Eva Nordmark, sprillans ny arbetsmarknadsminister, blir utfrågad i
Agenda om den brådstörtade nedläggningen och "skypifieringen" av minst hälften av landets lokala arbetsförmedlingskontor under de närmaste två åren, en störtbantning (redan inledd på bred front) som dessutom verkar ske helt utan någon nämnvärd utredning eller några överväganden av långsiktiga effekter: det rör sig om en politisk-ideologisk kommandoräd dikterad av L och C via deras JÖK-lista.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/d...nar-du-behover (se gärna hela intervjun på SVT Play; den är längre och i samma arroganta ton hela tiden)
"Det viktiga är inte att man besöker ett fysiskt kontor, utan att det blir ett produktivt möte och bra analyser...." (för många arbetssökande eller personer i åtgärder kommer den snabba nedläggningen att betyda att n'rmast fungerande Arbetsförmedling ligger på många mils avstånd, dessutom har en hel del av de här människorna inte Skype, bra bredband hemma eller smartphone för ett "virtuellt möte")
"När jag kritiserade C:s och L:s förslag /i en debatartikel i våras/ var det i rollen som TCO-ordförande, men nu har jag avancerat till ett annat slags uppdrag och det påverkar givetvis vad jag har att säga"
"Jag är fostard i socialdemokratin i Norrbotten.."
"Jag tycker det är viktigt att inte vara alarmistisk. Regeringen har gjort en utredning /när då, vem då?/ och den visar att vi har en god beredskap"
etc
Nordmark lägger upp en fet parad av floskler och management-lingo och duckar för alla Camilla Kvartofts frågor: redan med rösten och det teflonmässiga kroppsspråket signalerar hon att här kommer det inte att besvaras några frågor och jag vägrar att ta något personligt ansvar för de här frågorna. Hon hade säkerligen gjort detsamma om det var Janne Josefsson; det är inget fel på Kvartofts insats här, hon gör allt hon ska göra, men Nordmark vägrar helt tydligt att komma in på plan. Och istället för att medge att det är Annie Lööfs beställning hon har fått på sitt bord försöker hon lamt att skylla på M/KD:s budget från i vintras.
Det pikanta i sammanhanget är förstås att Nordmark fram till helt nyligen var TCO-ordförande och i våras skrev en debattartikel där hon och LO-ledningen skarpt kritiserade mittenliberalernas planer på att störtbanta Arbetsförmedlingen och lämna initiativet till coachingkurser, fusktentreprenörer och liknande cyniska kretiner - men nu vänder hon alltså 180 grader och säljer ut dessa övertygelser för att istället administrera AMS' kommerisalisering och bantning. (Att Arbetsförmedlingen behövde reformeras är det ingen som bestrider, men reform och översyn är inte detsamma som att tokbanta och stycka upp.)
Det kanske inte var så lätt att hitta någon som ville ta sig an den här portföljen, men Eva Nordmark har redan från första veckan i regeringen signalerat att hon sålt ut mycket av det hon tidigare trodde på.