2019-09-10, 05:50
Medlem
perifärs avatar
Vad kan följden bli om jag gör ett felaktigt el. påhittat avdrag i min deklaration (bortsett från att det inte går igenom)?
Kan jag påföras någon straffavgift?
Citera
2019-09-10, 05:56
Medlem
Sooks avatar
Om det bedöms som en oriktig uppgift så kan du få betala skattetillägg.
Citera
2019-09-10, 07:34
Medlem
Sebzors avatar
Hur stort avdrag pratar vi om?
Citera
2019-09-10, 09:14
Medlem
Det normala är att du får betala den skatt du undanhållit plus 40% extra. Är det allvarligt eller uppenbart att du gjorde felet med flit så kan du också bli åtalad för skattebrott.

Om du själv rättar din deklaration i efterhand innan Skatteverket kommer på dig så slipper du straff och behöver bara betala den skatt du låtit bli att betala.

Du kan läsa mer hos Skatteverket: https://www.skatteverket.se/privat/s...f6fd2c1fc.html
Citera
2019-09-10, 09:20
Medlem
lemonzhellos avatar
Skatteeffekten måste vara minst en tiondels prisbasbelopp för att det ska påföras skattetillägg. Dvs minst 4600 kr drygt. Per inkomstslag dessutom.

Så yrka ett avdrag som ger dig typ 4000 tillbaka så kan inget annat hända än att du inte får avdraget. Win-win...

Edit: vilket dessutom är rätt osannolikt. De flesta avdrag som inte är ohemult stora - eller berörs av riktade kontrollinsatser - går rakt igenom. Även felaktiga.

Edit igen: använd Skatteverkets tjänst ”räkna ut din skatt” för att få exakt effekt i kronor av ett visst avdrag...
Senast redigerad av lemonzhello 2019-09-10 kl. 09:24.
Citera
2019-09-10, 14:02
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av perifär
Vad kan följden bli om jag gör ett felaktigt el. påhittat avdrag i min deklaration (bortsett från att det inte går igenom)?
Kan jag påföras någon straffavgift?
Att yrka ett avdrag är inte olagligt oavsett om man har rätt till det eller inte om det sedan inte går igenom.

Om ett falskt avdrag går igenom och sedan uppdagas så får du byta bullar, det kan bli tal om skattetillägg om det är ett större belopp.

Själv gjorde jag avdrag för bil till jobbet i 15 år utan att det någonsin granskades, jag uppfyllde inte förutsättningarna. Det är preskriberat nu.
Citera
2019-09-10, 17:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RostigHink
Att yrka ett avdrag är inte olagligt oavsett om man har rätt till det eller inte om det sedan inte går igenom.

Om ett falskt avdrag går igenom och sedan uppdagas så får du byta bullar, det kan bli tal om skattetillägg om det är ett större belopp.

Själv gjorde jag avdrag för bil till jobbet i 15 år utan att det någonsin granskades, jag uppfyllde inte förutsättningarna. Det är preskriberat nu.

Ja, så länge du haft utgiften och kan styrka det är det inte olagligt att yrka på avdrag. Hittar du på utgifter du inte haft och försöker dra av dem är det olagligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in