2019-09-09, 17:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MandarinSallad
Ja, både 850 och S/V70 är relativt säkra bilar än idag. Har sett filmen tidigare, och den gamla V70 presterar mycket bra med tanke på hur gammal den är.

Som man kunde tro alltså, inga bälten. Det förklarar allt. Tjejen som nu ligger som ett kolli hade kommit lindrigt undan om hon använt bältet

Ja hon kanske hade kommit undan med lite blåmärken och något brutet ben. Hade de använt bälte hade samtliga i bilen klarat sig mycket bättre.
Citera
2019-09-09, 18:22
Medlem
Sunimods avatar
Chicken race är ingen nutida påkommen lek utan kommer från 50-talet och finns med i filmen "Ung rebell" från 1955.
Lika idiotiskt som rysk roulette
Citera
2019-09-09, 18:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av negerjoe1337
dom körde inte chickenrace de är skitsnack, ena bilen körde över på fel sida av vögen, då väjde andra bilen över till andra sidan. då körde första bilen över till rätt sida sen var det försent
Var du på plats eller?
Citera
2019-09-09, 18:41
Medlem
OlaSkinnarmos avatar
En av de skadade och ett vittne hörda av polis: " Allt tyder på att det är ett chickenrace" lyder rubriken i lokaltidningen allehanda.se
Citera
2019-09-09, 19:09
Medlem
Har hört från vänner till de inblandade att de tidigare pratats om grejen med chicken race men aldrig såpass att han trodde att man tänkt göra det i verkligheten. Så jävla sorgligt om det visar sig att det var det som hände.
Citera
2019-09-09, 20:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Just det här med ens bälte är ju inget som man direkt tänker på i den åldern.

Eh va? Lär man sig ha bälte från det msn är småbarn så är bälte en självklarhet oavsett ålder.
Dessutom hade jag en barndom utan bälte eftersom jag är gammal, men alla vi i familjen ändrade oss när mer information kom, och sedan jag var 12-13 hade jag alltid bälte. Dessa ungdomar har växt upp på 2010-talet, finns inga ursäkter.
Citera
2019-09-09, 21:01
Medlem
Holden.Caulfields avatar
Varför implementerar inte biltillverkarna, och i synnerhet Volvo, spärrar som omöjliggör att framföra fordonet i högre hastigheter än säg 20 km/h om inte bältena är ikopplade?
Citera
2019-09-09, 21:04
Medlem
buggenbus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Holden.Caulfield
Varför implementerar inte biltillverkarna, och i synnerhet Volvo, spärrar som omöjliggör att framföra fordonet i högre hastigheter än säg 20 km/h om inte bältena är ikopplade?
Eftersom folk normalt förstår att bälta sig?! Varje funktion du tillför innebär en fördyring, och något som kan gå sönder. Eller potentiellt fungera obefogat, dvs. när det inte är tänkt att funktionen ska slå till.
Citera
2019-09-09, 21:25
Medlem
Lovernibbas avatar
sjukt korkad jävla lek asså, t*bbe har tappat talförmågan och är helt mosad och kommer få göra många operationer, en tjej är döende och en annan riskerar förlamning... herregud vilka dumma jävlar det finns.
Citera
2019-09-09, 21:28
Medlem
Lovernibbas avatar
INTE chickenrace? allt tyder på det, till och med polis säger att allt tyder på det!

Citat:
Ursprungligen postat av negerjoe1337
dom körde inte chickenrace de är skitsnack, ena bilen körde över på fel sida av vögen, då väjde andra bilen över till andra sidan. då körde första bilen över till rätt sida sen var det försent
Citera
2019-09-09, 21:28
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av justina
Eh va? Lär man sig ha bälte från det msn är småbarn så är bälte en självklarhet oavsett ålder.
Dessutom hade jag en barndom utan bälte eftersom jag är gammal, men alla vi i familjen ändrade oss när mer information kom, och sedan jag var 12-13 hade jag alltid bälte. Dessa ungdomar har växt upp på 2010-talet, finns inga ursäkter.

Nej klart finns inga ursäkter. Men de är unga tror de kommer leva för evigt. Men nu är det ju inte heller 100% klart att de faktiskt inte hade bälte på sig. De borde varit döda redan innan räddningstjänsten anlände i så fall tycker man.
Citera
2019-09-09, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Holden.Caulfield

Volvo hade i och för sig en varningsfunktion med ett kraftigt tickande och en stor röd blinkande lampa om inte föraren och framsätespassageraren hade bälte på sig i mitten av 70-talet. Hyfsat enerverande när brytaren i passagerarsätet pajade, så tickandet körde igång trots att ingen satt i passagerarsätet. Hade inte varit särskilt uppskattat om bilen får för sig att bara gå 20 på motorvägen för att bälteskontrollen racklar.

Att ta på sig bältet borde vara en ren reflex för alla som åker bil nu för tiden kan jag tycka.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in