2019-09-10, 17:31
Medlem
Min mor kom och lämnade sin dator till mig för att hon får blue screen varje gång hon öppnar sin webbläsare. Hon hade exakt samma problem för ett par veckor sedan, vilket jag löste med att helt enkelt bara byta webbläsare från google chrome till firefox. Nu uppstår samma problem med google chrome. Är inne och surfar via internet explorer på datorn nu vilket fungerar problemfritt. Men jag antar antar att samma problem kommer att dyka upp senare med även internet explorer.

Datorn har en hårddisk på endast 28 GB(!). Det går därför inte att ominstallera windows eller att ladda ner senaste uppdateringar via windows update. Hon använder för övrigt datorn endast för att surfa på facebook och betala räkningar, och har inga alls program installerade på datorn förutom avast, firefox och ccleaner.

Stoppkoden vid bluescreen är: sdbus_internal_error
Bild på blue screen, systeminformation, felmeddelande vid ominstallation och windows live update finns på följande länk: https://imgur.com/a/JoSBgSo

Finns det något att göra för att åtgärda problemet, alternativt förhindra så att inte samma problem kommer uppstå med internet explorer? Eller är det bara att lämna tillbaka datorn till morsan med intrenet explorer som webbläsare istället för firefox och hoppas att samma problem inte dyker på igen?

Tack!
Citera
2019-09-10, 18:19
Medlem
RingInteSnutens avatar
Det står ju vad du måste göra på felmedelandet.
Rensa hård disken så du får mer utrymme.
Citera
2019-09-10, 18:19
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dashboardqueen
Min mor kom och lämnade sin dator till mig för att hon får blue screen varje gång hon öppnar sin webbläsare. Hon hade exakt samma problem för ett par veckor sedan, vilket jag löste med att helt enkelt bara byta webbläsare från google chrome till firefox. Nu uppstår samma problem med google chrome. Är inne och surfar via internet explorer på datorn nu vilket fungerar problemfritt. Men jag antar antar att samma problem kommer att dyka upp senare med även internet explorer.

Datorn har en hårddisk på endast 28 GB(!). Det går därför inte att ominstallera windows eller att ladda ner senaste uppdateringar via windows update. Hon använder för övrigt datorn endast för att surfa på facebook och betala räkningar, och har inga alls program installerade på datorn förutom avast, firefox och ccleaner.

Stoppkoden vid bluescreen är: sdbus_internal_error
Bild på blue screen, systeminformation, felmeddelande vid ominstallation och windows live update finns på följande länk: https://imgur.com/a/JoSBgSo

Finns det något att göra för att åtgärda problemet, alternativt förhindra så att inte samma problem kommer uppstå med internet explorer? Eller är det bara att lämna tillbaka datorn till morsan med intrenet explorer som webbläsare istället för firefox och hoppas att samma problem inte dyker på igen?

Tack!

Varför inte använda Edge som webläsare.
W.defender som skydd duger utmärkt numera - https://www.av-test.org/en/antivirus/home-windows/
Använd Windows diskrensningsverktyg.

M.a.o, avinstallera Avast, Ff och Ccleaner vilket sparar diskutrymme.

Det går utmärkt att uppdatera Windows på en sådan sparsam disk men det kräver kunskap om hur och med vad man rensar. DISM++ är ett utmärkt verktyg för det - https://www.chuyu.me/en/index.html. Körs i "expert mode". Rensa med "Disc Clean-up" allt utom de som det inte rekommenderas att man gör samt drivrutiner och boot backup filer. Detta kommer att ta bort flera Gb`s.

Det tar flera år av uppdateringar och dåligt rensande för att det ska bli stopp likt nu. 28Gb räcker långt om man inte sparar saker på datorn.

Vilket OS är det?
Vilket Os kom datorn med?
Säger stoppkoden inget mer än det du uppger?
Finns det en fabriksåterställningsmöjlighet?

Eventuellt behövs drivrutiner uppdateras, men det är nästa steg.
Citera
2019-09-10, 18:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1FF
Varför inte använda Edge som webläsare.
W.defender som skydd duger utmärkt numera - https://www.av-test.org/en/antivirus/home-windows/
Använd Windows diskrensningsverktyg.

M.a.o, avinstallera Avast, Ff och Ccleaner vilket sparar diskutrymme.

Det går utmärkt att uppdatera Windows på en sådan sparsam disk men det kräver kunskap om hur och med vad man rensar. DISM++ är ett utmärkt verktyg för det - https://www.chuyu.me/en/index.html. Körs i "expert mode". Rensa med "Disc Clean-up" allt utom de som det inte rekommenderas att man gör samt drivrutiner och boot backup filer. Detta kommer att ta bort flera Gb`s.

Det tar flera år av uppdateringar och dåligt rensande för att det ska bli stopp likt nu. 28Gb räcker långt om man inte sparar saker på datorn.

Vilket OS är det?
Vilket Os kom datorn med?
Säger stoppkoden inget mer än det du uppger?
Finns det en fabriksåterställningsmöjlighet?

Eventuellt behövs drivrutiner uppdateras, men det är nästa steg.

Jo microsoft edge och internet explorer funkar ju tillfälligt att använda. Men min tanke var att samma problem som nu kanske uppstår i framtiden med dessa webbläsare då jag provat att byta webbläsare en gång, och då uppkom ju samma problem efter ett par veckor med den nya webbläsaren. Men jag kanske ska låta datorn vara och låta morsan använda microsoft edge eller internet explorer och hoppas att samma problem inte dyker upp i framtiden igen?

