2019-09-27, 18:21
Medlem
Om någon av mina grannar började hyra ut sin bostad och det sprang runt olika personer i huset hela tiden så skulle det kunna påverka mig negativt. Folk på semester har en tendens till att festa rätt så mycket även i veckorna. Att en medlem tjänar pengar på uthyrning medan övriga blir lidande av exempelvis ökat buller är inte okej. Bostadsrättsföreningen skulle garanterat se det som att det påverkar övriga medlemmar negativt.

Bostadsrättslagen 1987:667 kap 7, paragraf 8. "Bostadsrätten får inte inrymma utomstående personer i lägenheten, om det kan medföra men för föreningen eller någon annan medlem i föreningen".

(Roligt att plocka fram den gamla lagboken)
Citera
2019-09-27, 18:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Då kör jag hem till fd hyresgästen och slår sönder hans knäskålar och hälsar honom lycka till 🙂

Så får du betala tillbaks den för höga hyran samt skadestånd mm, smart
Citera
2019-09-28, 10:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lahavana
Jag tog fram fakta, upp till dig om du inte vill ändra åsikt.
Nej jag ändrar inte åsikt,, har man gått med på en hyra så har man... försöker man senare få pengar tillbaka är man bedragare, rövhål och skall åka på stryk. Sitt ord håller man, annars är man mus och inte man.
Citera
2019-09-28, 10:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gfbs88
Visst, men när hyresgästen i efterhand får reda på att den betalat för hög hyra tvingar svensk lag den som hyrt ut att återbetala den del som var ockerhyra
Då får man räkna med att man åker på stryk.
Citera
2019-09-28, 10:38
Medlem
VemBudars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Har flera vänner som hyr ut sina hyresrätter de inte bott i på flera år. Tror det är ganska vanligt fenomen.

Och det är inte bara för att tjäna pengar via att hyra ut dyrare, utan att kanske vänta på en ombildning eller som försäkring om något händer på förhållandefronten etc.

Bedrägeri tror jag.väl knappast brottsrubriceringen är?

Hur kommer de göra nu iom den nya lagen? Hoppas deras hyresgäster kommer nyttja den så dina ocker-vänner blir straffade.
Citera
2019-09-28, 11:11
Medlem
Citat:
Då får man räkna med att man åker på stryk.

Nja, men då får du räkna med att du får betala skadestånd, böter osv. Så det är nog ingen vidare bra idé
Citera
2019-09-28, 13:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VemBudar
Hur kommer de göra nu iom den nya lagen? Hoppas deras hyresgäster kommer nyttja den så dina ocker-vänner blir straffade.
Straffade?? Menar de att de straffar hyresvärden genom att vräka sig själva och bo på gatan?
Citera
2019-09-28, 13:39
Medlem
Citat:
Nja, men då får du räkna med att du får betala skadestånd, böter osv. Så det är nog ingen vidare bra idé
Då kommer man tillbaka och skär tungan ur de, hjälper inte det så får man väl ge sig på deras familj... att avbryta avtal skall kosta, nästa gång är det kanske dig de lurar/bedrar
Citera
2019-09-28, 14:36
Medlem
Citat:
Då kommer man tillbaka och skär tungan ur de, hjälper inte det så får man väl ge sig på deras familj... att avbryta avtal skall kosta, nästa gång är det kanske dig de lurar/bedrar

I det här fallet hade det dock varit du som både bedragit samt misshandlat hyresgästen, och kan tänka dig att ge sig på deras fullständigt oskyldiga familj. så jag vet inte riktigt vad du far efter.
Citera
2019-09-28, 15:14
Medlem
Citat:
I det här fallet hade det dock varit du som både bedragit samt misshandlat hyresgästen, och kan tänka dig att ge sig på deras fullständigt oskyldiga familj. så jag vet inte riktigt vad du far efter.
Man har en skyldighet att sätta hårt mot hårt mot bedragare, och har man kommit överens om en hyra och hyresgästen accepterat detta och sedan bor gott i 2-3 år och sedan när det är dags att flytta göra en anmälan och försöka få pengar tillbaka... kan faktiskt inte bli mer bedrägeri än så... sådana parasiter måste vi klämma åt annars lever vi snart i total anarki där bosättare, kommunister och alla andra parasiter kommer ta över våra bostäder, tillhörigheter och allt annat de kommer åt. Jag kan bara flytta i från skiten men värre för er andra som måste bo kvar och se allt ni byggt upp försvinna
Citera
2019-09-28, 16:29
Medlem
Citat:
Man har en skyldighet att sätta hårt mot hårt mot bedragare, och har man kommit överens om en hyra och hyresgästen accepterat detta och sedan bor gott i 2-3 år och sedan när det är dags att flytta göra en anmälan och försöka få pengar tillbaka... kan faktiskt inte bli mer bedrägeri än så... sådana parasiter måste vi klämma åt annars lever vi snart i total anarki där bosättare, kommunister och alla andra parasiter kommer ta över våra bostäder, tillhörigheter och allt annat de kommer åt. Jag kan bara flytta i från skiten men värre för er andra som måste bo kvar och se allt ni byggt upp försvinna

Haha men lilla vän, det är ju isåfall du som bryter mot våra svenska lagar och försöker leva i en anarki.
Citera
2019-09-28, 17:56
Medlem
Citat:
Haha men lilla vän, det är ju isåfall du som bryter mot våra svenska lagar och försöker leva i en anarki.
Du har helt missförstått lag och ordning ”lilla vän”, gör man inte rätt för sig så är det viktigt att vi som sätter flit, förkovran och lojalitet mot samhället högt och därmed straffar ut, slår ut parasiter som inte håller avtal. En man som inte sätter sin heder, sitt ord högt kommer oavsett aldrig lyckas i livet och då ändå inte va en tillgång och en närande individ i samhället där han lever och tärande individer vill vi ändå inte ha runtomkring oss.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in