2019-09-25, 11:22
Medlem
Hej, så jag jobbade på ett företag nyligen och sa upp mig i juni. Jag jobbade där juli ut, under en 6-månaders period. Det var timlön på det jobbet så jag fick alltså lönen en månad efter. Och nu i september så fick jag en liten summa i lön, ungefär 1/3 av vad jag brukade få per månad, men jag har inte jobbat en enda dag i augusti.
Finns det någon logisk förklaring till varför det kan bli så här?
Citera
2019-09-25, 11:25
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nelliemayfair
Hej, så jag jobbade på ett företag nyligen och sa upp mig i juni. Jag jobbade där juli ut, under en 6-månaders period. Det var timlön på det jobbet så jag fick alltså lönen en månad efter. Och nu i september så fick jag en liten summa i lön, ungefär 1/3 av vad jag brukade få per månad, men jag har inte jobbat en enda dag i augusti.
Semesterlön?
Citera
2019-09-25, 11:30
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nelliemayfair

Det rör sig med största sannolikhet om slutlön som innehåller outbetald lön (vilket antagligen inte du har någon) samt intjänad outbetald semester (detta är antagligen vad det rör sig om för dig).

Har du fått semesterersättning på varje lönespec? Om inte, rör det sig garanterat om semesterersättning.
Citera
2019-09-25, 11:31
Medlem
l0mes avatar
Antar att du har fått semesterersättning. Detta brukar man få om man slutar, eller så tar man ut detta i semesterdagar om man jobbar kvar dvs.
Citera
2019-09-25, 11:54
Medlem
När jag sade upp mig från min arbetsplats där jag var fast anställd så fick jag också pengar som jag inte visste vart dom kom ifrån och detta var då semesterersättning.

Jag tror (och håller tummarna) att allt faktiskt har gått rätt till här, spara dom pengarna och lev inte rövare nu!
Citera
2019-09-25, 12:32
Medlem
På mitt tidigare jobb så hade löneavdelningen inte fått information om att jag slutat så de fortsatte att ge mig betalt. Jag förstod inte heller vad det var för pengar. Slutade med att jag blev återbetalningsskyldig. Då hade jag dock fast månadslön.
Citera
2019-09-25, 12:49
Medlem
När jag fick gå från mitt förra jobb fick jag månaden efter att jag fått min slutlön osv en utbetalning på ungefär 2.5gånger min lön. Bolaget konkade kort därpå så jag var nöjd ändå. Vet inte vad pengarna var till för då jag fått alla semesterdagar och all komp betald vid slutlön månaden innan.

Jag ställde aldrig frågor och det bet mig heller inte i rumpan. Förmodligen var det ändå pengar som jag på något vis förtjänat. Jag vill tro så.
Citera
2019-09-25, 14:31
Medlem
bullet^s avatar
Som alla andra har konstaterat handlar det nog om en slutlön... Borde väl ses på lönespecen?

Fortsätter det att rulla in pengar ska du nog vara försiktig, du blir med största sannolikhet återbetalningsskyldig
Citera
2019-09-25, 15:23
Medlem
Visade sig vara semesterlön som många föreslog ändå, så behöver nog inte oroa mig för att behöva betala tillbaka dem. Tack för alla svar!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in