2019-09-24, 18:14
Medlem
Är 18 år nu, så länge jag vetat har mina föräldrar haft ett starkt nej till någon sorts alkohol. Även om det skulle betyda en 3.5% från ICA. Jag vill bara kunna dricka en shot i en bar med en polare utan att göra mina föräldrar besvikna.

De har redan sett mig spåra ut efter att kommit hem med en shot för mycket vodka och däckat. När jag vaknade såg jag hur tomma deras blickar var. De var liksom själ-lösa.

Hela familjen är kristna, det betraktas mer eller mindre som en synd att dricka något med nån sorts alkohol i, hur ska jag få i dem att jag vill kunna dricka utan deras ”consent”?
Citera
2019-09-24, 18:16
Medlem
Luxuss avatar
Nattvardsvinet då?

Du är 18. Du får dricka bärs ute å köpa hem trefemmor. Men om dina föräldrar är emot det kanske du kan nöja dig med att dricka bärs när du sover hos en polare.

Eller så flyttar du hemifrån.

E ju alltid lite knepigt när man är beroende av folk som tror på sagor
Citera
2019-09-24, 18:16
Medlem
Vatos.Locoss avatar
Deras hem deras regler.
Citera
2019-09-24, 18:17
Medlem
Bubba00s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoakimGrDay
Är 18 år nu, så länge jag vetat har mina föräldrar haft ett starkt nej till någon sorts alkohol. Även om det skulle betyda en 3.5% från ICA. Jag vill bara kunna dricka en shot i en bar med en polare utan att göra mina föräldrar besvikna.

De har redan sett mig spåra ut efter att kommit hem med en shot för mycket vodka och däckat. När jag vaknade såg jag hur tomma deras blickar var. De var liksom själ-lösa.

Hela familjen är kristna, det betraktas mer eller mindre som en synd att dricka något med nån sorts alkohol i, hur ska jag få i dem att jag vill kunna dricka utan deras ”consent”?

Ingen Bibeltroende kristen kan göra gällande att det är synd att dricka alkohol. Däremot leder druckenhet ofta en på avvägar, det är nog därför dina föräldrar är måna om att du inte ska dricka.

Sen måste du väl själv inse att det är en viss skillnad på att dricka en öl eller två och att komma hem så full att du "däckar".
Citera
2019-09-24, 18:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bubba00
Ingen Bibeltroende kristen kan göra gällande att det är synd att dricka alkohol.

Definiera synd.

Citat:
Däremot leder druckenhet ofta en på avvägar, det är nog därför dina föräldrar är måna om att du inte ska dricka.

Avvägar från vad?

Citat:
Sen måste du väl själv inse att det är en viss skillnad på att dricka en öl eller två och att komma hem så full att du "däckar".

Det vore konstigt om ingen förstod att det är skillnad.
Citera
2019-09-24, 18:37
Medlem
Bubba00s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shakiratango
Definiera synd.

Avvägar från vad?

Det vore konstigt om ingen förstod att det är skillnad.

1. Synd är brott mot Guds lag. Underförstått är att här avses den lag som Bibeln hävdar är kommen från Gud.

2. Avvägar från den väg som leder till livet och evigheten. Ge inte djävulen någon chans - super du dig redlös är det inte omöjlig att du gör något dom den nyktra eftertanken aldrig hade tillåtit dig att göra.

3. Ja, jag håller med. Men TS tycks inte riktigt begripa varför hans föräldrar inte vill att han dricker när han blir kalasfull och däckar. Hade han druckit med måtta hade säkert föräldrarnas reaktion varit helt annorlunda.
Citera
2019-09-24, 18:58
Medlem
Ny.Deodorants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vatos.Locos
Deras hem deras regler.
+1

Om du vill diskutera med dem så bör du ta en översiktlig blick på de tre världsreligionerna från mellanöstern generella inställning till alkohol till maten.
Gissar de kan känna sig obekväma att hamna i fållan för muslimer och inte kristna samt judar.
Citera
2019-09-24, 18:58
Medlem
Drogfrihet är ganska fint ändå! Lösningsmedel är inte bra för kropp och själ, och det är svårt att inte likna alkohol med övrig narkotika. Acceptera deras regler, och tänk gärna igenom vilka för och nackdelar de har.
Senast redigerad av nilltre 2019-09-24 kl. 19:02.
Citera
2019-09-24, 20:32
Medlem
Senapstjuvens avatar
De vänjer väl sig. Antingen det eller så ställer de ett ultimatum, men den tiden den sorgen. Knappast sunt för psyket att bo ihop med människor som tror att där sitter en liten gubbe och rullar skinn uppe i luften nånstans.

Fortsätt drick sprit i rimlig mängd då och då och se till att börja spara pengar till ett eget boende.
Citera
2019-09-24, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vatos.Locos
Deras hem deras regler.

Självklart, den förrstår jag. Men det betyder inte att de blir mindre besvikna om jag tar en liten på semestern.
Citera
2019-09-24, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Luxus
Nattvardsvinet då?

Du är 18. Du får dricka bärs ute å köpa hem trefemmor. Men om dina föräldrar är emot det kanske du kan nöja dig med att dricka bärs när du sover hos en polare.

Eller så flyttar du hemifrån.

E ju alltid lite knepigt när man är beroende av folk som tror på sagor

Nattvardsvinet innehåller ingen alkohol då det bara ska symbolisera någonting.
Kanske ska börja dricka vin hemma. Ser ju fancy ut, tycker inte du?
Citera
2019-09-24, 22:18
Medlem
hesons avatar
Om du bevisar att du kan dricka socialt utan att gå överstyr så kanske de accepterar dig lite granna.

I vissa frikyrkliga kretsar är en öl på fredagen bara en öl ifrån bänken närmast systembolaget på heltid.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in