2019-09-09, 08:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slalompjäxor
Eller väldigt oerfarna skyttar. Det är möjligt att en AK47 eller liknande använts, och den har inte bara en sjuhelvetes rekyl, utan även en omställare som lägger automateld i första läget, patronvis i andra. Jag vet inte hur mycket gangsters tränar med sina vapen men när jag sköt akm i försvaret för femton år sedan blev jag tagen på sängen av hur mycket vapnet stegrade. Ponera att skytten tror att första läget är patronvis eld och bara pressar in avtryckaren, så målar han hela väggen bakom istället..

"Enligt Aftonbladets uppgifter var ingen av de skottskadade måltavlor för gärningsmännen.
– Två oskyldiga som träffats. De har skjutit som amatörer. Skulle träffa en bil men har inte klarat av automatvapnet, säger en källa.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/nab8Q5/skottlossning-i-nacka--tva-personer-skadade
Citera
2019-09-09, 08:03
Medlem
Fartarallts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slalompjäxor
Eller väldigt oerfarna skyttar. Det är möjligt att en AK47 eller liknande använts, och den har inte bara en sjuhelvetes rekyl, utan även en omställare som lägger automateld i första läget, patronvis i andra. Jag vet inte hur mycket gangsters tränar med sina vapen men när jag sköt akm i försvaret för femton år sedan blev jag tagen på sängen av hur mycket vapnet stegrade. Ponera att skytten tror att första läget är patronvis eld och bara pressar in avtryckaren, så målar han hela väggen bakom istället..

Du tänker på AK4 där va? AK47 har mindre krutladdningar och borde inte sparka så hårt. (har ej provat 47a själv)
Citera
2019-09-09, 08:11
Medlem
Hamsterbolls avatar
Det dröjer med att få veta skadeläge. Kan det betyda att någon avlidit? Brukar väl annars komma fram rätt snabbt om läget är stabilt osv.
Citera
2019-09-09, 08:12
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fartarallt
Du tänker på AK4 där va? AK47 har mindre krutladdningar och borde inte sparka så hårt. (har ej provat 47a själv)
Ak4 väger så mycket, blir väl inte mycket till rekyl trots studsarammo?
Ak4 kallas inte järnspett utan anledning.
Tur mina studsare inte är automat, speciellt den ena som jag har dämpare och kolvskydd på för att inte råka skada mig (ha kolven mot nyckelbenet typ). Det skulle vara ett absurt otrevligt vapen.

Ak47 stegrar sig mycket och slår vad om att pipan flexar ordentligt.
Citera
2019-09-09, 08:29
Medlem
Kopplat till skjutningen av den 18- åriga tjejen

https://www.expressen.se/nyheter/skottlossning-i-nacka/
Senast redigerad av Tratthatt 2019-09-09 kl. 08:31.
Citera
2019-09-09, 08:29
Medlem
Tlagnojs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fartarallt

Varken ak4 eller ak5 stegrar särskilt. Hur ett vapen stegrar har nödvändigtvis inget att göra med storleken på krutladdningen utan mycket på designen.

I princip alla reproduktioner av ak47 är baserade på generation två AKM och kommer med kompensator. Går vi på att de flesta importerade vapen i Sverige är från forna Juhoslavien bör det vara en Zastava M70 vilket är en reproduktion av AKM och har kompensator.

Att någon gangster skulle springa omkring med en orginal ak47 ser jag som väldigt osannolikt.
Citera
2019-09-09, 08:36
Medlem
Undra om det är ytterligare kvinnor som blivit skjutna men man är försiktiga att gå ut med det.
Citera
2019-09-09, 08:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xelious
Ak4 väger så mycket, blir väl inte mycket till rekyl trots studsarammo?
Ak4 kallas inte järnspett utan anledning.
Tur mina studsare inte är automat, speciellt den ena som jag har dämpare och kolvskydd på för att inte råka skada mig (ha kolven mot nyckelbenet typ). Det skulle vara ett absurt otrevligt vapen.

Ak47 stegrar sig mycket och slår vad om att pipan flexar ordentligt.

Jag kan garantera dig att AK4 stegrar sig. Att skjuta automateld mot en helfigur på 20 meter är näst intill omöjligt att få mer än ett par träffar
Citera
2019-09-09, 08:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamsterboll
Sjukt isåfall. Ännu en oskyldig som drabbas. Skjuten i magen, då överlever han nog i alla fall?
Om tarmar, magsäck, njurar och kanske lever är penetrerade lär han inte gör det. Och det är en vidrig död.
Frågan är varför taxi mannen stannade och tog upp dem. De måste ju haft vapen med sig.
Citera
2019-09-09, 08:53
Medlem
docentdisciplins avatar
Lite information om vad som hänt i denna skjutning, liksom händelsen i helgen med den skjutne som dumpats (?) på kyrkogården. Är man rädd att för mkt information kan leda till ytterligare kritik mot regeringen nu ..? Det är lite för mycket nu så att säga....
Citera
2019-09-09, 08:55
Medlem
Reguluss avatar
Tydligen gäller kopplingen till tidigare skjutningar mordet på Ndella Jack:

Två personer skadades i skottlossningar i Nacka sent på söndagskvällen.

Händelserna kopplas till det uppmärksammade mordet på Ndella Jack, 18, enligt uppgift till Expressen.

https://www.expressen.se/nyheter/skottlossning-i-nacka/

Absurd situation om mordet på en oskyldig person leder till att två andra helt oskyldiga skottskadas.
Citera
2019-09-09, 09:18
Medlem
Jeff.Becks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Varför tillverkas det vapen som är så svårhanterliga?
Ends gången automateld används på en AK är vid korta avstånd för att tex rensa ett rum eller en skyttegrav. Kulorna sprids och överallt magasinet tar slut på ett par sekunder.

Gärningsmannen här är alltså inga proffs.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in