Väger mellan Eldflugornas grav och Landet för längesedan för mig. Båda filmerna är redan extremt sorgliga i sig själva men när du känner till omständigheterna kring de så blir saker bara sju resor värre. Eldflugornas grav är baserad på verklighet och Landet för längesedan kan även om det är påhitt knytas till inte bara Judith Barsis hemska historia men numera också hur det slutade för James Horner. Men Eldflugornas grav är ändå svårare av dessa för mig att ta mig igenom och den saknar ett lyckligt slut som Landet för längesedan har, så det lutar åt den, men det är inte lätt.
Lilja 4-ever är nog en av dem sorgligaste jag sett. Iallafall på senare tid.
Becksvart utan någon form av positiv upplösning eller hopp om en vändning. Vilket som helt klart är syftet.
Senast redigerad av MsMelankoli 2019-09-15 kl. 00:18.
Hachiko. Den sanna berättelsen om den trofasta hunden som varje dag möter sin husse på tågstationen.
När hussen sedan dör medans han är borta. Blir Hachiko kvar på stationen, väntades månad efter månad år efter år.
Jag bölade rätt ut av den filmen. Tänker då aldrig se den igen..
Jag ser inte sorgliga filmer egentligen. En film kan vara sorglig på olika sätt. Vissa filmer skildrar total hopplöshet och misär. Sådana filmer gör en deprimerad. Andra filmer handlar om mera vardagliga saker men som kan ha inslag av nån sentimental/romantisk tragedi.
Den förstnämnda kategorin undviker jag. Den senare kan man hamna i av misstag. Jag försöker komma på någon sorglig film jag sett men det är svårt. Det enda jag kommer på är en komedi, Up in the Air .
SPOILER
Ryan Bingham (George Cloney) lever ett kringflackande ungkarlsliv som affärsman. Han träffar Alex Goran (Vera Farmiga) och de inleder ett ytligt sexförhållande mellan flygresor. De träffas i olika städer runt om i världen. Ett arrangemang helt i Ryans smak. Men känslorna ändrar och blir mer seriösa. Det utvecklas till ett typiskt romatiskt drama med positiva undertoner och en förhoppning om en framtida familj kanske. Men så visar det sig att Alex är gift och har barn. Man kan riktigt känna hur Ryans värld rasar ihop. Allt som byggts upp tog slut som med en dolkstöt i hjärtat. Nej detta var ingen komedi.