2019-09-14, 19:05
Medlem
BatmanDrunks avatar
Det finns länder där man skriver som man pratar, om du inte förstår vad jag menar så har du inte upplevt friheten att skriva som man talar. Tänk hur mycket tid slösas på rättstavningskontroller, varför är svenska och engelska språk så dumt skapade att alla måste göra stavfel, även grammatiken är korkad i flera exempel, går att hitta på youtube speciellt med engelska språket.

Så vad beror det på, varför inte skriva som man talar?
Citera
2019-09-14, 19:10
Medlem
Couplets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BatmanDrunk
Det finns länder där man skriver som man pratar, om du inte förstår vad jag menar så har du inte upplevt friheten att skriva som man talar. Tänk hur mycket tid slösas på rättstavningskontroller, varför är svenska och engelska språk så dumt skapade att alla måste göra stavfel, även grammatiken är korkad i flera exempel, går att hitta på youtube speciellt med engelska språket.

Det är ganska jobbigt att läsa någons stream of consciousness.
Citera
2019-09-14, 19:10
Medlem
Det är ju i stort sätt så det funkar. Undantagen är ju ofta importerade ord.
Citera
2019-09-14, 19:20
Medlem
Citat:

Inte så många behärskar landsmålsalfabetet.
Citera
2019-09-14, 19:20
Medlem
BatmanDrunks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av killing.fields

Ja men det är helt onödigt, borde inte någon föreslå en ändring/förbättring? Varför görs ingen progress med språket, vi förenklar allt annat, men inte språket.
Citera
2019-09-14, 19:25
Medlem
BatmanDrunks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Couplet
Det är ganska jobbigt att läsa någons stream of consciousness.

Jag sa ju om du inte förstår vad jag menar så har du inte upplevt friheten att skriva som man talar, och det finns många länder där man skriver precis som man talar.

Det finns inga A uttalas som E osv.... det är hur dumt som helst, kanske svårt för någon som aldrig tänkt att det är helt onödigt, att förstå.
Citera
2019-09-14, 19:26
Medlem
Citat:
Ja men det är helt onödigt, borde inte någon föreslå en ändring/förbättring? Varför görs ingen progress med språket, vi förenklar allt annat, men inte språket.

Wisst ändra wij stafningen efterhand; såwidt deraf synes finnas behof!
Citera
2019-09-14, 19:29
Medlem
Opportunitiess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av killing.fields

*i stort sett
Citera
2019-09-14, 19:31
Medlem
Citat:

Det finns väl inget som utvecklas så mkt som språket. Bara att läsa en bok som är 100 år, så ser man.
Citera
2019-09-14, 19:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Opportunities
*i stort sett

Eksakt!
Citera
Medlem
Couplets avatar
Citat:
Jag sa ju om du inte förstår vad jag menar så har du inte upplevt friheten att skriva som man talar, och det finns många länder där man skriver precis som man talar.

Det finns inga A uttalas som E osv.... det är hur dumt som helst, kanske svårt för någon som aldrig tänkt att det är helt onödigt, att förstå.
Tro mig, jag har upplevt den och den funkar inte för mig. Jag har en... vad ska vi kalla det... omvänd dyslexi. Jag ser både ord och meningar som bilder. En text med inkonsekvent och/eller "kreativ" satsbyggnad blir obegriplig för mig.
Citera
Avslutad
I norge ær det på det viset
Ær som att allt ær skrivet av en femåring
Kan ta några exempel

Akseltrykk
Stjerne (uttalas sssstjjjjææærrne)
Sykkel

Dæremot uttalas google = GUUUGLE
Och alla namn som slutar på n blir seppo
Clinton blir Clintn