• 2
  • 3
2020-10-12, 19:13
Medlem
Pallar inte läsa genom tråden eftersom jag är en jävla latmask, men jag tror det här med vem som blir och vem som inte blir mördare är en blandning av arv och miljö. Alla psykopater blir inte mördare, till exempel, även om många mördare är psykopater - liksom alla som utsätts för misshandel och tortyr i barndomen inte blir mördare, även om många mördare har utsatts för misshandel och tortyr i barndomen.

Flera saker måste klicka. Den genetiska komponenten måste finnas där, likaså den utlösande miljö-faktorn. Vi har en jävligt lång väg att gå innan vi kommer kunna förutse vem som kommer bli mördare.
Citera
2020-10-13, 14:26
Medlem
gabrielle2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hddv1
Du skrev att det var ok att bomba hiroshima för att stoppa kriget där !! Min fråga var tänk om usa bombade berlin i stället och stoppa hitler ??🙄
Nej! Endera uttryckte jag mig fel eller också missuppfattade du mig.
Lätt hänt i text.
Det jag ville ha sagt är att det går tydligen bra att bomba Hiroshima tex utan att det kallas mord och att det i det fallet inte nämns någon specifik mördare.
Mord är tillåtet ibland och ibland inte och det avgör tydligen människor i de politiska kretsarna.
När är man en mördare egentligen.

Vad gäller Hitler och WWW2 anser jag att det fanns massor av mördare där. Churchill var en utav dem även han.

Skulle jag kunna mörda på order utav andra. Nej jag tror inte det men om mina nära och kära mördades så skulle jag förmodligen kunna bli en mördare.
Citera
2020-10-13, 17:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gabrielle2
Nej! Endera uttryckte jag mig fel eller också missuppfattade du mig.
Lätt hänt i text.
Det jag ville ha sagt är att det går tydligen bra att bomba Hiroshima tex utan att det kallas mord och att det i det fallet inte nämns någon specifik mördare.
Mord är tillåtet ibland och ibland inte och det avgör tydligen människor i de politiska kretsarna.
När är man en mördare egentligen.

Vad gäller Hitler och WWW2 anser jag att det fanns massor av mördare där. Churchill var en utav dem även han.

Skulle jag kunna mörda på order utav andra. Nej jag tror inte det men om mina nära och kära mördades så skulle jag förmodligen kunna bli en mördare.
Ok , nu fattar jag 👍
Citera
2020-10-13, 17:13
Bannlyst
Citat:
Då hade du väl spärren kan jag tycka.
Annars hade du ju överskridit de fyra centrimetrarna.

Jag siktade helt klart för att avliva han , men han lyckades få undan skallen några cm i rätt ögonblick

tänkte tanken innan på en millisekund , ska jag , ja fan ! gör det bara nu .

det hände när jag såg fullständigt rött , en gång i tiden för länge sedan

så har respekt för mitt sinne och allvarliga lägen
Citera
2020-10-18, 11:00
Medlem
gabrielle2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alima3342
Jag siktade helt klart för att avliva han , men han lyckades få undan skallen några cm i rätt ögonblick

tänkte tanken innan på en millisekund , ska jag , ja fan ! gör det bara nu .

det hände när jag såg fullständigt rött , en gång i tiden för länge sedan

så har respekt för mitt sinne och allvarliga lägen
Ja då förstår jag vad du menade, men du skrev ju även att du siktade vilket i sig betyder att du på något sätt är ute efter att mörda eller försvara dig genom att bära vapen eller vad det nu var du siktade med.
Om du inte är jägare förstås.

Jag har varit sekunder från att ge någon en smäll men har återfått kontrollen snabbt och har aldrig tänkt tanken att mörda någon i ilskan.
Däremot har jag tänkt att jag skulle kunna mörda någon om den mördat någon utav mina nära och kära men också tänkt skulle jag verkligen klara det.
Jag tror mest att det handlar om en reaktion just då vid tillfället.
En riktig mördare däremot mördar av lust, på order, eller är en yrkesmördare utav alla tänkbara slag.

Tycker också att det finns skillnader mellan en impulsiv mördare ( dödar en gång) och en mördare som satt mord i system.
Ungefär som dråp kontra mord.
Ändå är dråp även det uppsåt att mörda.
Vettefan vad jag tycker egentligen.
Det enda jag kan säga är att jag aldrig mördat eller kommer att göra det tror jag men vet ju inte.
Är man då en vilande mördare egentligen?
Senast redigerad av gabrielle2 2020-10-18 kl. 11:29.
Citera
2020-11-08, 20:54
Bannlyst
Citat:
Ja då förstår jag vad du menade, men du skrev ju även att du siktade vilket i sig betyder att du på något sätt är ute efter att mörda eller försvara dig genom att bära vapen eller vad det nu var du siktade med.
Om du inte är jägare förstås.

