2006-03-13, 10:14
Medlem
Tjena.
Fick nyss böter för att jag hade mina tullkepsar på.
Jag stod och väntade på grönt vid en korsning. En polisbil åker förbi mej och vänder tillbaka och ställer sig bakom mig.
Framför mig står en bil som också har tullkepsar. polisen stiger ur bilen och ber oss båda att stanna vid busshållplatsen 20 meter fram.

Vi stannar, de kollar körkort, jag får blåsa och de säger att jag har två val:
Antigen får jag en böteslapp på 300 kr eller så tar vi saken till domstol.
Jag valde det första alternativet. Hon skrev boten och jag fick tillbaka mina tullkepsar som de tagit av från bilen. Jag åkte fram en liten bit och satte på den igen för att jag skulle åka förbi en tullstation.
Hon sa att det var förbjuden utbyggnad på bil eller nåt sånt skit.

Om jag skulle tagit det till domstol, vad tror ni skulle hända?
För er som inte vet vad tullkeps är finns det mer info här:
http://www.streetside.se/biltillbehor_tullkepa.asp
Citera
2006-03-13, 10:26
Medlem
Fuzzs avatar
Vad jag har fått förmig är inte kepan isig olaglig. Men kanske att det blir en vass kant att det är det de Ger böter för. Men som sagt jag vet inte.
Citera
2006-03-13, 10:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fuzz
Vad jag har fått förmig är inte kepan isig olaglig. Men kanske att det blir en vass kant att det är det de Ger böter för. Men som sagt jag vet inte.
Det hade jag också för mej. Men hon sa att det var olagligt att ha utstickande föremål från bilen
Då frågade jag hur man gör när man tex. ska frakta en lång stång som sticker ut kanske en halvmeter på varje sida från bilen. Men då visste hon inte vad som gällde
Citera
2006-03-13, 10:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aboo_re
Det hade jag också för mej. Men hon sa att det var olagligt att ha utstickande föremål från bilen
Då frågade jag hur man gör när man tex. ska frakta en lång stång som sticker ut kanske en halvmeter på varje sida från bilen. Men då visste hon inte vad som gällde

hmm gör så här att du markerar din tullkeps med rött band. så att du "varnar" för uteskjutande delar ifrån bilen.. Kanske kan hjälpa så att det uppmärksammas att du har uteskjutande delar. Det är ju någon lag\regel på att man ska visa just detta med rörens utskjutande för andra trafikanter.
Citera
2006-03-13, 10:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boqo
hmm gör så här att du markerar din tullkeps med rött band. så att du "varnar" för uteskjutande delar ifrån bilen.. Kanske kan hjälpa så att det uppmärksammas att du har uteskjutande delar. Det är ju någon lag\regel på att man ska visa just detta med rörens utskjutande för andra trafikanter.
Jag har för mej att den lagen gäller om det sticker ut mer än 1 meter.
Citera
2006-03-13, 11:59
Medlem
Vad jag minns så får utsticket vara 20cm åt sidorna och massor fram och bak. Fordonet får inte vara längre än 16m och det är enda begränsningen. Så man kanske kan komma undan det där med utstickande/vassa föremål genom att markera dem som ni säger? en liten röd vimpel.. =D
Citera
2006-03-13, 12:23
Medlem
mr_fatises avatar
Det som de troligen kan ta en på, att hållaren sitter fast monterad och har en vass kant som sticker ut framåt! Troligtvis kan man nog få de till olaglig ombyggnad eller vasst utstickande föremål! Igentligen borde de bli ombesiktning på båda dera!

Iaf så borde lösningen vara att bygga en keps av en gammal "Big Pack" kartong i mjukplast! Frågan e va som händer när de börjar gå fort!
Citera
2006-03-13, 12:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Nurka
Vad jag minns så får utsticket vara 20cm åt sidorna och massor fram och bak. Fordonet får inte vara längre än 16m och det är enda begränsningen. Så man kanske kan komma undan det där med utstickande/vassa föremål genom att markera dem som ni säger? en liten röd vimpel.. =D

20cm åt sidorna stämmer, fram och bak ska det utmärkas om det skjuter ut över 1m, sen är 24 meter som gäller, inte 16. Man får, tro det eller ej, fullt lagligt, åka omkring med en tingest på 24m på takräcket, bara den är utmärkt.

Som andra har nämnt så finns det regler för att det inte får finnas utstickande vassa föremål, så det faller på det, är den i plåt eller?

Om dom tillverkar den i ett material som ger vika istället så skulle det bli intressantare vad dom skulle bötfälla för...
Citera
2006-03-13, 14:11
Medlem
grens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aboo_re
Tjena.
Fick nyss böter för att jag hade mina tullkepsar på.
Jag stod och väntade på grönt vid en korsning. En polisbil åker förbi mej och vänder tillbaka och ställer sig bakom mig.
Framför mig står en bil som också har tullkepsar. polisen stiger ur bilen och ber oss båda att stanna vid busshållplatsen 20 meter fram.

Vi stannar, de kollar körkort, jag får blåsa och de säger att jag har två val:
Antigen får jag en böteslapp på 300 kr eller så tar vi saken till domstol.
Jag valde det första alternativet. Hon skrev boten och jag fick tillbaka mina tullkepsar som de tagit av från bilen. Jag åkte fram en liten bit och satte på den igen för att jag skulle åka förbi en tullstation.
Hon sa att det var förbjuden utbyggnad på bil eller nåt sånt skit.

Om jag skulle tagit det till domstol, vad tror ni skulle hända?
För er som inte vet vad tullkeps är finns det mer info här:
http://www.streetside.se/biltillbehor_tullkepa.asp

Jag ska ge dig det goda tipset att ta sådana frågor i domstol. Det kostar inte mer för det och jag slår vad om att du hade blivit friad. Tyvärr vet poliserna så mycket som de borde, utan skriver ibland ut böter lite på måfå. På trafikjuristens sida så kan man läsa om tabbar som vi som vanliga människor inte hade märkt, men som trafikjuristen snappat upp.

http://www.trafikjuristen.se/
Citera
2006-03-13, 14:44
Medlem
bigMajks avatar
Du har ytterligare ett alternativ förutom att godkänna eller gå till domstol, du kan begära rådrum. Det innebär att du får fundera ett tag på hur du vill göra och kan då konsultera sakunnig..
Citera
2006-03-13, 15:07
Medlem
flygers avatar
För att undvika åka dit för att den är vass. Så kan du ta en vattenslang som är lika lång som tullkepan. Skär den längs med och sätt fast den på kanten.

Då kan ingen skära sig på den och det blir mjukt och fint.

För övrigt skulle du inte skrivit på boten. Du hade när som helst kunnat skriva på den och om du förlorar i domstol blir inte straffet hårdare.
Citera
2006-03-13, 15:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av flyger
Du hade när som helst kunnat skriva på den och om du förlorar i domstol blir inte straffet hårdare.

Får man inte betala rättegångskostnader om man förlorar, eller gäller inte det trafikmål?

Man ska aldrig skriva på på platsen f.ö, det kan man göra senare när man fått fundera en stund.

(Mycket intressant på trafikjuristen, tack för den länken)
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in