Citat:
Ursprungligen postat av
psafth
Nu ska ni få höra på min historia om PostNord. Varning för lång text.
Allting börjar fredagen den 29/7 då jag på eftermiddagen, lite snabbt, lägger en beställning från en RC-butik i Frankrike.
Redan på kvällen är paketet packat och lämnar Frankrike med hjälp av Chronopost France. I PostNord-appen plingar det direkt till att jag har paket på gång.
På tisdagen den 2/8 kl 18.19 så uppdateras min försändelse om att den ankommit till Toftanäs, Malmö, med texten "Försändelsen är på väg" och samtidigt "Försändelsen transporteras".
Jag väljer då att på onsdagen därpå 3/8 att stanna hemma för att kunna ta emot paketet då, av någon dum anledning, PostNord bestämt att det ingår ett utkörningsförsök innan det landar hos mitt ombud.
Kl 08.35 har paketet kommit till distributionsterminalen här i Kristianstad och kl 09.42 är det lastat på bil för utkörning.
Kl vid 14-tiden plingar det till i min telefon och jag möts av meddelandet "Det gick inte att leverera. Mottagaren okänd". Ojojoj, tänker jag och ringer upp PostNords kundtjänst.
Jag får där prata med en kille som säger att de försökt köra ut paketet men att jag inte var hemma.. jag suckar lite lätt, tackar för hjälpen och känner mig än en gång besegrad av PostNord. Det är inte första gången de påstår att jag inte är hemma, trots att jag mer eller mindre sitter och väntar på dem.
Jag funderar en stund och tänker "nej, minsann. Detta är inte rätt. Jag måste ändå berätta för dem att jag inte tycker att detta är OK!", så jag ringer upp och får tala med en mycket trevlig tjej som håller med om att detta inte alls var OK och skriver ett ärende om det hela. Hon säger även att paketet kommer att komma till mitt ombud imorgon 4/8. Jag tackar för hjälpen och känner mig allmänt nöjd med min insats.
Morgondagen gryr och jag ser att mitt paket än en gång anlänt till Toftanäs i Malmö. "Vilket slöseri med resurser att köra tillbaka till Malmö", tänker jag men låter mig ändå hållas.
Under torsdagen 4/8 så händer inget med mitt paket enligt spårningsfunktionen både i appen och på hemsidan. Jag låter mig än en gång hållas och när jag vaknar på fredagen den 5/8 så ser jag i appen att paketet kl 01.58 "Transporteras".
När klockan är 14 på fredagen så känner jag att det känns lustigt att någon transporterat mitt paket så pass länge. Det är 10 mil från Malmö till Kristianstad och en direkt resa görs på en timme... men att någon transporterat paketet i 12 timmar utan att det scannats någonstans kändes olustigt.
Jag greppar telefonen och får tala med en något mindre glatt bemötande kille som förklarar att det är påväg till mitt ombud men att det inte kommer att komma fram förens senast kl 16. Jag uttrycker min oro, men tackar för hjälpen.
Jag greppar min telefon, ringer en vän och kutar ner på stan för att fördriva tiden med skitsnack och Pokémon Go. Tänkte att jag lika väl kan vara nere på stan och att jag kan hämta mitt paket när det väl kommer fram.
Ett tröstlöst antal Pokéstops senare så är kl 16.20 och ingen uppdatering av min försändelse har kommit. Jag vandrar hemåt och ringer till kundtjänst.
Den som svarar är samma glada tjej som jag fick så bra bemötande av under onsdagen och jag förklarar att jag fick informationen av hennes kollega att det skulle kommit ett paket senast kl 16.00 till mitt utlämningsställe, men att inget än hänt. Hennes svar var att det kan vara så att mitt ombud inte ankomstregistrerat mitt paket än och att de hade fram till kl 18 på sig att göra detta.
Jag blev något ställd och undrade hur ett paket kan packas, lämnas in och skeppas ur Frankrike på en dag, ta sig till Sverige över HELGEN, men att PostNord inte lyckas att få fram paketet de sista 10 milen hem till mig eller mitt ombud 400 meter från min adress under en hel arbetsvecka. Är inte det lite konstigt?
Hon svarade något i stil med "Det kan man ju tycka.."
Jag bestämde mig då för att rabbla upp alla notifikationer och scanningar jag fått / kan se i min telefon... och undrade varför det åkte tillbaka till Malmö när det finns en distributionscentral i Kristianstad.
"Ja, det finns ju en distributionscentral i kristanstad...." svarade hon och fortsatte "Då.. då kommer ditt paket att komma ditt först innan det kommer till ditt utlämningsställe.."
"Okej", svarade jag och insåg att jag inte kommer få något paket idag heller. Jag frågade henne "Då blir det inget paket idag heller då?"
"Nej, det blir det inte", svarade då hon.
Jag frågade om mitt ärende, hur det hade gått, om de påbörjat något än? Fick svaret att ärendet var registrerat men att det inte tagit upp.
