Köpte mig några rysslandsfonder förra veckan för 9lax. Eftersom jag inte är såå Aktie/fond-kunning så tänkte jag kolla om det finns några experter här?
Efter att jag köpte dem har jag gått 600kr back. Ska jag sälja av dem och köpa andra fonder nu elelr ska jag vänta lite och hoppas på att de går upp till samma nivå igen?
Ska nämligen åka utomlands i april och tänkte använda dessa pengar.
Köpte mig några rysslandsfonder förra veckan för 9lax. Eftersom jag inte är såå Aktie/fond-kunning så tänkte jag kolla om det finns några experter här?
Efter att jag köpte dem har jag gått 600kr back. Ska jag sälja av dem och köpa andra fonder nu elelr ska jag vänta lite och hoppas på att de går upp till samma nivå igen?
Ska nämligen åka utomlands i april och tänkte använda dessa pengar.
Tack på förhand.
Dumt att köpa fonder på så kort sikt, men ligg kvar det är mitt råd.
Jag hade pengarna på sv.obligationsfonder innan så jag tänkte eftersom rysslandsfonderna gått så bra hela året så skulle jag tjäna en liten slant på att ha dem där (1000kr eller så).
Så erat råd är att sälja av dem nu? eller rent av byta tillbaka till sv.obligationsfonder?
Behöver du pengarna på kort sikt är det bättre med en bredare indexfond. Men det är bättre att ha kvar fondandelarna efter 2 månader kan fondandelarna kanske vara värda 10 000 sek men även 6 -7 tusen.
Om du bara skulle äga fonden i 2 månader så va det helt fel val av fond. Rysslandfonder är kända för att svänga kraftigt. Du skulle köpt en lågrisk aktie för pengarna. Tex en bank-aktie
Om du bara skulle äga fonden i 2 månader så va det helt fel val av fond. Rysslandfonder är kända för att svänga kraftigt. Du skulle köpt en lågrisk aktie för pengarna. Tex en bank-aktie
Med den avkastningen i två månader är det nog mer besvär att köpa aktier över huvudtaget.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!