2019-10-11, 20:02
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av syserror
Jag bryr mig inte så mycket, anpassar mig efter rörelse och olika stödnivå. Tjänar ändå pengar på rörelse upp och ner även om stora pengar kommer vid en rutig krasch.

Detta är vänta med minusränta då tvingar folk ut på börsen för få någon avkastning samt företagen spenderar sin kassa på återköp eller andras uppköp.

Drar självklart upp börsen. Samt du har folks månadssparande och pensions pengar som varje månad måste tryckas in på börsen.
Det är säkert orsaken till många köp. Jag tänker mig även att SEK är enormt nertryckt, lägsta värdet på ca 10 år, så alla svenska aktier ser oerhört billiga ut om man köper i annan valuta.

Men samma läge fanns för 10 år sedan. Och då tokföll den svenska börsen 50% när bankkrisen i USA slog till 2008. Vilket knappast skulle påverkat någonting i Sverige, krisen var inhemsk i USAoch borde bara slagit ut företag som var djupt involverade i USA. Men rädslan var ändå enorm i Sverige 2008. Ett Turkiet-krig 2008 hade t.ex orsakat stora skälvan, det är jag säker på. Nu stiger börsen.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2019-10-11 kl. 20:04.
Citera
2019-10-11, 20:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Det är säkert orsaken till många köp. Jag tänker mig även att SEK är enormt nertryckt, lägsta värdet på ca 10 år, så alla svenska aktier ser oerhört billiga ut om man köper i annan valuta.

Men samma läge fanns för 10 år sedan. Och då tokföll den svenska börsen 50% när bankkrisen i USA slog till 2008. Vilket knappast skulle påverkat någonting i Sverige, krisen var inhemsk i USAoch borde bara slagit ut företag som var djupt involverade i USA. Men rädslan var ändå enorm i Sverige 2008. Ett Turkiet-krig 2008 hade t.ex orsakat stora skälvan, det är jag säker på. Nu stiger börsen.

Detta har inget med Sverige göra, följer både USA och EU. Men är självklart så svag SEK hålla uppe svenska börs lite då billigt köpa upp. Och Kineser köper mycket.

Men ändå är börser i EU ändå inte slagit sin ATH.

Ska vi prata OMX inte över 1720 ännu, har CALLS på 1660 och 1700 så ändå bra läge där.

DAX ATH på runt 13600. Idag topp på typ 12550.

Ännu inte närheten slå ny topp.
Citera
2019-10-11, 20:19
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av syserror
Detta har inget med Sverige göra, följer både USA och EU. Men är självklart så svag SEK hålla uppe svenska börs lite då billigt köpa upp. Och Kineser köper mycket.

Men ändå är börser i EU ändå inte slagit sin ATH.

Ska vi prata OMX inte över 1720 ännu, har CALLS på 1660 och 1700 så ändå bra läge där.

DAX ATH på runt 13600. Idag topp på typ 12550.

Ännu inte närheten slå ny topp.
Tyskland har större problem än i Sverige. Dels har tysk industri gått på maxvarv länge tack vare Euron, detta börjar nu avmattas. Dels är tysk industri till stor del bilindustri, och där finns diesel-skandaler och annat + att bilar börjar gå sämre globalt. Tillkommer total kris för de tyska bankerna där t.ex Deutsche Bank har sitt lägsta värde i modern tid och teoretiskt kan gå i konkurs.

Nej, tyska aktier är inte ett dugg nertryckta utan snarast övervärderade med tanke på att konjunkturen vänder exakt nu, och de föregående 5 åren varit de bästa någonsin i Tyskland. Klar bubbel-varning i Tyskland.

USA har ATH och har haft den längsta perioden av stigande kurser någonsin bakom sig. Extremt stor bubbelvarning.

Faktiskt varning vart jag än vänder mig. Hur kan folk vara så blinda.
Citera
2019-10-11, 21:11
Medlem
Citat:
Tyskland har större problem än i Sverige. Dels har tysk industri gått på maxvarv länge tack vare Euron, detta börjar nu avmattas. Dels är tysk industri till stor del bilindustri, och där finns diesel-skandaler och annat + att bilar börjar gå sämre globalt. Tillkommer total kris för de tyska bankerna där t.ex Deutsche Bank har sitt lägsta värde i modern tid och teoretiskt kan gå i konkurs.

Nej, tyska aktier är inte ett dugg nertryckta utan snarast övervärderade med tanke på att konjunkturen vänder exakt nu, och de föregående 5 åren varit de bästa någonsin i Tyskland. Klar bubbel-varning i Tyskland.

USA har ATH och har haft den längsta perioden av stigande kurser någonsin bakom sig. Extremt stor bubbelvarning.

Vad har du som ser detta valt för tillgångs allokering för att klara detta bra då?
Citera
2019-10-11, 21:18
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sistaforsoket..
Vad har du som ser detta valt för tillgångs allokering för att klara detta bra då?
Just nu har jag 10% large cap aktier Sverige, 40% XACT Bear 1.5, 50% kontanter. De 40% Bear har växt lite i taget sedan april eftersom jag köper på mig varje gång vi når ATH. Otroligt nog har det skett (i princip) tre gånger i år, med efterföljande dipp 5%-enheter, men den är för liten för att jag ska sälja enligt min strategi så jag sitter kvar med dem. Nu har vi åter sista veckorna varit ner 5% från ATH men verkar vara på väg upp en 4:e gång mot ATH vilket jag aldrig (20 år) sett tidigare . Det är som någon osynlig hand trycker upp kurserna fast de egentligen ska falla. Resultatet blir en jojo vilket är dåligt för Bear-EFTer. Ska jag hålla kvar min strategi så kommer jag att köpa mer Bear vid nästa ATH. Kan sluta med minus för mig om inte kraschen kommer senast november. Jag är inte van att inte tjäna så jag känner mig som en nybörjare.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2019-10-11 kl. 21:21.
Citera
2019-10-11, 22:21
Medlem
Citat:
Jahapp, nu börjar ett krig mellan Turkiet och (indirekt) Syrien, där människor bombas och dödas. Och Erdogan hotar att släppa 3.6 miljoner flyktingar ut i Europa om vi inte låter honom göra det.

