Citat:
Ursprungligen postat av
burksamlare2.0
Har några snabba frågor om mössmodet till er som är insatta i sådana spörsmål.
Är det ute att ha mössa på sig inomhus?

Är det ute att ha mössa på sommaren?
Vad hände med fittmössorna??
Historiskt sett var det partiet Mössorna" som införde mössmodet i Sverige år 1719.
Deras motparti och antagonister hade hatt, dvs. "Hattpartiet".. Försvann 1772.
-Skojar bara, sorry!
Men modet huvudbonad inomhus verkar ha avtagit i alla fall det senaste året. Kan kanske ha med det varma vädret att göra, och folks bekvämlighet att inte glömma hatten/mössan ungefär som ett paraply man glömmer när man lägger ifrån sig den/det och ska någon annan stans.
Blir nog "luvmode" snart, då höst och vinter kommer starkt genom Sverige nu.
Folk tar nog inte av sig sina luvor om de går in i affärer eller liknande, blir för knepigt. Speciellt om man skulle glömma. Ska man "sitta inne i värmen" någon längre period, dvs. mer än det är bekvämt att ha på sig mössan då det blir för varmt, så tar man ju av sig den.
Den ytterst ljusa årsperioden här i Sverige har jag "alltid" på mig mössa, eller snarare keps. För att skärma av mig solen. Är jag/tänker jag vara inne mer än ska vi säga en halvtimme, och det inte rör sig i "affär"/"köpcentrum" eller liknande behåller jag huvudbonaden oftast på.
Hälsar faktiskt artigt (enligt ordentlig sedvänja) med att lyfta på kepsen som i en gammal pilsnerfilm. Om jag ska hälsa på någon då. Vilket jag väldigt ofta gör ute på stan..
Mössa på sommaren, kanske i norra Norrland, där kan det vara snö och kallt på midsommar!
Hoppas att mitt svar var nöjaktigt.