• 2
  • 3
2019-09-13, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cyllidyv
"This is a little hard to wrap your head around, but shadows can move faster than the speed of light, even though nothing can move faster than the speed of light. In a second, we'll explain how exactly that's possible without breaking the most fundamental law of physics. But first, this thought experiment might make things clearer.

Imagine you have a light that's powerful enough to reach the planet Jupiter. Imagine also that it casts that beam in a cone that's broad enough to cover the entire diameter of the planet. When you pass your finger over the lens, the shadow will cross the entire diameter of the planet — a distance of 86,881 miles (139,821 kilometers). The speed of light is 186,000 miles per second (299,338 kilometers per second). So if it takes you less than half a second to move your hand that distance, then that shadow will have "broken" the speed of light."

https://curiosity.com/topics/darknes...ght-curiosity/

Och ingen information har förflyttats snabbar eän ljuset.
Citera
2019-09-13, 21:07
Medlem
Jag minns att jag som barn hade följande typ av konversation ganska ofta med jämnåriga kamrater:

– Jag är snabbast.
– Okej då, fast jag är snabbare än vad du är.
– Nä, för jag är snabbare än vad du någonsin kan säga!

Således torde barnets fantasi vara snabbast, för vem eller vad kan vara snabbare än det som är mycket snabbare än vad alla andra ens kan föreställa sig? Ljusets hastighet och expansionen av universum ligger i lä.

Q.E.D.
Citera
2019-09-14, 15:40
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TungPhung
Fast det är väl nutid i vårt perspektiv? Allt sker i nuet, bara för att vi inte har processat det så kan vi fortfarande uppleva nuet.

Ja, så är det givetvis. I vårt perspektiv. Men det vi upplever som nutid har faktiskt "redan hänt", beroende på vår reaktionsförmåga/"fördröjningen i vårt processande".

En liten liknelse är, om jag minns rätt, att folk har blivit avstängda/diskade för "tjuvstart" med de nya startblocken. Trots att de startat sina lopp mer eller mindre exakt vid korrekt tidpunkt. "Människor kan inte starta så exakt, hjärnan har en fördröjning" tror jag det hette..

Alltså, det vi upplever som nutid är dåtid, i princip. (Kan jämföras med en dators "lagg").
Citera
2019-09-14, 19:26
Medlem
avrogados avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dinkeydonk
Så vad kan vara snabbare en farten?
Det finns inget korrekt svar på den frågan om vi inte har metoder för att mäta den under alla omständigheter.
Citera
2019-09-14, 20:43
Medlem
Skogismyras avatar
Quantum entanglement/kvantsammanflätning är det snabbaste, eftersom det är omedelbart, alltså oändligt snabbt.
På andra plats kommer universums expansion.
På tredje plats kommer ljusets hastighet.
Citera
2019-09-14, 21:24
Medlem
Dinkeydonks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skogismyra
Quantum entanglement/kvantsammanflätning är det snabbaste, eftersom det är omedelbart, alltså oändligt snabbt.
På andra plats kommer universums expansion.
På tredje plats kommer ljusets hastighet.

Yes but excuse… what if the fastest speed is faster then anything speed can effect?

Liksom synen är ju också snabbare en ljuset.

För synen kan ju se ljuset ända ifrån universums början. Ljuset därifrån tar ej lika snabbt att nå vårat öga...

Ifall vi tittar åt något håll ser vi ända till universums slut direkt. Så synen är direkt.
Senast redigerad av Dinkeydonk 2019-09-14 kl. 21:33.
Citera
2019-09-14, 21:32
Medlem
Skogismyras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dinkeydonk
Yes but excuse… what if the fastest speed is faster then anything speed can effect?

Liksom synen är ju också snabbare en ljuset.

För synen kan ju se ljuset ända ifrån universums början. Ljuset därifrån tar ej lika snabbt att nå vårat öga...

Ifall vi tittar åt något håll ser vi ända till universums slut direkt.
Du har fel.
Citera
2019-09-14, 21:35
Medlem
Dinkeydonks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skogismyra
Du har fel.

Okej. Varför har jag fel? om jag tittar åt något håll så kanske jag inte uppfattar någonting åt det hållet, men man ser ju allt åt det hållet. Jag menar att det inte behöver betyda att det är tänt så man kan uppfatta rummet eller tidsrymden.

Synen behöver vara nära för att uppfatta det man ser. Men jag menar att om man tittar åt ett håll så ser man slutet åt det hållet även om man inte kan granska det nära.

Har jag fortfarande fel?

Och om man tittar med sitt psykiska öga så kan man komma så nära vad som helst när som helst hur som helst. Är bara lite jobbigt att göra så.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in