2019-09-25, 17:30
Avslutad
Efter att ha läst ett kortare tag på civilingenjör så känner jag nog inte helt att det passar mig (även om jag kommer ta hösten ut för att avgöra) - och lutar därför mot att ta en ekonomie kandidat (+ ev. master) då jag alltid haft ett intresse för, samt arbetat inom organisationsutveckling och ekonomi tidigare. Anledningen till att jag valde civilingenjör var dock på grund av att jag även haft ett starkt intresse för IT vilket leder till min frågeställning ifall det skulle gå att kombinera mina intressen på något smidigt sätt med en examen inom ekonomi? Vad jag förstått det som så verkar det vara eftertraktat med ekonomer som har kompetens inom IT, samt att fintech-sektorn växer.

Hur skulle jag i så fall gå tillväga? Lägga till ett gäng programmering/informatik-kurser på mina valfria kurser eller läsa utöver ekonomiekurserna? Satsa på att lära mig på fritiden? Lund kommer vara lärosätet, och jag är inte intresserad av de tvärvetenskapliga ekonomi och IT-programmen vilket jag vet finns på typ SU och MU. Jag vill alltså utgå från ekonomie kand. i grunden.
Citera
2019-10-14, 23:33
Medlem
Aragornspappas avatar
Tjena mannen!

Jag själv var inom samma spår som dig, men bytte senare till att läsa ekonomprogrammet. Har nu planerat att läsa IT och management master i Linköping efter examen och därefter möjligen läsa till 90 HP systemvetenskap så att jag även kan få en examen inom det också. Det kanske kan vara en möjlig väg för dig också? Då får du även ett fint examensbevis på det!
Citera
2019-10-15, 09:41
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Varva ekonomistudierna med relevanta extrajobb samt extra kurser i IT så ska det nog gå bra. Finns ett stort behov av ekonomer med goda IT-kunskaper och många ekonomjobb kräver numera en allt högre grad av teknisk kunskap. Satsa främst på att bli bra på VBA, efter detta kan du träna R, Python samt SQL så blir du eftertraktad för en mängd jobb inom t.ex. analys, riskhantering, controlling mm.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in