Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2019-09-17, 11:02
  #1
Medlem
Jag har mestadels bara läst på om Muhammed och Islam på engelska wikipedia. Som jag förstått det tog muslimerna under Muhammeds ledning ungefär 10000 slavar, mestadels sexslavar under Muhammeds levnad. Sedan om jag förstått det rätt har Islam mördat och rövat till sig cirka 11 miljoner slavar också det mestadels för sex, varav ungefär 1 miljon från Europa. Har någon länkar som kan dementera eller bekräfta detta?

Fler frågor att besvara och diskutera:

Hur många sexslavar hade Muhammed själv utöver sina 11/12 fruar?

Hur vanligt var det med kastrering av minderåriga pojkar i Islams historia och under Muhammeds ledning?

Alla seriösa länkar om Muhammeds och Islams slaveri är välkomna!
Citera
2019-09-17, 11:50
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Andreas-yi
Jag har mestadels bara läst på om Muhammed och Islam på engelska wikipedia. Som jag förstått det tog muslimerna under Muhammeds ledning ungefär 10000 slavar, mestadels sexslavar under Muhammeds levnad. Sedan om jag förstått det rätt har Islam mördat och rövat till sig cirka 11 miljoner slavar också det mestadels för sex, varav ungefär 1 miljon från Europa. Har någon länkar som kan dementera eller bekräfta detta?

Fler frågor att besvara och diskutera:

Hur många sexslavar hade Muhammed själv utöver sina 11/12 fruar?

Hur vanligt var det med kastrering av minderåriga pojkar i Islams historia och under Muhammeds ledning?

Alla seriösa länkar om Muhammeds och Islams slaveri är välkomna!
Du kan väl själv länka till de information där det sägs att profeten Muhammed hade sexslavar och 11/12 fruar. Så som jag förstått det hade han gift sig med fyra fruar.
Citera
2019-09-17, 11:55
  #3
Medlem
Zaedrewss avatar
Ett ämne som sällan uppmärksammas.

Citat:
Turkräden (Isländska: Tyrkjaránið) på Island 1627 var en serie händelser som utspelade sig vid kustbyarna på Island 1627. Räderna utspelade sig utanför Grindavík, Västmannaöarna och Hemön mellan 20 juni och 19 juli 1627. Tre små skepp lade till vid kusten. Det var slavskepp som hade kommit från piratnästena i Algeriet och Tunisien för att ta med sig kristna slavar tillbaka till Medelhavet. Det piraterna gjorde var att döda alla som gjorde motstånd och ta framför allt kvinnor och barn som slavar. Byarna brändes sedan ner. Totalt togs 380 islänningar som slavar ner till barbareskstaterna. Detta var en av de mest berömda räderna under slavhandeln på Barbareskkusten.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Turkr%...A5_Island_1627

Muslimer var alltså ända till Island för att mörda och plocka med sig slavar. Nu hade ju islänningarna tillsammans med vikingar några hundra år tidigare plockat trälar själva men då var det i sitt närområde.
Citera
2019-09-17, 12:07
  #4
Medlem
gayisnotokays avatar
Hur många sexslavar hade Muhammed själv utöver sina 11/12 fruar?

Gissningsvis ett antal...

Hur vanligt var det med kastrering av minderåriga pojkar i Islams historia och under Muhammeds ledning?

Har faktiskt ingen aning, fast gissar att det var rätt ovanligt pga att man är så "bra"
Citera
2019-09-17, 12:34
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dukater
Du kan väl själv länka till de information där det sägs att profeten Muhammed hade sexslavar och 11/12 fruar. Så som jag förstått det hade han gift sig med fyra fruar.
Googling "Muhammad wives" ger som första träff synligt utan att behöva klicka ens:
Muhammad's Wives. His wives are known as the "Mothers of the Believers." He is said to have had 13 wives whom he married after moving to Medina. The designation "wife" is controversial with two of them, Rayhana bint Jahsh and Maria al Qibtiyya, whom some scholars describe as concubines rather than legal wives.
11/13 fruar alltså varav två enligt en del historiker är sexslavar så kallade konkubiner.
https://www.learnreligions.com/famil...hammad-2004468

