden.

3. Rörelsen du beskrev är inte enkel att genomföra om det inte finns video. Har du video så kan jag se du försöka.
4. Nu till det som jag tycker är mest intressan. Bilden du skicka för att känna av smärtan. Jag upplever stärka smärtor om jag står som på killen i bilden. Alltså nu menar jag bokstavligt talat exakt i den positionen. När jag tar upp armen så är det ingen smärta alls. Utan just hängande i den positionen samt när jag fortsätter neråt.

Det var exakt detta jag var ute efter för att beskriva vårt jag hade ont. Det är någonting när men arm hänger i den positionen som känns obekvämt och smärtar. Hoppas ni förstår nu när jag syfta på att det strålar ut i armen lite grann.

Och eftersom jag har svårt i den positionen så här jag besvär med att göra olika rörelser då det känns som jag ska förvärra skadan eller att något ska gå sönder.

Du e grym! Fortsätt gärna.
Citera
2019-09-27, 12:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chipapo
De inte lätt att beskriva en axelskada. Men jag gör mitt bästa. Vad heter boken? Namn på kliniken?

Okej nu ska vi se här.
1. 27 år, man
2. Tidigare frisk ja. Men upplever att mina axlar inte varit lin starkaste sida. Har tränat länge och är bra det. Kör alltid bra med uppvärmning och stretching efter gymmet. Mitt mål har varit ett tag nu att stärka mina bakre axlar. Som nämnt tidigare har jag kört en jävligt mycket cable rear delt flyes. Kan för mycket och med dålig teknik kanske + mina svagare muskelgrupp axlar i bilden.

3. Rörelsen du beskrev är inte enkel att genomföra om det inte finns video. Har du video så kan jag se du försöka.
4. Nu till det som jag tycker är mest intressan. Bilden du skicka för att känna av smärtan. Jag upplever stärka smärtor om jag står som på killen i bilden. Alltså nu menar jag bokstavligt talat exakt i den positionen. När jag tar upp armen så är det ingen smärta alls. Utan just hängande i den positionen samt när jag fortsätter neråt.

Det var exakt detta jag var ute efter för att beskriva vårt jag hade ont. Det är någonting när men arm hänger i den positionen som känns obekvämt och smärtar. Hoppas ni förstår nu när jag syfta på att det strålar ut i armen lite grann.

Och eftersom jag har svårt i den positionen så här jag besvär med att göra olika rörelser då det känns som jag ska förvärra skadan eller att något ska gå sönder.

Du e grym! Fortsätt gärna.

Ska se när jag kommer hem.
Citera
2019-09-27, 12:34
Medlem
När det gäller dem där specifika rörelserna handlar det bara om att identifiera exakt vilken muskel som är skadad, det är egentligen inte superrelevant för patienter utan det räcker gott och väl att konstatera att det rör sig om en rotatorcuffspåverkan (som består utan 4 muskler. M. Subscapularis, M. Supraspinatus, M. Infraspinatus och M. Teres minor) vilket du har. Nu nämnde du inget om repetitiva rörelser så jag antar att du inte sysslar med det och med tanke på att du är en ung frisk man beror dina problem sannolikt på att du fått någon mindre bristning (en lindring muskel/senskada) på någon av dessa muskler, antagligen från gymmet.

Tänk såhär, när du kör gymmar dina axlar och annat så är de mycket starkare än dessa små muskler så även om det känns som att det går bra och axeln pallar det så mäktar rotatorcuffen inte riktigt med. Jag rekommenderar att du kör detta(spellista 6 videos): https://www.youtube.com/watch?v=ia9-pF3bLiY&list=PLh6sXJJ-RAM5rV38BAIV64IYkpYR_e-oK&index=1 kanske 2ggr i veckan, bestäm själv. Detta är dessutom bra att börja göra på båda axlar resten av livet för att undvika kroniska problem med axlarna, detta är muskler som många har problem med särskilt när man blir äldre. Om du redan som ung fixar detta kan du undvika det i framtiden. Du har ju sannolikt bara skadat en muskel men kör alla så blir de starka så slipper du att någon av dem andra musklerna strular när den som är skadad nu blivit läkt.

Det kan kännas töntigt att göra lätta rörelser som inte alls känns tunga med lite vikt, men gör det ändå, för om du stärker upp rotatorcuffen kan du köra dina andra tunga övningar utan att riskera att bli skadad som tvingar difg till uppehåll osv.

Lycka till
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in