Citat:
Ursprungligen postat av Carma
Har du civilingenjörexamen? Herregud inte ska du känna dig värdelös! Det är väldigt tuff av dig att klarat av utbildningen. Just nu är det dåliga tider för högre akademiker i Sverige ö.h.t. Du kan inte tänka dig att flytta utomlands? Många andra länder värdera akademiker högre än Sverige t.e.x England och U.S.A. Annars kan du inte ta enklare jobb t.e.x lärare i matematik/teknik under tiden? Jag tror det kommer att vända om några år.
Jag tycker svårighetsgranden på en civilingenjörsutbildning misuppfattas av många. Det finns gått om klåpare som har lyckats traggla sig egenom en sådan utbildning. Det är inte så svårt som det låter...
Saken är att alla vill ha ingenjörer med erfarenhet. De första åren räknas inte en ingenjör som lönsam. Har du dock fått några års erfarenhet under bältet är du mycket eftertraktad. Vilket gör att många företag inte vill sattsa på nyexaminerade just för att de tenderar till att byta jobb efter de fått sin erfarenhet.. Lite moment 22 över det där.
Och för att få jobb så ska man som sagt kunna sälja sig själv. Vara en säljare. Jag är långtifrån en säljare.. Jag är ganska tillbakadragen och tystlåten. Det är inte de egenskaper de letar efter tyvärr.