Efter massakern på https://en.wikipedia.org/wiki/Banu_Qurayza
tog han Rayhana som sexslav men erbjöd sig gifta med henne:
Then they surrendered, and the apostle confined them in Medina in the quarter of d. al-Harith, a woman of B. al-Najjar. Then the apostle went out to the market of Medina (which is still its market today) and dug trenches in it. Then he sent for them and struck off their heads in those trenches as they were brought out to him in batches. Among them was the enemy of Allah Huyayy b. Akhtab and Ka`b b. Asad their chief. There were 600 or 700 in all, though some put the figure as high as 800 or 900. As they were being taken out in batches to the apostle they asked Ka`b what he thought would be done with them. He replied, "Will you never understand? Don't you see that the summoner never stops and those who are taken away do not return? By Allah it is death!" This went on until the apostle made an end of them. Huyayy was brought out wearing a flowered robe in which he had made holes about the size of the finger-tips in every part so that it should not be taken from him as spoil, with his hands bound to his neck by a rope. When he saw the apostle he said, "By God, I do not blame myself for opposing you, but he who forsakes God will be forsaken." Then he went to the men and said, "God's command is right. A book and a decree, and massacre have been written against the Sons of Israel." Then he sat down and his head was struck off.

Mohammad collected one-fifth of the booty, which was then redistributed to the Muslims in need, as was customary. As part of his share of the spoils, Muhammad selected one of the women, Rayhana, for himself and took her as part of his booty.[65] Muhammad offered to free and marry her and according to some sources she accepted his proposal.[66] She is said to have later become a Muslim.

Iövrigt har jag inte ännu sett mycket mer om profeten Muhammeds personliga sexslaveri. Hundratals sexslavar bara efter massakern på Banu Qurayza, vid ett annat tillfälle kom muslimerna under Muhammeds ledning över tusentals sexslavar och sammanräknat alla erövringståg https://en.wikipedia.org/wiki/List_o...ns_of_Muhammad gör jag bedömningen att muslimerna under Muhammeds ledning tog i storleksordningen 10000 sexslavar. Är med den här tråden ute efter mer fördjupande läsning.

Förövrigt fanns det bara ungefär en tjugondel så många människor under profeten Muhammeds tid. Så omräknat till dagens befolkning kan man föreställa sig att Islams start under Muhammeds ledning skulle inneburit tillmördande av ca 200'000 sexslavar i Saudiarbien. Att jämföra med IS som bara mördade till sig några tusen sexslavar.
__________________
Senast redigerad av Andreas-yi 2019-09-17 kl. 12:45.
Citera
2019-09-17, 12:59
  #6
Medlem
Vad säger egentligen islam om slaveri??

Kristenheten förbjöd ju slaveri, men sedan bara kristna slavar. Afrikaner och native americans var ok. Det blev inte mycket av det förbudet....

Den sekulära liberala världen förbjöd ju sedan slaveri helt i väst.

Muslimer får väl egentligen inte ta en annan muslim som slav om denne är född muslim. Så IS tog icke-muslimska kvinnor antar jag.

Men hur är det i Libyen??

https://www.expressen.se/nyheter/var...om-slavhandel/

Säljs muslimer som slavar där, eller är det bara kristna afrikaner??
Citera
2019-09-17, 16:06
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Vad säger egentligen islam om slaveri??

Kristenheten förbjöd ju slaveri, men sedan bara kristna slavar. Afrikaner och native americans var ok. Det blev inte mycket av det förbudet....

Den sekulära liberala världen förbjöd ju sedan slaveri helt i väst.

Det var genom Europas kolonisering av Afrika som slaveriet förbjöds i Afrika. Och det var kristna aktivister som drev igenom förbudet. Angående islam och slaveri är det bara att googla till wiki. Finns fortfarande slaveri i Nordafrika och Marutanien som är muhammeds kvarter.
Citera
2019-09-17, 19:17
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Andreas-yi
Jag har mestadels bara läst på om Muhammed och Islam på engelska wikipedia. Som jag förstått det tog muslimerna under Muhammeds ledning ungefär 10000 slavar, mestadels sexslavar under Muhammeds levnad. Sedan om jag förstått det rätt har Islam mördat och rövat till sig cirka 11 miljoner slavar också det mestadels för sex, varav ungefär 1 miljon från Europa. Har någon länkar som kan dementera eller bekräfta detta?

