• 1
  • 2
2019-09-07, 14:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Fast städerna växer väl även i Norrland? Dom som bor på vischan i Norrland flyttar in till stan. Dom som bor i städerna drömmer om något större och flyttar till Fjollträsk.

Generellt så stämmer det, ja. Även om skillnaden blir låg i slutändan då många, när dom närnar sig 35-45 väljer att återgå till vischan igen, jag bor själv i en norrländsk stad med bra liv i och trivs, men har senaste året börjat leta efter hus då suget att kunna knata runt naken på tomten, röka en fet utan att noja på balkongen och dunka musik om jag så vill.
Här går det att hitta billiga hus med 10-15 minuter till stan (med bil) som ändå ligger relativt öde.

Som sagt, jag blir nog kvar här
Citera
2019-09-07, 15:20
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kingmeister
Generellt så stämmer det, ja. Även om skillnaden blir låg i slutändan då många, när dom närnar sig 35-45 väljer att återgå till vischan igen, jag bor själv i en norrländsk stad med bra liv i och trivs, men har senaste året börjat leta efter hus då suget att kunna knata runt naken på tomten, röka en fet utan att noja på balkongen och dunka musik om jag så vill.
Här går det att hitta billiga hus med 10-15 minuter till stan (med bil) som ändå ligger relativt öde.

Som sagt, jag blir nog kvar här

Dessa hus är billiga just för att andra flyttar.
Citera
2019-09-07, 15:28
Medlem
För att vi är så satans bekväma, förhoppningsvis håller det på att gå tillbaka.
Citera
2019-09-07, 16:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lol21
Varför är norrlands befolkning så liten i jämförelse med övriga sverige (numera endast 9% av sveriges befolkning), historiskt så har södra norrlands landskap varit befolkade sedan järnåldern borde inte dessa områden ha kommit upp i ett betydligt högre befolkningsantal vid det här laget likt svealand som också befolkades söderifrån?

Mycket enkel fråga att svara på. Norrland är kallt vilket gör det svårt att odla där.

Har du fler frågor?
Citera
2019-09-07, 16:56
Medlem
Lowlyfes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UgglanKattenKossan
För att man:

-inte satsat på/byggt ut järnvägen
-flyttar företag till storstäderna
-vill bevara skogen och landskapet

bland annat..

Detta plus kylan. Norrland har ju avbefolkats länge, mindre samhällen dör ut. Företagen flyttar.

Folk som inte gillar -20 och neråt vintertid söker sig söderut.

Jag förstår dom som flyr kylan!
Citera
2019-09-07, 19:19
Medlem
frdks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borskungen
Mycket enkel fråga att svara på. Norrland är kallt vilket gör det svårt att odla där.

Har du fler frågor?

Moderna samhällen kan importera livsmedel numera, teoretiskt skulle folk kunna söka sig norrut enklare nu, boomen i Åre är bra exempel på det.
dock är bekvämligheten i storstäderna och jobbmöjligheterna primära så brist på storstäder och svensk icke hjälplig landsbygdspolitik gör att Norrland minskar snabbare än aldrig förr.

Personligen tycker jag det är synd, miljön ovan odlingsgränserna är makalöst mycket trevligare att bo, leva och jobba vid. Norrland behöver satsa allt på en superstad och locka karriärmänniskor uppåt, vet så många som önskar de kunde göra sig ett liv där men stadsstorlek/karriär är största hindret.

Norrländsk självständighet hade omvänt mycket och satt Norrland i rikedom pga råvaror södra Sv lever på just nu.

Självständighet före landet är tomt!
Citera
2019-09-07, 20:14
Medlem
lol21s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lowlyfe
Detta plus kylan. Norrland har ju avbefolkats länge, mindre samhällen dör ut. Företagen flyttar.

Folk som inte gillar -20 och neråt vintertid söker sig söderut.

Jag förstår dom som flyr kylan!

ja fast majoriteten av norrlands befolkning bor ju vid kuststäderna och inte i "mindre samhällen"
Citera
2019-09-07, 20:19
Medlem
Lowlyfes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lol21
ja fast majoriteten av norrlands befolkning bor ju vid kuststäderna och inte i "mindre samhällen"

Precis, avbefolkning av glesbygden, majoriteten lockas inte till Dorotea ex. Finns ett fåtal större städer att välja på med alla hyfsat långt mellan dom, i alla fall om man jämför med södra delen. Norrland är ju, väldigt förminskat men, skog, byar och 3 "större" (definition) städer - Luleå, Umeå, Sundsvall och även Gävle som tydligen räknas till Norrland, även om Norrland börjar ovanför Sundsvall i min och många andras mening.
Citera
2023-08-03, 22:35
Medlem
Norrlandsrebells avatar
för att våra politiker har inga intresse av att växa fram norrland. Idag finns det fortfarande 50-80 tals hus som står och ruttnar medans stora städerna får glänsa. Det är hela sanningen.
Citera
2023-08-03, 22:36
Medlem
Norrlandsrebells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lowlyfe
Precis, avbefolkning av glesbygden, majoriteten lockas inte till Dorotea ex. Finns ett fåtal större städer att välja på med alla hyfsat långt mellan dom, i alla fall om man jämför med södra delen. Norrland är ju, väldigt förminskat men, skog, byar och 3 "större" (definition) städer - Luleå, Umeå, Sundsvall och även Gävle som tydligen räknas till Norrland, även om Norrland börjar ovanför Sundsvall i min och många andras mening.
vem fan har bestämt gävle ska tillhöra norrland? fyfan vad kränkt.
Citera
2023-08-03, 22:38
Medlem
Norrlandsrebells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frdk
Moderna samhällen kan importera livsmedel numera, teoretiskt skulle folk kunna söka sig norrut enklare nu, boomen i Åre är bra exempel på det.
dock är bekvämligheten i storstäderna och jobbmöjligheterna primära så brist på storstäder och svensk icke hjälplig landsbygdspolitik gör att Norrland minskar snabbare än aldrig förr.

Personligen tycker jag det är synd, miljön ovan odlingsgränserna är makalöst mycket trevligare att bo, leva och jobba vid. Norrland behöver satsa allt på en superstad och locka karriärmänniskor uppåt, vet så många som önskar de kunde göra sig ett liv där men stadsstorlek/karriär är största hindret.

Norrländsk självständighet hade omvänt mycket och satt Norrland i rikedom pga råvaror södra Sv lever på just nu.

Självständighet före landet är tomt!
Jag har bott i umeå och tycker inte dem ska få fortsätta vara en norrland huvudstad..
Citera
2023-08-03, 23:09
Medlem
Klimatet har varit sådant att det inte går att försörja en större befolkning.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in