Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2019-10-09, 21:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tremade
Cmd finns ju fortfarande men inget riktigt dos (inte funnits på länge..). Du kan köra dos i en vm om du känner för det.

Vad är en vm?
Citera
2019-10-09, 21:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kawasaki 1500
Hej! Tack för att du svarat!
Tyvärr så vet jag inte vad källkod är för något och ännu mindre var jag hittar den.
På den första datorn jag hade -87 eller så, den brann senare upp, visste jag ingenting om något men så sakteliga gick jag kurser där det förklarades från "roten" och vidare.
Hur det kom sig att jag skrev ut alla kommandon vete f-n men jag gjorde det. Man var ju tvungen att använda Dos-kommandon för att få skiten att funka.

Så frågan: Var finns källkoden och varför ska jag kolla den?
Vad är det för Dos som ligger till grund för Windows 10? Om det nu är någon Dos där?
Jag har några gamla laptop av Dell-fabrikat. Säkert från 80-talet men de är nerpackade för en kommande flytt så det tar nog minst ett halvår innan jag kan starta upp dem.

Bra frågor!

Till skillnad ifrån Windows 95/98/Me så kör resten av Windows familjen en 32-bitar hybridkärna sen NT 3.51 (1a versionen av NT) så dagens "DOS" i Windows är till stor del emulerad och inte binärkompatibel med 6.22 så vitt jag vet.

Vill du verkligen köra DOS så är är det via en virtuell maskin som gäller idag.
Citera
2019-10-09, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AmIMrQ
Bra frågor!

Till skillnad ifrån Windows 95/98/Me så kör resten av Windows familjen en 32-bitar hybridkärna sen NT 3.51 (1a versionen av NT) så dagens "DOS" i Windows är till stor del emulerad och inte binärkompatibel med 6.22 så vitt jag vet.

Vill du verkligen köra DOS så är är det via en virtuell maskin som gäller idag.

Tack för ditt svar men jag har ingen avsikt att krångla med Dos. Jag har jämt upp med Windows 10, som jag tycker är ett totalt överarbetat Windows 7-program, och W 7 har jag i den andra laptopen.

W 10 är så jävla sönderplockad så det är ju rent hopplöst att hitta kontrollpanelen och vill man sen se vilka uppdateringar som är gjorda så ska man specificera precis vad och vilka man vill se till skillnad mot W7 där de radas upp snyggt och prydligt.

Tacka vet jag W 7.
Citera
2019-10-09, 21:40
Medlem
Citat:
Tack för ditt svar men jag har ingen avsikt att krångla med Dos. Jag har jämt upp med Windows 10, som jag tycker är ett totalt överarbetat Windows 7-program, och W 7 har jag i den andra laptopen.

W 10 är så jävla sönderplockad så det är ju rent hopplöst att hitta kontrollpanelen och vill man sen se vilka uppdateringar som är gjorda så ska man specificera precis vad och vilka man vill se till skillnad mot W7 där de radas upp snyggt och prydligt.

Tacka vet jag W 7.

Kan bara hålla med om att W7 är stilrent och hyfsat modernt som jag ser det, funkar utmärkt att vitalisera också!
Citera
2019-10-09, 21:41
Medlem
tremades avatar
Citat:
Vad är en vm?
VM står för virtual machine.

"Virtuell maskin, virtuell dator, är en virtuell miljö skapad genom programvara. Denna virtuella miljö ses av programmen som körs i miljön som om den vore den äkta maskinvaran."
Citera
2019-10-10, 04:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tremade
VM står för virtual machine.

"Virtuell maskin, virtuell dator, är en virtuell miljö skapad genom programvara. Denna virtuella miljö ses av programmen som körs i miljön som om den vore den äkta maskinvaran."

Tack för förklaringen men det överkurs i kubik för mig.
Citera
2019-10-10, 14:01
Medlem
Svartskäggs avatar
Citat:
Tack för ditt svar men jag har ingen avsikt att krångla med Dos. Jag har jämt upp med Windows 10,
Du kan ju starta cmd.exe i Windows 10 för att köra något som ser ut som DOS i alla fall.
Citera
2019-10-10, 14:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svartskägg
Du kan ju starta cmd.exe i Windows 10 för att köra något som ser ut som DOS i alla fall.

Tack för tipset men det är, som jag sade tidigare, överkurs i kubik.
Pärmen får stå där ett tag så får jag se vad det blir av den. Troligen blir det pappersåtervinningen, kanske någon vill ha den eller kanske öppnar jag pärmen på någon hög bro och låter världen nedanför få sin beskärda del av den gamla DOS´n.
Citera
2020-02-17, 10:57
Avstängd
fanns det inget doskommando som hette dosskal? har precis för mig det hittar inget på google
Citera
2020-02-17, 14:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av galonseck
fanns det inget doskommando som hette dosskal? har precis för mig det hittar inget på google

Ja, fast med engelsk stavning.

https://en.wikipedia.org/wiki/DOS_Shell
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här