Fler frågor att besvara och diskutera:

Hur många sexslavar hade Muhammed själv utöver sina 11/12 fruar?

Hur vanligt var det med kastrering av minderåriga pojkar i Islams historia och under Muhammeds ledning?

Alla seriösa länkar om Muhammeds och Islams slaveri är välkomna!
I både islam kristendom och judendom så är slaveri sanktionerat i skrifterna det är något alla abrahamitiska religionerna har gemensamt.
Citera
2019-09-17, 22:36
  #9
Medlem
Trodde Bill Warners verk bara gick att köpa men han har visst lagt ut en del. Hittade detta angående Muhammeds privata sexuella slaveri: https://www.politicalislam.com/wp-co...d-The_Sira.pdf

Mohammed stayed in Medina for
about two months before he collected his army and marched to the forts
of Khaybar, a community of wealthy Jewish farmers who lived in a village
of separate forts about 100 miles from Medina.
I758 Mohammed seized the forts one at a time. Among the captives was
a beautiful Jewess named Safiya. Mohammed took her for his sexual pleasure. One of his men had first chosen her for his own slave of pleasure, but
Mohammed traded him two of her cousins for Safiya. Mohammed always
got first choice of the spoils of war and the women.


Mohammed knew that there was a large treasure hidden somewhere in Khaybar, so he brought forth the Jew who he thought knew the
most about it and questioned him. The Jew denied any knowledge. Mohammed told one of his men, “Torture the Jew until you extract what he
has.” So the Jew was staked on the ground, and a small fire built on his
chest to get him to talk. When the man was nearly dead and still would
not talk, Mohammed had him released and taken to one of his men whose
brother had been killed in the fight. This Muslim got the pleasure of cutting off the tortured Jew’s head.
I763 Mohammed had his freed slave, Bilal, to go and get the two best
looking women and bring them to him, since he always got his pick. Bilal
brought the women past their dead husbands. One of them began to shriek
and pour dust on her head. Mohammed said, “Take this she-devil away
from me.” Then he threw his mantle over Safiya so that the men would
know that she was his, either as a sex slave or wife. Mohammed then told
Bilal, “Do you not have any compassion, bringing these two women past
their dead husbands?”


Barbe kan du nu ge lite jämförelse med Jesus, linka lite om Jesus sexuella slaveri och tortyr samt halshuggning för att komma åt rikedomar?
Citera
2019-09-18, 06:32
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Afrikanos
Ja de var kanske kristna på pappret men de var knappast troende och följde Jesus. Kanske var de inte ens läskunniga. Du känner säkert till det viktigaste budordet.

Du skall inte ha andra gudar jämte mig??
Citera
2019-09-18, 17:51
  #11
Medlem
Från samma länk som ovan (political islam) har jag följande om Islams afrikanska slaveri:

Thomas Sowell estimates that 11 million slaves were shipped across the
Atlantic and 14 million were sent to the Islamic nations of North Africa
and the Middle East1
. For every slave captured many others died. Estimates of this collateral damage vary. The renowned missionary David
Livingstone estimated that for every slave who reached the plantation five
others died by being killed in the raid or died on the forced march from illness and privation2
. Those who were left behind were the very young, the
weak, the sick and the old. These soon died since the main providers had
been killed or enslaved. So, for 25 million slaves delivered to the market,
we have the death of about 120 million people. Islam ran the wholesale
slave trade in Africa.


I mitt första inlägg tog jag ur minnet ha läst att Islams totala slaveri rörde sig om 11 miljoner. Här ovan påstås det istället att Muslimerna kontrollerade hela den afrikanska slavmarknaden samt att 14 miljoner av de afrikanska slavarna togs till den muslimska umman. Någon som vet mer om den saken?
Citera
2019-09-18, 20:22
  #12
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andreas-yi
Från samma länk som ovan (political islam) har jag följande om Islams afrikanska slaveri:

"Bill Warner" som du citerar är ett täcknamn för den ökände islamofoben Bill French. Självfallet ska du inte tro på något som French skriver, han är bara ute efter att sprida hat och hetsa mot muslimer.

Antirasistiska SPLC har skrivit om French här:

https://www.splcenter.org/fighting-h...m-inner-circle

De räknar honom som en av USA:s tio värsta islamofober.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback