Svara
  • 3
  • 4
2019-10-16, 08:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av makdui
Valeriana* xD

Gillar Ballerinas mer. Kr p det.
Har fr mig att jag lst att det var Ballerinas ngonstans.
Citera
2019-10-16, 17:05
Medlem
Jag tror TS behver lite rka, riktig rka allts..

I mina gon s verkar TS vldigt ltt retlig/provocerad, de kanske inte har nnting med saken att gra men se de som en liten pik bara.

Annars har jag aldrig hrt talas om att man kan bli rj p kattmynta, men fan va gtt om man kunde bli lite soft i brallorna av kattkk endn!
Citera
2019-11-21, 16:03
Medlem
MrBabyBoys avatar
De r vl som att rka Valerina (Lkevnderot) frn Apoteket, milt rogivande r det. S visst jag tror de kan ha en lugnade verkan. Jag ter sjlv Valerina i rtt hga doser, men pverkas knappt nt. Lite lugnade r det.
Det verksamma mnet i Kattmynta r Nepetalakton. Nepetalakton tillhr klassen Iridoider och dess struktur och effekt pminner om de hos Valepotriat som r det aktiva mnet i Lkevnderot

Enligt folkmedicinsk tradition kan kattmynta anvndas fr behandling av vitt skilda kommor som: hosta, frkylning, huvudvrk, feber, vrede, spasmer, smittkoppor, scharlakansfeber, andnd, blmrken, bleksot och kvinnlig hysteri. Den sgs ven kunna Lugna "orolig mage", driva ut "mask i magen" och lka skrsr

Kattmynta r en planta och inte nn slags kattmat om ni tror det.
Senast redigerad av MrBabyBoy 2019-11-21 kl. 16:06.
Citera
2019-11-22, 02:19
Medlem
Partiet-Svamparnas avatar
Hur smakade det att rka den?

Lite mer info om denna vxt kan vl vara bra om den nu ska knarkas; ur rtboken som var nrmast till hands;

Nepeta Cataria

rtmedicin: delar som anvnds: blad och blommor.
Kattmynta kan hjlpa till att snka feber hos barn.
Den r lugnande och kan dmpa lttretlighet och tandsprickningsbesvr. rtens kramplsande egenskaper lindrar vderspnning och kolik. Den kan anvndas fr att behandla frkylningssymptom , influensa och magknip, och den r extra effektiv nr stress r en bidragande faktor.

Kattmynta har en mintaktig arom som r god som rtte eller smaksttare

I hemmet : Kattmynta r bra att ha till hands eftersom nepetalakton kan hlla myror och andra inkrktande insekter borta.

Edit: Jag har en burk hemma, kanske borde koka upp lite te
Senast redigerad av Partiet-Svamparna 2019-11-22 kl. 02:22.
Citera
2025-04-03, 18:42
Medlem
JojjeMeduzas avatar
Kattmynta verkar ju ha en massa bra egenskaper har jag lst. Funkar tydligen ha det som te. Men det r ju inget som man blir hg p. Har en hel burk med kattmynta och jag vill helst bara softa framfr tv.n.
Citera
2025-04-04, 22:05
Medlem
UppmarksamhetsHoras avatar
r det sant att katter knarkar detta? Eller bara internethype?
Citera
2025-04-08, 01:23
Medlem
JojjeMeduzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UppmarksamhetsHora
r det sant att katter knarkar detta? Eller bara internethype?
"Knarkar" r vl fel ord. Men ngot hnder med katterna. Min katt blir aggressiv p det, och drfr ger jag henne inget. Bttre att husse kanske kan mysa istllet, om mjligt. Katter reagerar skert olika p katt mynta.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in