2019-09-17, 09:43
Medlem
NicePics13s avatar
Intressant problem som nyligen uppstått med ett externt firewire/usb/sata hårddiskchassi av märket Macally (G-S350SUA): firmware raderas när strömmen bryts! Jag är alltså tvungen att flasha om skiten varenda gång jag flyttat chassit och det blir snabbt tröttsamt.
Hursomhelst är det en Oxford Semi 934 kretsuppsättning med SST39VF020 flashminne inuti, ser inget klockbatteri som bör bytas heller?
Citera
2019-09-17, 19:22
Moderator
Arne.Ankas avatar
Mac: köpråd - tillbehör --> Hårdvara: Mac
/Moderator
Citera
2019-09-17, 19:30
Medlem
Rassas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NicePics13
Intressant problem som nyligen uppstått med ett externt firewire/usb/sata hårddiskchassi av märket Macally (G-S350SUA): firmware raderas när strömmen bryts! Jag är alltså tvungen att flasha om skiten varenda gång jag flyttat chassit och det blir snabbt tröttsamt.
Hursomhelst är det en Oxford Semi 934 kretsuppsättning med SST39VF020 flashminne inuti, ser inget klockbatteri som bör bytas heller?

Vad menar du med att du behöver flasha om? Tappar chassit nånting när strömmen bryts? Vad, i så fall? Det är väl bara en låda med en disk i?
Citera
2019-09-17, 21:37
Medlem
NicePics13s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rassa
Det är väl bara en låda med en disk i?
Just nu är det verkligen bara en låda med en disk i Vill jag däremot använda den som en extern hårddisk måste SATA till USB kretsen i lådan fungera - vilket den inte gör. Drar jag ur strömkabeln förlorar denna krets (inte hårddisken) sin fasta mjukvara och måste flashas om (som en BIOS).
Citera
2019-09-29, 21:13
Medlem
NicePics13s avatar
Hur som haver, får acceptera att kretsen är defekt. En enkel lösning man lätt finner för 20-200kr på eBay eller AliExpress är en extern/intern SATA till USB adapter. Då kan jag även behålla det vackra chassit (förvisso utan det ursprungliga I/O-skyddet)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in