2019-09-25, 22:26
Medlem
Köper man aktierna kostar det 0,25% i rörlig avgift. Alltså 0,50% för köp och sälj totalt.

För Spiltan investment-fond kostar det 0,24% årligen, alltså lite efter 2 år, har man betalt mer i avgift.

Jag förstår att Spiltan är bra för dom som inte investerar mycket (mindre än 500kr), men ni som investerar mer; varför köper ni inte aktierna?

Typ om man investerar 1000-2000kr var månad där, så kan man köpa 1-2 aktier med pengarna, och sedan resten i fonden om man vill. Genom att göra så betalar man mindre i avgift i längden, och så samlar man på sig aktierna själv.

Vad är det jag missar? Varför investerar folk stora mängder i Spiltan? Med fonder så förlorar man lite av kontrollen på sitt innehav.
Citera
2019-09-25, 22:50
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sitinchair
Köper man aktierna kostar det 0,25% i rörlig avgift. Alltså 0,50% för köp och sälj totalt.

För Spiltan investment-fond kostar det 0,24% årligen, alltså lite efter 2 år, har man betalt mer i avgift.

Jag förstår att Spiltan är bra för dom som inte investerar mycket (mindre än 500kr), men ni som investerar mer; varför köper ni inte aktierna?

Typ om man investerar 1000-2000kr var månad där, så kan man köpa 1-2 aktier med pengarna, och sedan resten i fonden om man vill. Genom att göra så betalar man mindre i avgift i längden, och så samlar man på sig aktierna själv.

Vad är det jag missar? Varför investerar folk stora mängder i Spiltan? Med fonder så förlorar man lite av kontrollen på sitt innehav.

Fonder köper man för att det är bekvämt, eller för att man inte litar på det egna kunnandet.
Citera
2019-10-12, 17:21
Medlem
Har någon statistik på hur det är om man köper 2-4 största investmentbolag jämfört med spiltans invest?

Är det fortfarande bättre med fonden? Liksom att man betalar mer i avgift av fonden är fakta, och att fonden har ratos och annat dåligt.

Hur ser ni på saken där? Vill veta om 2 eller 4 största slår fonden?
Citera
2019-10-13, 09:24
Medlem
Man vill väl även åt direktavkastningen i investmentbolagen? Eller missar jag nått?
Citera
2019-10-13, 10:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av retina
Man vill väl även åt direktavkastningen i investmentbolagen? Eller missar jag nått?

Den återinvesterar man oftast, och det sker i fonden också.

Jag undrar om att ta top 2-4 är bättre än att ta fonden.
Citera
2019-10-13, 12:48
Medlem
Fonder köper man för att nästan ingen klarar att slå index

Dessutom är det lättare att månadsspara i fonder
Citera
2019-10-13, 15:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av falurouge
Fonder köper man för att nästan ingen klarar att slå index

Dessutom är det lättare att månadsspara i fonder

Det är väl lika lätt att köpa 2-4 aktier var månad? Vissa fonder är sämre än index.
Citera
2019-10-13, 18:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sitinchair
Det är väl lika lätt att köpa 2-4 aktier var månad? Vissa fonder är sämre än index.
Japp de kallas aktivt förvaltade
Indexfonder+ aktier JA!
I vilka proportioner är eget val
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in