Idag, måndag, är man tillbaka på jobbet. Vid 10-tiden tittade jag till mitt paket och det var fortfarande inte uppdaterat. Jag greppar telefonen och ringer kundtjänst. Denna gången var det en kille jag inte pratat med tidigare som lät fruktansvärt oengagerad. Svaret jag fick till min fråga "Vad är det som händer med mitt paket?" var att han skulle skapa ett spårningsärende. Jaha, nu vet de alltså inte vart mitt paket är? Suck.. Jag fortsätter min arbetsdag utan att få några fler uppdateringar i varken ärendet eller om försändelsen i app/hemsida.
Klockan blir 16.00 och det plingar till i telefonen. Jag möts av meddelandet "Försändelsen returneras".
Va i hela h-lvete?! Ringer direkt till kundtjänst och får tala med en kille, denne killen säger "Oj, ja. Här har det blivit fel. Allt ser verkligen helt konstigt ut med alla scanningar. Ditt paket har åkt tillbaka till avsändaren."
Jag frågar hur ett paket, som har ett spårningsärende, kan ens scannas och skeppas tillbaka? Hur svårt kan det vara att leverera ett paket till en person med en viss adress? Svaret jag får är att, eftersom att jag inte har skickat paketet kan jag inte heller göra en reklamering. Utan företaget som skickat mitt paket skall jag kontakta, be dem reklamera och be dem att skicka försändelsen igen.
Det är nu jag spårar ur och blir skogstokig. Förklarar för stackaren i andra änden att det är PostNord som gjort fel. Det är alltså PostNord som får laga sitt misstag - Inte jag eller den stackars fransmannen som försöker få sitt företag att gå runt. Osv. osv. osv.
Det enda svar jag får är att de inget kan göra, att de måste få in en reklamation och att det bara är personen som skickat som kan göra detta. Jag kan alltså inte, som svensk medborgare, klaga på ett statligt bolag, för en frakt jag betalat, för att en fransman skickat paketet via fransk post....
Det är självklart mycket mer dialoger i detta och vissa ord som inte ens passar sig för FB, men det är bara helt sjukt. Mitt paket är på väg tillbaka till avsändaren och jag har mist min rätt att klaga.
Säger som Rudolf: "Vart är vi på väg när vi inte längre kan lita på våra svenska, statliga bolag? Vart är vi på väg?"
Intressant historia, tyvärr är den allt annat än unik utan det där sker varje dag.
För en tid sedan så levererade postens chaufförer aviserade/sökta paket till ombuden själva sist på dagen, man fick en skriven avi i lådan och man kunde hämta paketet hos ombudet efter klockslaget som chauffören själv angav. - Detta förfarande var näst intill idiotsäkert
Sedan ändrades detta till att paketen samlades upp på DIP (platskontoret där chaufförerna utgick ifrån) och distribuerades till ombud dagen efter, man fick fortfarande pappersavi. - Detta system var näst intill idiotsäkert, det blev fel ibland men sällan
Efter detta kom något/några ljushuvud på att alla sökta/okända/aviserade paket skall resa iväg över natten till en SOT (sorteringsterminal) och omsorteras för att komma direkt till ombudens paketburar bland alla andra postpaket dagen efter. - Detta har varit total katastrof, terminal är generellt urusla på att sortera paket rätt, speciellt om det görs manuellt och icke maskinellt, maskinerna gör oerhört mycket mindre fel än människor här, här går det ofta galet och folk blir förbannade.
Detta förklarar givetvis inte varför ditt paket scannats in som "mottagare okänd" av chauffören, det kan vara för att fransmännen misslyckats kapitalt med namn/adress pga ÅÄÖ el dyl och chauffören lade ingen extra tid på att forska i saken.
Det jag dock tror har hänt är att det inte har skett en korrekt matchning i handdatorn som chaufförerna har, när de scannar in paketen innan avfärd så kommer namn och adress upp i skärmen, vissa paket, främst DPD från utlandet är inte matchade korrekt så chauffören får bara upp ett par streck i handdatorn, har denne lastat in paketet i bilen och påbörjat rundan utan att reflektera att adressinformationen saknades i handdatorn (lätt hänt) så kommer han/hon inte ha en aning om att han/hon har ett paket i bilen till dig utan att gräva igenom bilen och leta upp paketet o köra till rätt adress. (Det här gör alla någotsånär rutinerade chaufförer med ett uns av servicekänsla).
Du har sannolikt haft otur att råka ut för en orutinerad sommarjobbare som har scannat in det som okänt utifrån bristande information i handdatorn. Detta i kombination med övriga mindre genomtänkta rutiner har tyvärr fått ditt paket att returneras, redundans är tyvärr inget posten tillämpar.
Tilläggas bör att postens IT-leverantör är nog det sämsta/billigaste alternativet ett statligt bolag någonsin haft men så blir det när man går ifrån att vara ett rent serviceföretag (det var längesedan) till att försöka vara ett vinstdrivande företag i still med Volvo, ASSA, IKEA osv vilket är läget idag. (Det är här PTS måste vakna)
För övrigt är det inte Postnord som bestämmer att ett europeiskt DPD skall sökas hemma hos privatperson, det har med bilaterala avtal och andra EU-post-regler att göra. Postnord hade mer än gärna blivit av med de här leveranserna, de tar tid och kräver massa resurser hos kundtjänst och drar inte in några pengar alls samt orsakar badwill när problem likt dina når media/social media.