2006-03-12, 20:25
Medlem
Jag har under många år tyckt att mitt liv känns meningslöst och tomt. Många gånger har man funderat på om man kanske ska ta och avsluta det på något sätt. Men när jag tänker på att ta livet av mig så går det upp ett ljus för mig. Om jag nu finner livet så meningslöst så borde jag kunna göra nått vettigt för andra som inte känner likadant istället för att ta självmord. Ge bort mitt liv till nån som känner att de har någon nytta av det. Kanske jobba ideellt för att hjälpa andra.

Har ni några förslag på vad det kan vara för arbeten? Var kan man vända sig? Någon som har erfarenheter av ideellt arbete som har lust att berätta lite?
Citera
2006-03-12, 23:19
Medlem
Röda korset brukar ha mycket aktiviteter. Hjälpa barn/ungdomar med läxläsning, besöka gamla som bor ensamma, stötta människor som vårdar anhöriga och flyktingmottagning är exempel på uppdrag som finns. Här kan du kolla vad som är aktuellt i din kommun:
http://www.redcross.se/Rksf/sfdesign.nsf/main?openagent&Layout=frivilligsajt&docid=ADDF8EC4 0DB2555BC1257006003E22DF&menu0=1&menu1=2

Svenska kyrkan har något som heter "Volontäråret". Finns möjlighet att få volontärarbeta utomlands:
http://www.volontararet.nu/

Arbeta på en kibbutz i Israel:
http://www.svekiv.se/

Annars finns det ju BRIS hjälptelefon och diverse hjälporganisationer för hemlösa. Men Svenska Kyrkan eller kibbutz verkar vara det som gäller om du vill gå in helt för något.

EDIT: Glömde nästan http://www.volontarbyran.org
Citera
2006-03-14, 00:59
Medlem
Tråkigt att du känner livet meningslös. Har du vanliga jobb som ger betalt? I så fall ska du rycka upp dig för då är du viktigt och gör nytta för samhället! Tänk på det när livet känns meningslös.
Citera
2006-03-14, 08:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carma
Tråkigt att du känner livet meningslös. Har du vanliga jobb som ger betalt? I så fall ska du rycka upp dig för då är du viktigt och gör nytta för samhället! Tänk på det när livet känns meningslös.

Nej, det är ju det jag inte har. Jag har just avslutat en utbildning till civilingenjör i elektronik. Men att få jobb är ju inte så lätt. Då måste man kunna sälja sig själv. Jag känner mig mest värdelös, så det är svårt att försöka övertyga nån annan om att man är bra på något.
Citera
2006-03-14, 21:05
Medlem
Har du civilingenjörexamen? Herregud inte ska du känna dig värdelös! Det är väldigt tuff av dig att klarat av utbildningen. Just nu är det dåliga tider för högre akademiker i Sverige ö.h.t. Du kan inte tänka dig att flytta utomlands? Många andra länder värdera akademiker högre än Sverige t.e.x England och U.S.A. Annars kan du inte ta enklare jobb t.e.x lärare i matematik/teknik under tiden? Jag tror det kommer att vända om några år.
Citera
2006-03-14, 21:54
Medlem
Om du vill jobba med att hjälpa folk i andra länder så låter Civ. Ing. i elektro inte fel. Kolla på Sida, vet att dom anställer akademiker för utlandsprojekt, däremot kanske de vill ha folk med lite erfarenhet.

Tycker inte du ska ge upp ingejörsjobbet, det kommer om du fortsätter att söka. Jag känner många Civ. Ing. som examinerats de senaste 2.5 åren, alla har jobb nu. Vissa har fått söka mer än andra men jag tycker det verkar som om det har släppt rejält sedan i sommras. Det är många jag känner som fick jobb i höstas. Sök på så löser det sig. Jag förstår att det kan kännas tugnt, men försök göra roliga saker också fokusera inte för mycket på att söka jobb. Shemalägg sökandet, ex. sök jobb på mån, tis, tors gör ngt. helt annat de andra dagarna.
Citera
2006-03-15, 08:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carma
Har du civilingenjörexamen? Herregud inte ska du känna dig värdelös! Det är väldigt tuff av dig att klarat av utbildningen. Just nu är det dåliga tider för högre akademiker i Sverige ö.h.t. Du kan inte tänka dig att flytta utomlands? Många andra länder värdera akademiker högre än Sverige t.e.x England och U.S.A. Annars kan du inte ta enklare jobb t.e.x lärare i matematik/teknik under tiden? Jag tror det kommer att vända om några år.

Jag tycker svårighetsgranden på en civilingenjörsutbildning misuppfattas av många. Det finns gått om klåpare som har lyckats traggla sig egenom en sådan utbildning. Det är inte så svårt som det låter...
Saken är att alla vill ha ingenjörer med erfarenhet. De första åren räknas inte en ingenjör som lönsam. Har du dock fått några års erfarenhet under bältet är du mycket eftertraktad. Vilket gör att många företag inte vill sattsa på nyexaminerade just för att de tenderar till att byta jobb efter de fått sin erfarenhet.. Lite moment 22 över det där.

Och för att få jobb så ska man som sagt kunna sälja sig själv. Vara en säljare. Jag är långtifrån en säljare.. Jag är ganska tillbakadragen och tystlåten. Det är inte de egenskaper de letar efter tyvärr.
Citera
2006-03-15, 14:24
Medlem
Vardons avatar
Finns ju ingenjörer utan gränser, nått liknande läkare utan gränser fast med ingenjörs inriktning. http://www.inug.nu/. Förena ideelt arbete och nytta på samma gång.
Citera
2006-03-15, 14:35
Medlem
Kojaks avatar
Alla som jobbar har ett skatteutag på sin inkomst på ca 70%.

Om inte det är som att jobba ideellt så vet jag inte vad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in