Worst case i detta scenario är absolut förskräckligt, för både muslimer, Europa, företagen, världsekonomin.

För tre dagar sedan kom konjunkturinstitutet ut med sin analys av läget. Vi har precis lämnat högkonjunkturen, nu blir det bara sämre under några år.

Och Stockholms-börsen stiger?

När ekonomier går dåligt, minskad efterfrågan etc, så tenderar centralbanker att stimulera genom en expansiv penningpolitik, vilket innebär att man sänker räntorna så mer pengar kommer ut i ekonomin. Mer pengar ute i ekonomin leder till att allt inflateras, och inflation betyder att priserna stiger.

Börsen är inte ett undantag här utan alla tillgångsklasser stiger i praktiken då mer pengar är ute på marknaden.

Därav uttrycket "bad news is good news".

Jag tror du har fått det här förklarat ett par gånger för dig redan, har du problem med minnet?
Citera
2019-10-11, 22:43
Medlem
Centauris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av isxi
När ekonomier går dåligt, minskad efterfrågan etc, så tenderar centralbanker att stimulera genom en expansiv penningpolitik, vilket innebär att man sänker räntorna så mer pengar kommer ut i ekonomin. Mer pengar ute i ekonomin leder till att allt inflateras, och inflation betyder att priserna stiger.

Börsen är inte ett undantag här utan alla tillgångsklasser stiger i praktiken då mer pengar är ute på marknaden.

Jag tror du har fått det här förklarat ett par gånger för dig redan, har du problem med minnet?

Varför så otrevlig? Sista stycket var totalt opåkallat.
Citera
2019-10-11, 22:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Centauri
Varför så otrevlig? Sista stycket var totalt opåkallat.

Jag har besvarat honom och förklarat hur makroekonomi fungerar i cirka 4 välformulerade och detaljerade inlägg med empiriska exempel.

(FB) Iran hotar USA med fullskaligt kris. och börsen sätter nytt rekord!?

Snubben fortsätter hysteriskt att basunera och oja sig och tycka att det är absurt att börserna ständigt går upp.

Intrycket man får är att han snarare har ett motiv om att kritisera ett system, där han inte vill förstå det, utan fördomsfullt tycker det är dåligt.

Enligt honom är han en matematiker, men mycket logiskt tänkande ser man inte, snarare en massa känslor.
Senast redigerad av isxi 2019-10-11 kl. 22:54.
Citera
2019-10-11, 23:41
Medlem
Centauris avatar
Citat:
Jag har besvarat honom och förklarat hur makroekonomi fungerar i cirka 4 välformulerade och detaljerade inlägg med empiriska exempel.

Snubben fortsätter hysteriskt att basunera och oja sig och tycka att det är absurt att börserna ständigt går upp.

Intrycket man får är att han snarare har ett motiv om att kritisera ett system, där han inte vill förstå det, utan fördomsfullt tycker det är dåligt.

Enligt honom är han en matematiker, men mycket logiskt tänkande ser man inte, snarare en massa känslor.

Du har förklarat mer än väl. Jag var för snabb i min kritik.

Tack för dina inlägg, måste tilläggas. Frisk fläkt i ekonomiforumet.
Citera
2019-10-12, 08:40
Medlem
Citat:

Fortfarande är Tyskland starkaste ekonomi i EU som haft riktig tillväxt även om nu nått sin topp med många problem.

Men är ur alla aktier i min Trading portfölj nu, mot haft upp till 500 innan. Har kvar mina långsiktiga innehav i Afrika och Asien.

Fungerar utmärk bara sitta med råvaror, FX och index nu.

Och rörelse upp och ner är perfekt för mina robotar.

Även om blev lite förvånad över starka uppgång igår på en enda dag. Men det riktig intressanta är om vi ser en fortsätt uppgång eller om marknad håller sitt stöd.
Citera
2019-10-12, 09:31
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:

En bubbla på börsen kan inte jämföras med inflation. Visserligen stiger aktievärdena när mer pengar tillförs börsen, folk bjuder över varann. Å andra sidan sjunker aldrig inflations-priser på t.ex bilar men aktie-priser kan sjunka pga rädsla, ny information om framtiden osv. Att aktier stiger långsiktigt beror ju inte på någon slags inflation utan på att företagen helt enkelt blir större och bättre på att tillverka varor och sälja till kund.

Så, nej, den förklaringen duger inte på sikt. Tillfälligt under en period, kanske, men det finns inte oändligt med pengar i centralbankernas system, de kommer inte att pumpa ut pengar för evigt. Och noll-räntor kan möjligen låtsas-sänkas ett kort tag, men det är så absurt att betala pengar för att få låna ut att det inte kan fungera i det långa loppet. Då är det ju bättre att inte ha pengar än att ha pengar?

Det du beskriver är helt enkelt tidsbestämt, kan inte gälla för evigt, och är därför en bubbla eftersom effekten försvinner så fort räntorna stiger och stimulanserna försvinner. Detta känner aktiespekulanter till och de måste räkna in det som en parameter när de bestämmer priset på sina aktier.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in