2019-09-12, 17:16
Medlem
Jag har en Toshiba 1TB hårddisk med massa viktiga grejer på som alltid har funkat förut men nu när jag testade den häromdagen fick jag meddelandet "the disk you inserted was not readable by this computer." Jag googlade problemet och alla sa att man ska köra first aid på den men det funkar inte eftersom jag inte ens kan klicka på first aid. Jag vill inte formatera den eftersom då försvinner all data. Finns det något annat jag kan göra? Måste jag fixa något data recovery program, isåfall någon som vet en som är gratis vill ju helst inte dega 900kr för ett. Tack på förhand!
Citera
2019-09-12, 17:46
Medlem
RingInteSnutens avatar
https://www.easeus.com/mac-file-reco...e-for-mac.html
Citera
2019-09-13, 04:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RingInteSnuten
https://www.easeus.com/mac-file-reco...e-for-mac.html

Det är bara gratis för att scanna men om man ska recover data måste man dega..
Citera
2019-09-13, 23:29
Medlem
Rammsbergs avatar
TS, testa på en annan dator. Skulle det funka då, kan du koppla till en annan hårddisk och slänga över informationen.
Citera
2019-09-14, 23:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rammsberg
TS, testa på en annan dator. Skulle det funka då, kan du koppla till en annan hårddisk och slänga över informationen.

Har provat det funkade inte...
Citera
2019-09-15, 01:49
Medlem
Det låter som problem med själva SATA/USB-adaptern.

Om du provat på olika datorer utan succé så är nästa steg att ta ut hårddisken och antingen pröva med en annan hårddiskkabinett/adapter eller att installera den som intern. Formatering kan behövas för att disken ska kännas igen, om du har otur.
Citera
2019-09-15, 04:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anonn
Det låter som problem med själva SATA/USB-adaptern.

Om du provat på olika datorer utan succé så är nästa steg att ta ut hårddisken och antingen pröva med en annan hårddiskkabinett/adapter eller att installera den som intern. Formatering kan behövas för att disken ska kännas igen, om du har otur.

Alltså jag provade en av dom här data recovery programmen och den hittade ju filerna och jag kunde se dom. Men man var tvungen att dega för att faktiskt recover filerna.. Vill ju helst komma undan gratis här hahah.
Citera
2019-09-15, 15:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pr33
Alltså jag provade en av dom här data recovery programmen och den hittade ju filerna och jag kunde se dom. Men man var tvungen att dega för att faktiskt recover filerna.. Vill ju helst komma undan gratis här hahah.

Skickat PM.
Citera
2019-09-25, 22:19
Medlem
NicePics13s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pr33
Vill ju helst komma undan gratis här hahah.
TestDisk och PhotoRec är väl gratis. Har också haft en massa problem med externa diskar formatterade i exFAT om jag flyttar dem mellan Mac och Windows.
Citera
2019-09-25, 22:21
Medlem
Recuva funkar bra för Windows, funkar det på Mac? Om du formaterar disken och sedan kör Recuva (eller Recuva via VM med Windows?) så borde du kunna återskapa dina filer.

Vet du när detta problem uppstod? Har du dragit ur hårddisken medan data lästes/skrevs till den? Eller hände det bara out of the blue?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in