2019-09-20, 13:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Du kan få förklara enkelt hur man får in "Brexit", "Trump" och "Krig mellan Saudiarabien Iran" i ekvationerna. Jag tror tvärtom att dessa kriser, som ännu inte är fullt utvecklade, verkar maskeras ganska bra av "ekonomiska formler"?

Geopolitik har en indirekt koppling till ekonomi.

USA-Kina handelskriget påverkar globala handelsströmmar negativt genom att det minskar tillväxt ->minskar BNP -> minskar aktieindex världen över.

Brexit har liknande dynamik då det är en stor handelspartner.
Saudiarabien, Iran är riskabelt då oljepriset rör sig hastigt, som påverkar hela jordens ekonomi då vi är beroende av olja. Högre pris -> mindre tillväxt.

I och med att den aggregerade efterfrågan minskar så stimulerar man ekonomin genom att sänka räntan på pengar så mer pengar kommer ut i det ekonomiska systemet som leder till att aktier, fastigheter går upp i världen.

Riksbanker bryr sig bara i princip om arbetslöshet, och 2% kärninflation, är inflationen under denna siffra så sänker man räntan tills det går dit.

Boken jag skickade till dig i första inlägget går igenom detta rätt så bra.
Citera
2019-09-20, 13:48
Awaiting Email Confirmation
Hartarbetes avatar
Iran förklarar kris med USA !
USA svarar med att förklara kris tillbaka.
Citera
2019-09-20, 13:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hartarbete

TS menar säkert "krig" och inte kris.
Hur börser påverkas upp och ner vet ingen. Det blir som det blir.
Köp i nedgång och sälj i uppgång så blir ni rika!
Citera
2019-09-20, 13:55
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
De kan ha krisövningar ihop. Trump är USAs kris-president, startar kris överallt.
Citera
2019-09-20, 14:37
Medlem
Lagerthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pestolera
Inget konstigt hänt flera gånger förut, visar bara att lågkonjunkturen stå utanför dörren å knackar på. Marknaden driver upp börsen så att det sista kan hämtas hem innan det rasar.
Just att den allmänna attityden verkar vara "allt är bra..." gör ett sådant driv rimligt.

Citat:
Ursprungligen postat av Dung.Beetle.Knight
Sådär har ju folk sagt i flera år. Även om bostäder. När jag skulle köpa hus för över 10 år sedan var det folk som sa att bostäder är all time High nu, du är dum som köper.

Så frågan är, hur länge ska du vänta på raset?
Det var rimligt att fundera över ett snart framtida ras på bostadsmarknaden 2007. Samhällsutvecklingen är inte alltid logisk.

Citat:
Ursprungligen postat av Ignoramibus
Sanningen är att du SHORTADE OMX och du förlorar big time för att du är dum. Du shortade och bajs-boo står utanför och väntar på den stora kraschen.

Försök inte rationalisera i efterhand. Acceptera att du missbedömde marknaden katastrofalt.

Att korta OMX är ju inte dumt tänkt. Tricket är att tajma bara.

Citat:
Ursprungligen postat av Alfimo
Börsen slår rekort, men i vad? Kronor? Hur mycket värde har en krona?

Hur värd är en krona när det dagligen pumpas ut en drös nya kronor helt utan grund?
Ja, det är en jävla skillnad på att trolla fram Dollar och att trolla fram Svenska kronor.

Citat:

Det kommer alltid att finnas en bra anledning för USA att sätta in sin militär när de vill. Som i Irak där misstankarna var så befogade. Nordkorea skyltar bestämt med sina innehav och sina intentioner att bomba USA men åt Nordkorea skrattar man bara.

Hade det inte varit för Trump så skulle militärmaskinen redan varit på plats och igång.
Citera
2019-09-20, 14:39
Medlem
Citat:
Det är otroligt mycket som pekar neråt i världsekonomin just nu. Konjunkturen har precis vänt. Trump och Kina bråkar. USAs budgetunderskott närmar sig 1 triljon dollar. UK ska lämna EU sista oktober. Turkiet och Ryssland har diktatorer. Nordkorea skickar ut raketer.

Senast på listan: Iran bombar världens största oljeanläggning över gränsen in i Saudiarabien. När de bevisats ha gjort det blånekar de. När USA föreslår sanktioner så hotar Iran med fullskaligt krig mot USA.

Kan det bli värre? Och i detta läge sätter Stockholmsbörsen nytt rekord, det högsta värdet någonsin. De som just nu köper aktier tror bara det kan bli bättre.

