2019-09-23, 23:40
Medlem
Hej!

Körde ett ryggpass idag och kände mig överlag ganska stel om kroppen även innan passet. Körde marklyft med ganska lågvikgt. Plötsligt när jag ska lyfta upp så känner jag hur det höggs till i nedre ryggen. De så jävla typiskt det är ungefär andra gången på 6 månader det händer.

Men ialfall börja direkt känna av den. Körde lite andra övningar och taggade sedan. Nu flera timmar senare har den riktiga stelheten börjat komma fram, har svårt att gå upp från sängen hehe måste typ vända åt ena sidan som inte gör lika ont. Är definitivt säker på att detta är en sträckning eller en bristning. Men finns säkert någon som kan mer om denna typ av skada.

Känslan är typ en molande smärta, träningsvärkliknande. Nojjar som fan över vilken stelhet jag kommer känna av imorgon.

Vad ska jag nu göra för att ta ner smärtan, så det inte ska förvärras osv. Senast ja hade de vilade jag i ett par veckor. Det var inte alls bra då jag behöver stärka däremot. Kan tillägga att jag är i bra form överlag och tränar nästan varje dag, men behöver stärka till vissa muskelområden.

Tips snälla för en med svag nedre rygg. Då detta är andra gången jag slår upp samma skada om jag känner min kropp rätt.
Senast redigerad av Maranzano 2019-09-23 kl. 23:44.
Citera
2019-09-24, 00:12
Bannlyst
träna ländryggen med sådana där ”tvärtom situps” eller vad det heter
ta en 20kgs viktplatta efter ett tag och upprepa

träna upp ländryggen innan du ger dig på marklyft igen . när du börjar med marklyft igen så börjar du med lite lägre vikter
Citera
2019-09-24, 00:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Siddhartagautama
träna ländryggen med sådana där ”tvärtom situps” eller vad det heter
ta en 20kgs viktplatta efter ett tag och upprepa

träna upp ländryggen innan du ger dig på marklyft igen . när du börjar med marklyft igen så börjar du med lite lägre vikter

Skulle du jättesnällt kunna länka någon länk så jag förstår riktigt. Ja lite de jag tänkte. Att jag behöver stärka runtomkring ett tag framöver.
Citera
2019-09-24, 00:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Maranzano
Skulle du jättesnällt kunna länka någon länk så jag förstår riktigt. Ja lite de jag tänkte. Att jag behöver stärka runtomkring ett tag framöver.
det var svårt att hitta rätt på youtube för jag vettefan vad övningen heter men
3:15 in i detta klipp är vad jag syftar på
https://youtu.be/AfuD_6t99fQ

vänta tills din rygg är bättre,börja utan vikter .

det är en övning jag känner har hjälpt mig mycket och brukar ha ett jäkla go och sjysst hållning dagarna efter passet.
träna varsamt dock
Citera
2019-09-24, 00:50
Medlem
Citat:
det var svårt att hitta rätt på youtube för jag vettefan vad övningen heter men
3:15 in i detta klipp är vad jag syftar på
https://youtu.be/AfuD_6t99fQ

vänta tills din rygg är bättre,börja utan vikter .

det är en övning jag känner har hjälpt mig mycket och brukar ha ett jäkla go och sjysst hållning dagarna efter passet.
träna varsamt dock
Ahaa ja okey. Den övningen stärker till eller?
Men de närmaste dagarna vad ska jag göra liksom. Ska jag försöka ta mig till gymmet för att promenera sakta eller vad är bäst.
Känns som om jag blir mer stel när jag ligger bara och inte rör mig alls.

Gärna mer bra videos om du har bästa!
Senast redigerad av Maranzano 2019-09-24 kl. 00:53.
Citera
2019-09-24, 01:33
Medlem
LSdalmiaks avatar
Gå och kolla dig. Så det är inte är diskbuktning. Låter lite som det. Om det är det så kommer du bara förvärra det med situps osv som tipsas om här.

Har det själv så vet...
Citera
2019-09-24, 01:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Maranzano
Ahaa ja okey. Den övningen stärker till eller?
Men de närmaste dagarna vad ska jag göra liksom. Ska jag försöka ta mig till gymmet för att promenera sakta eller vad är bäst.
Känns som om jag blir mer stel när jag ligger bara och inte rör mig alls.

Gärna mer bra videos om du har bästa!

ja den övningen stärker till och skaderisken är minimal speciellt utan vikter. men vänta tills ryggen är bättre läker det inte bör du kontakta sjukgymnast .
Citera
2019-09-24, 07:21
Medlem
Citat:
ja den övningen stärker till och skaderisken är minimal speciellt utan vikter. men vänta tills ryggen är bättre läker det inte bör du kontakta sjukgymnast .

Jag tänkte inre köra rygg utan andra övningar försiktigt.
Men ska jag käka något inflammatoriskt eller inte?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in