Windows diskrensningsverktyg har jag redan använt. Har även avinstallerat alla småprogram som automatiskt installeras med windows. Google chrome och Firefox går inte att avinstallera, får samma blue screen vid försök att avinstallera programmen som när jag försöker öppna webbläsarna.
Operativsystemet är Microsoft Windows 10 Home, samma som datorn kom med. Stoppkoden säger inget mer och fabriksåterställning är inte möjlig pga för lite ledigt diskutrymme. (Se bilder som jag länkat): https://imgur.com/a/JoSBgSo

Att kunna uppdatera datorn eller fabriksåterställa den är egentligen inte det viktiga. Så länge hon kan komma in på sin webbläsare och surfa på facebook och betala räkningar så är hon nöjd.

Utifrån informationen som du fått nu, rekommenderar du mig att rensa datorn med DISM++?

Tack!
Citera
2019-09-10, 18:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RingInteSnuten
Det står ju vad du måste göra på felmedelandet.
Rensa hård disken så du får mer utrymme.
Har rensat hårddisken i princip så långt det går manuellt.
Citera
2019-09-10, 18:57
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Jo microsoft edge och internet explorer funkar ju tillfälligt att använda. Men min tanke var att samma problem som nu kanske uppstår i framtiden med dessa webbläsare då jag provat att byta webbläsare en gång, och då uppkom ju samma problem efter ett par veckor med den nya webbläsaren. Men jag kanske ska låta datorn vara och låta morsan använda microsoft edge eller internet explorer och hoppas att samma problem inte dyker upp i framtiden igen?

Windows diskrensningsverktyg har jag redan använt. Har även avinstallerat alla småprogram som automatiskt installeras med windows. Google chrome och Firefox går inte att avinstallera, får samma blue screen vid försök att avinstallera programmen som när jag försöker öppna webbläsarna.
Operativsystemet är Microsoft Windows 10 Home, samma som datorn kom med. Stoppkoden säger inget mer och fabriksåterställning är inte möjlig pga för lite ledigt diskutrymme. (Se bilder som jag länkat): https://imgur.com/a/JoSBgSo

Att kunna uppdatera datorn eller fabriksåterställa den är egentligen inte det viktiga. Så länge hon kan komma in på sin webbläsare och surfa på facebook och betala räkningar så är hon nöjd.

Utifrån informationen som du fått nu, rekommenderar du mig att rensa datorn med DISM++?

Tack!

Felkoden fixas nog med en drivrutinsuppdatering

Tog du även bort systemfiler med Windows diskrensv-tyg?

Revo uninstaller kan ta bort webläsarna via "tvingad avinstallering".

Datorn vill ha mer utrymme så en rens ÄR nödvändig. Det är möjligt att det finns en drivisuppdatering via W.update som löser det problemet som stoppkoden ger.
Citera
2019-09-10, 20:38
Medlem
Kolla i diskhantering om hårddisken verkligen bara har 28 gig.

Om den har det kan du rensa upp lite saker med Privazer eller liknande för att maximera det hela. Om inte kan du köpa ny hårddisk.
Citera
2019-09-10, 20:43
Medlem
leachs avatar
Citat:
Har rensat hårddisken i princip så långt det går manuellt.

Ja, och om felmeddelandet är kvar så får du rensa mer eller kopiera personliga filer till ett externt lagringsmedium.
Citera
2019-09-11, 14:55
Medlem
/Nisse_Hults avatar
Starta ondrive, logga in med hennes microsoftkonto på onedrive, spara alla filer hon har på datorn dit... dubbelkontrollera så inget är glömt..

Gå via "Windowstangenten" (till startmenyn), klicka på ''KuggHjulet", välj: uppdatering och säkerhet, i vänstra fältet klickar du på: ÅTERSTÄLLNING,
Där kommer du garanterat att se "knappen" KOM IGÅNG under Återställ den här datorn...

Välj att ta bort Filer och konton..
När Windows installationen gått så långt, att du får ange ett kontonamn skriv då in PCAdmin
som kontonamn, ange t.ex. din morsas personnummer som lösenord ÅÅÅÅMMDDXXXX

Kör Windows update... Starta om när så krävs.. Logga in som PCAdmin igen, Kör diskrensning och ta bort systemfiler, Detta rensar bort sådant som precis har uppdaterats.. Upprepa detta tills inga fler uppdateringar finns...

Då går du via Startmenyn, kugghjulet till KONTON, välj: Familj och andra användare,
Klicka på PLUS-tecknet, och skapa ett konto för din mamma, som vanlig användare..

logga in som henne, starta OneDrive, logga in på OneDrive, Se till att hennes filer finns där..

Klart! Då behöver ni endast köra diskrensning efter varje Windows uppdatering för att ta bort uppdaterade filer, Installera inga andra webbläsare, virusskydd etc. utan låt henne använda EDGE.. så har ni kvar lite plats för ev. extra program som hon kanske vill installera...
Senast redigerad av /Nisse_Hult 2019-09-11 kl. 14:57.
Citera
2019-09-13, 08:28
Medlem
/Nisse_Hults avatar
Tillägg till "OneDrive"
se: https://support.office.com/sv-se/art...1-7092438fb38e för hur du aktiverar just "OneDrive-filer på begäran" Detta sparar diskutrymme, något som krävs på en dator med så pytteliten hårddisk...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in