Någon som vill spekulera i hur detta läge är möjligt? Det trotsar alla ekonomins lagar.
Var väl du som shortade nyss, hur mycket förlorade du?
Citera
2019-09-20, 14:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alfimo
Börsen slår rekort, men i vad? Kronor? Hur mycket värde har en krona?

Hur värd är en krona när det dagligen pumpas ut en drös nya kronor helt utan grund?
Ja är väl inte börsen som stigit utan den svenska kronan som rasar dag efter dag
Citera
2019-09-20, 14:42
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Var väl du som shortade nyss, hur mycket förlorade du?
Jag har inte förlorat en krona, jag har november som deadline innan jag realiserar vinst/förlust. Men jag är verkligen intresserad av att analysera varför börsen för tredje gången bara under 2019 går upp. Utan några bakomliggande positiva faktorer.
Citera
2019-09-20, 14:50
Medlem
Citat:
Jag har inte förlorat en krona, jag har november som deadline innan jag realiserar vinst/förlust. Men jag är verkligen intresserad av att analysera varför börsen för tredje gången bara under 2019 går upp. Utan några bakomliggande positiva faktorer.
Går upp vet jag inte, handlar om nån fjuttig procent upp och ner senaste året.. nää inväntar ras som du vet så man kan handla billigt och sedan konstant stigning 10-15% om året i 10 år 😊
Citera
2019-09-20, 15:02
Medlem
Risk är redan prisats i marknad, samtidigt finns inget val.

Med räntor med negativ yield blir börsen enda stället få någon avkastning. Minusränta är inget annat än dold företagskatt och förmögenhetskatt. Vid ökad minusränta kommer vanligt folk även få det på sina konton.

Samtidigt minusränta stimulerad tillväxt även om tillväxt är falsk och bygger på ökad skuldsättning.

Samtidigt prissätter marknad att kommer fortsätta med högre stimulanser i QE och ännu mer sänkningar om blir värre.

Oavsett folk tar risk för dom även måste, för finns inget val och hålla pengar i cash är inget alternativ. Investera i High Yield Bond aka junk Bond samma risk level som i aktier.

För egen del ligger mitt aktiva trading focus på råvaror och FX.

För det är en väldig hög likvid marknad och kommer alltid behövas. Även inte lika hög volatilitet där. Visst även om ex olja i sig är rätt hög volatilitet så inte samma sak som aktier som kan falla även 50-80% direkt eller öka 100% rakt av.

Sedan guld och gruvbolag så klart i guld och övriga metaller. Men kan erkänna gruvbolag kostar hålla för väldig låga nivå på många och stora fall. Men vet är då är läge handla på för vet värdet senare i framtiden.

Sedan samtidigt ökar jag mina short i index och bygger upp positioner med VIX. Sedan köper CALLS och PUTS i rätt prisnivå som hedge.

Rätt i sak är inte ha rätt i tid, men ingen går efter sunt förnuft utan alla jagar avkastning och gör det som krävs.

Jag har även kortsiktiga innehav i aktier med i min trading portfölj, fångade exempelvis EU bankaktiers uppgång från botten efter extra rusning sista tiden främst gjorde ECB besked extra styrka. Men inget som behålls när dom börjar falla igen.

EU kommer så klart överleva kommande krasch även USA. Sedan troligtvis 1-2 mer krascher. Men tror hela skiten i EU kollapsar om 10-20 år. Och EU vet det, och tydligt när dom planerar låna på 100 år med i princip negativ Yield. Ja stackars idioter till befolkning var pensionspengar försvinner in där.
Citera
2019-09-20, 15:36
Medlem
Köp Bitcoin Cash, Bitcoin och ETH/LTC. Tacka mig senare. Resten kommer krascha.
Citera
2019-09-20, 16:00
Medlem
Evil_Santas avatar
1. Sannolikheten för krig mellan Iran och USA är fortsatt väldigt låg.
2. Historiskt sett har krig lett till nedgångar på ~10% i S&P 500 men marknaden har i princip alltid återhämtat sig på några månader. Se grafen för S&P 500 1990-1991 för första Irak kriget och 2003 för andra Irak kriget.

Trådar av denna typen ("Varför rusar börsen när allt ser dåligt ut?") har startats med jämna mellanrum här sedan ~2013 och börsen har ändå gått i princip spikrakt uppåt. Att urskönja och förutspå makroekonomiska trender är skitsvårt.

Jag har också varit skeptisk till konjunkturen och valt att stå utanför aktiemarknaden under perioder men det har på det stora hela taget faktiskt kostat mig pengar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in