Citat:
Ursprungligen postat av
Mitochondria
Jag har nu pbrjat tredje ret p en fysik utbildning och jag har absolut ingen aning hur man pluggar p ett korrekt stt och jag behver konkreta rd.
- Under frelsningar vet jag inte vad jag hller p med. Att anteckna allt som gs igenom i powerpointen r praktiskt omjligt. Jag antecknar istllet det som sgs och som inte r i powerpointen, d jag skriver filtreras all annan information bort.
- Jag glmmer bort mina tidigare kurser. ALL information bara frsvinner ur mitt huvud s fort jag r frdig med en kurs. Medan alla andra tydligen har perfekta minnen och kan koppla ihop kunskaper med det man lrt sig sedan tidigare. Det kan inte jag gra.
- Jag hinner inte ta mig igenom all rekommenderad kurslitteratur.
- Jag vet inte hur man lser i bckerna. Ska man skriva ned det man lser? D kommer det ta 4 gnger mer tid.
Mitt sjlvfrtroende har kraschat. Dlig p att anteckna, har svrt att lyssna (80% av information gr ut ur huvudet nr jag lyssnar), glmmer mina frgende kurser, har svrt med praktiska moment (laborationer). Mina klasskamrater verkar kunna lyssna och memorera den informationen samt koppla det med tidigare kurser utan att ppna en bok.
Fattar inte vad jag ska gra. Kan jag f rd? Jag pluggar hela dagarna. Jag har klarat alla kurser utom en (dock efter flera omtentor p mnga kurser). Nu har vi dubblat farten fast lser en kurs t gngen och mina svrigheter r amplifierade.
Powerpointfrelsningar i tekniska mnen kan vara frustrerande d det som du sger r mycket svrt att anteckna tillfredsstllande. Mitt tips r att bara lyssna och, om mjligt (vilket det borde vara), g igenom powerpointen igen hemma istllet fr egna anteckningar. Om frelsaren inte delar sin powerpoint kan du ta kort med mobilen p varje sida.
Alla glmmer bort tidigare kurser, men frutsatt att man blivit godknd i dessa ska det inte vara allt fr svrt att damma av denna kunskap vid behov, t.ex. via ett snabbt uppslag i en kursbok eller en google skning.
Det kan vara mycket svrt att hinna med den rekommenderade kurslitteraturen, srskilt om den totalt blir upp emot 50-60 sidor per dag. Mitt tips r att skumlsa igenom denna innan frelsningen p ett sdant stt att du inte frstr nnting, men att du nd har sett orden och begreppen som frelsaren kommer ta upp. Nr frelsaren tar upp dessa begrepp och frklarar dem kommer din hjrna redan ha hrt dem och synapser kommer ha lttare att bildas i hjrnan dr begreppet kopplar ihop dess namn med vad det innebr. Skitsamma hur det fungerar eller inte fungerar i skallen, det fungerar i praktiken i.a.f.
ven om du knner att du kanske bara frstr 10% av det som gtts igenom under veckan genom ovanstende steg s brukar det vara lugnt. Informationen du har i huvuden vid detta lag kan skert liknas vid en stor srja av begrepp, definitioner och satser dr det rder oklarhet vad som hr ihop med vilket. Vad av denna srja som r relevant, vad som ska anvndas till vad och hur brukar utkristallisera sig nr man brjar gra uppgifter och fr se lsningar till dessa. Stt ingen press p dig att du ska klara uppgifterna s fort du skummat igenom boken och gtt p frelsningarna. En bra taktik r att lsa igenom uppgifter och snabbt fundera lite p hur den kan tnkas lsas. Drefter ser man ver lsningen och ser hur den stmmer verens med hur man sjlv tnkte. Efter ett tag kommer man att kunna klara av uppgifter p egen hand, och om man sedan tillmpar samma princip kring uppgifter p gamla tentor kommer man rtt snabbt att kunna lsa hela tentor sjlv. Och d r man i ml.