• 3
  • 4
2019-09-28, 11:35
Bannlyst
Citat:
ett par som har jobbat inom ekonomi hela livet
Jag gissar att dessa "upplysta" har förstått att dra in lättlurade människor i detta och mjölka dem på pengar är en snabb väg till rikedom och ett liv i lyx och horor.

De personerna har en gång i tiden möjligen studerat scientologi och sedan kopierat mycket från den religionen.
Senast redigerad av pethom 2019-09-28 kl. 11:38.
Citera
2019-09-28, 22:29
Bannlyst
be för honom/henne. Den Heliga Anden kan verka inom alla sekter. ingenting är omöjligt för Gud, sade Jesus Kristus. Det finns en väg ut för alla, skapat av HERREN!

Ingen plan från helvetet, ingen konspiration av människor - kommer nånsin lyckas dra mig bort från Den Levande Guden Jesus Kristus Kärlek!
Citera
2019-09-28, 23:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashcomeback
Hej!

Jag skriver här för att höra om någon kan dela en liknande historia för att hjälpa mig.

Jag har en kompis som har varit väldigt osäker och letat runt efter något spirituellt. Hon hittade sedan "Guma healing" som är ett par som har jobbat inom ekonomi hela livet men blev "plötsligt enlightened" och påstår att de med hjälp av guider från universum, både kan heala männkskor och även ha seanser där de får input från universum om vad som kommer hända i framtiden.

Hemsidan ser "normal" ut. De kan ju inte öppet säga att de hjärntvättar folk: http://www.gumahealing.se

Min kompis började för att gå på healing, men eftersom detta paret är väldigt empatiskt och lyhört har de lyckats vinna hennes förtroende. De har därefter sålt på henne kurs efter kurs, allt från numerologi till aura läsning.

De har utnyttjat hennes osäkerhet och hennes respekt till dem, och de har förstått att hon har ett så stort förtroende för dem, att de nu har börjat hitta på helt SJUKA saker.

1. De påstår att det finns mörker och ljus. Självklart är detta paret från ljuset och alla som är från mörkret kan lika gärna ruttna och dö, de är inte något att ha. Min kompis är extremt känslig som person och detta får henne att hata människor ännu mer och anpassa sig mindre till samhället.

2. De får folk att tro att de är från "Atlantis" en upplyst planet där alla smarta kommer ifrån och i ett framtida liv när domedagen kommer, så ska de utvalda åka tillbaka till Atlantis och leva lyckliga i alla sina dagar.

3. De kan se "framtiden" och dina framtida liv. Ändå påstår de att allt liv är på jorden, utesluter helt chansen att det kan finnas liv på andra planeter eftersom att de inte längre skulle kunna ha förklaringar till allt då.

4. Jag följde med en gång för att se hur detta par är, men hon "gurun" märkte att jag inte tyckte om henne och att jag ifrågasatte så hon sa självklart till min kompis att jag inte är från Atlantis, så att de kan fortsätta mjölka pengar från henne och få henne att lita mindre på mig.

5. De har "framkallat" "förträngda minnen" där hon plötsligt kommer ihåg att hon blivit våldtagen av sin pappa. Hon har nu frysit ut sin pappa men även alla som säger något som inte passar henne, för att de är ju såklart från mörkret då.

Är detta ens lagligt? Även om allt sker frivilligt?

Om ni undrar varför jag bryr mig så mycket är det för att jag är den enda personen som finns kvar i hennes liv och har ett ganska stort inflytande och känner att hon respekterar min åsikt, även om hon alltid hittar bortförklaringar.

Jag är extremt arg på detta par som tar 30 000 kronor för en reiki kurs när de redan har värsta villan i vallentuna med 2 bilar och vem vet vad mer. Har nästan lust att själv gå med i en sekt och lära mig lägga en förbannelse på den där häxan Gunilla Mansfred.
Jag har två vänner som har blivit hjälpta av organisationen FRI.
Den ena har varit Jehovas vittne och den andra i scientologerna då han försökte bli fri från narkotika.
Båda väldigt kontrollerande sekter.
Mina vänner beskrev organisationen som väldigt inkluderande och att de fick psykoterapeutisk/och praktisk hjälp för att hantera de fruktansvärda övergrepp religionerna utövade mot de helt utlämnade sektmedlemmarna som i praktiken hade förlorat allt och tom blivit mordhotade.
Senast redigerad av rantaplan 2019-09-28 kl. 23:17.
Citera
2019-09-30, 23:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rantaplan
Jag har två vänner som har blivit hjälpta av organisationen FRI.
Den ena har varit Jehovas vittne och den andra i scientologerna då han försökte bli fri från narkotika.
Båda väldigt kontrollerande sekter.
Mina vänner beskrev organisationen som väldigt inkluderande och att de fick psykoterapeutisk/och praktisk hjälp för att hantera de fruktansvärda övergrepp religionerna utövade mot de helt utlämnade sektmedlemmarna som i praktiken hade förlorat allt och tom blivit mordhotade.

Tack!!
Hon måste dock vilja hjälpa sig själv först. Hon inser inte att de har fått henne att tycka att det är OK att hata människor och inte behöva anpassa sig till samhället.

Det är som att hon väljer vissa saker de säger som en ursäkt att alla ska anpassa sig efter henne, annars är de från mörkret.
Citera
2019-09-30, 23:19
Medlem
Är det någon som kan ekonomi som kan svara mig hur mycket vinst osv de går? Speciellt 2018

https://www.allabolag.se/5569323131/...ing-healing-ab
Citera
2019-09-30, 23:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av flashcomeback
Är det någon som kan ekonomi som kan svara mig hur mycket vinst osv de går? Speciellt 2018

https://www.allabolag.se/5569323131/...ing-healing-ab
bokförda siffror är inte nödvändigvis de faktiska siffrorna.

en som använder religion och andemakter i syfte att tjäna pengar, är definierade som falska profeter och kan de med att ljuga om så viktiga saker så kan man ge sig på att de kan nog med att ljuga för skatteverket också.
Citera
2019-10-01, 13:30
Medlem
Citat:
Mina vänner beskrev organisationen som...

"organisationen"? Jehovas vittnen och Scientologerna är två olika organisationer.
Citera
2019-10-01, 13:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
"organisationen"? Jehovas vittnen och Scientologerna är två olika organisationer.
Guuud, glömde visst pluralisändelsen!
Men är ingen väl dödssynd ens inom Jehovas Vittnen...?
Citera
2019-10-01, 14:17
Medlem
Citat:
Guuud, glömde visst pluralisändelsen!
Men är ingen väl dödssynd ens inom Jehovas Vittnen...?

Synd är att du blandar ihop organisationerna.

Jehovas vittnen mordhotar inte människor, eller utför psykoterapi, eller kräver människors livs besparingar m.m. Du är fördomsfull och/eller okunnig.
Citera
2019-10-01, 15:42
Medlem
Det är inte jag som blandar ihop organisationer.
Hjälporganisationen FRI tar emot Alla religiösa avhoppare från mormoner, pingstvänner, svenska kyrkans olika utspårade församlingar, J V, frimurare, maranata, scientologer,
you name it!
Jag nämnde bara två varifrån jag själv har vänner som flytt!
Vet självklart att JV och scientologerna har helt olika lära men medlemmarna kan ändå känna igen förtycket, det är den gemensamma nämnaren i alla dogmatiska strukturer.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in