Jag har varit sekunder från att ge någon en smäll men har återfått kontrollen snabbt och har aldrig tänkt tanken att mörda någon i ilskan.
Däremot har jag tänkt att jag skulle kunna mörda någon om den mördat någon utav mina nära och kära men också tänkt skulle jag verkligen klara det.
Jag tror mest att det handlar om en reaktion just då vid tillfället.
En riktig mördare däremot mördar av lust, på order, eller är en yrkesmördare utav alla tänkbara slag.

Tycker också att det finns skillnader mellan en impulsiv mördare ( dödar en gång) och en mördare som satt mord i system.
Ungefär som dråp kontra mord.
Ändå är dråp även det uppsåt att mörda.
Vettefan vad jag tycker egentligen.
Det enda jag kan säga är att jag aldrig mördat eller kommer att göra det tror jag men vet ju inte.
Är man då en vilande mördare egentligen?

Jag tror alla är kapabla om det bara gäller , men att vissa som jag tex är extra känsliga för att gå för långt för fort , något jag inte hade en aning om innan detta hände ? när jag sen visste hur jag fungerade så har jag haft full kontroll på hur jag agerar ibland , men det kunde gått riktigt illa detta . va det befogat , JA ! hade jag ångrat mej , JA så klart !!!! men det agerandet resulterade till att jag blev av med mina plågoandar för gott , och skönt det , fick även en hel del respekt efter det som sitter i än i dag fast det va länge sedan ,

så summan av allt detta är att vissa bara förstår när det blir riktigt på allvar i livet
Citera
2020-11-08, 22:53
Medlem
gabrielle2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alima3342
Jag tror alla är kapabla om det bara gäller , men att vissa som jag tex är extra känsliga för att gå för långt för fort , något jag inte hade en aning om innan detta hände ? när jag sen visste hur jag fungerade så har jag haft full kontroll på hur jag agerar ibland , men det kunde gått riktigt illa detta . va det befogat , JA ! hade jag ångrat mej , JA så klart !!!! men det agerandet resulterade till att jag blev av med mina plågoandar för gott , och skönt det , fick även en hel del respekt efter det som sitter i än i dag fast det va länge sedan ,

så summan av allt detta är att vissa bara förstår när det blir riktigt på allvar i livet
Ja exakt! Har man aldrig upplevt allvaret eller hot så vet man heller inte om man kan bli en mördare.
Kanske ändå en stor skillnad på mördare.
Men jag tror att alla "kan" bli en mördare, allt beror på situationen.

Lustmördare, seriemördare är något annat.
De planerar att mörda någon.

Även de som avrättar är en form utav mördare. De får betalt för att mörda mördare.
Citera
2024-05-28, 22:28
Många dömda mördare som de har skannat hjärnan på verkar ju ha "defekta" hjärnor/aktivitet på grund av understimulans eller överstimulans av blodflöde till vissa delar.

Många mördare säger ju sig "höra röster" som de känner sig tvingade att agera på.

Med fallet Kip Kinkel så hade de ju hittat en lapp hemma hos honom där han verkade vara väl medveten om att hans hjärna inte klockade korrekt, och kände sig manad till att agera på dessa impulser/röster

En person med en frisk hjärna skulle ju givetvis inte agera på dessa impulser. Möjligtvis att något gick fel vid födseln eller annat? Syrebrist etc... som medförde hjärntrauma

Psykiatrin tar ju inte heller hänsyn till just hjärnan och hur den ser ut, och där är ju just dessa hjärnskanningar ett ypperligt verktyg. Beroende hur hjärnan ser ut så kommer den reagera olika på vilka mediciner den tillförs. Vissa mediciner kan ju förvärra.

Länktips om detta: https://www.amenclinics.com/blog/7-l...s-brain-scans/
Citera
2024-05-28, 22:33
Medlem
Custom_mades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kasperwolfgang
tittar på tv3 programmet "I huvudet på en mördare"

i de flesta fallen de tar upp kokar det ner till att en genetisk betingning i kombination med dålig självkänsla som inte behandlas rätt leder till kontrollbehov som i slutändan leder till mord.

kommer vi kunna upptäcka denna genetiska betingning tidigt och kunna åtgärda det eller blir vi tvugna att separera dessa avarter från resten av befolkningen eller helt enkelt abortera dessa i god tid? de verkar sakna nåt som gör de mänskliga så varför behandla de som människor när de tar livet av riktiga människor ??

pragmatiskt men effektivt. jag ser helst att min eventuella dotter inte blir mördad av ett psykotiskt kontrollfreak som är livrädd för att bli lämnad

Mest troligt har du själv ägnat dig åt mobbning i ditt liv och därmed varit delaktig i att skapa avvikande personer.

Det sådana som du inte fattar är att det är alla ni andra som skapar monstren med era vidriga beteenden!
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in