2006-03-11, 22:28
Medlem
Megaforces avatar
Jag kommer inte ihåg riktigt, men för mig att matvaror som håller i mer än ett år behöver bara ha produktionsdatum. T.ex socker, vissa konserver mm.

Läskedrycker håller i regel ca 1 år i glasflaskor och aluminiumburkar utan smakförändringar, men bara ca 9 månader i plastflaska. De flesta läsktillverkare anger bäst före datum 9 månader efter tillverkningen oavsett förpackning. Så även om bäst föredatum har gått ut så kan man räkna med att det håller flera månader till.

Drycker i plastförpackning skall man dock se upp med.

Konservburkar håller egentligen i många år, men smaken försämras med tiden så det är en avvägning mellan smak och näringsinnehåll.
Fetter brukar härskna med tiden och kan ge väldigt dålig smak. Därför är det risk att t.ex ärtsoppa kanske inte smakar så bra efter fem år..
Citera
2006-03-12, 00:05
Medlem
sarajevoexpresss avatar
Jag drack en 3 år förgammal "Florida", den smakade surt och allt färgämne låg och flöt på bottnen.
Min slutsats blev: bara det inte smakar skit så går det väl att dricka...
Citera
2006-03-12, 00:29
Medlem
Har 12 liter utgången Cola i garderoben som väntar på att drickas upp. Har redan druckit upp 3 liter och mår alldeles förträffligt
Citera
2006-03-12, 02:34
Medlem
Shpongles avatar
En liten rolig notice;

Har en citronsoda som gick ut -93 och en Clubsoda som gick ut -86 i min hylla Kanske dags att man dricker upp dom innan dom blir för gammla..
Citera
2006-03-12, 03:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shpongle
En liten rolig notice;

Har en citronsoda som gick ut -93 och en Clubsoda som gick ut -86 i min hylla Kanske dags att man dricker upp dom innan dom blir för gammla..

Nog för att man kan bortse datumstämpeln i vissa fall, men allvarligt..
Du är väl inte seriös när du skriver att du ska dricka drygt 10år gamla drycker?

aja, skriv gärna här en vecka efter du provat så får du redovisa för alla "komplikationer" du fått... hehe
Citera
2006-03-12, 03:25
Medlem
Shpongles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fly2moon
Nog för att man kan bortse datumstämpeln i vissa fall, men allvarligt..
Du är väl inte seriös när du skriver att du ska dricka drygt 10år gamla drycker?

aja, skriv gärna här en vecka efter du provat så får du redovisa för alla "komplikationer" du fått... hehe
Nej, jag skojjade bara. Klart att jag inte ska dricka dom, ska spara dom till det blir antikt värde på dom
Citera
2006-03-14, 11:48
Medlem
Racerbyces avatar
Köpte en kartong Gatorade på burk runt 1994 för att dricka som sportdryck när jag tränade innebandy, och av någon anledning hade jag några stycken kvar runt 2000, testade att dricka dem trots att de var sex år gamla, och de smakade precis likadant och jag blev inte sjuk heller. Tror inte att "sockrat vatten" med lite färg- och smakämnen egentligen kan bli dåligt, så drick du din cola som bara är en månad för gammal.
Citera
2006-03-14, 17:38
Medlem
jag drack i vintras 9 månader gammal cola på burk och den smakade förjävligt dock blev jag inte dålig av den klunken jag tog.
Citera
2006-03-14, 19:59
Medlem
Fisk_den_tredjes avatar
En gång i tiden köpte jag skum dricka (okänd tillverkare) i 2liters plastfalskor, 6pack/1kr (eller något sådant), på Göfab i Örebro (Jävla fult namn de har/hade, misstänker att det betyder "Dra åt helvete" på isländska eller nått).

Efter inköpet skulle jag dricka lite, märkte då att apelsindrickan smakade kanel, likadant var det med de andra sorterna, så då kollade jag på bäst före datumet, minns inte exakt hur gamla de var, men det rörde sig i alla fall om 6-8 år... jag slängde hela rasket direkt då det smakade förjälvigt.
Det enda som hände var att jag hade magsjuka ett par dar
Citera
2006-03-15, 22:14
Medlem
jakersnelhests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shpongle
En liten rolig notice;

Hemma hos mor å far i deras kyl står det fortfarande två burkar läsk (Schweppes och Sprite) som de fick på planet (smååå burkar ) till Florida 1987. Även fast de/vi har flyttat två ggr sen dess och dessutom bytt kök i nuvarnde huset en gång så står dom kvar där, översta hyllan i dörren

Men, however. En butik måste väl på ngt vis påvisa att det är utgånget datum på en vara och att man köper på "egen risk"? har sett att när det är halva priset på mjölk elr liknande står det "Halva priset - Kort datum".
Citera
2006-03-20, 14:18
Medlem
rockbells avatar
I lumpen åt vi guldburkar som gick ut för 20-25 år sedan
Citera
2015-11-14, 22:45
Medlem
Fappy11s avatar
Bumpar denna tråden för hittade inte nån annan bra. Tror ni det är lugnt att dricka en coca cola zero i plastflaska som gick ut i Juli detta året? Efter vad jag läst i tidigare inlägg här så ska det tydligen vara lugnt men vill kolla iallafall för vill inte riskera att bli magsjuk eller nåt eftersom jag ska utomlands i övermorgon. Är sugen på cola nu men orkar inte gå ut för att handla.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in