2019-09-06, 09:57
Medlem
Ryggdunkarens avatar
Hej,

Om jag enbart har normalkraftens värde samt friktionskraftens värde, hur kan jag ta då räkna ut ett objekts vikt?

Objektet står lutande på en planka men står helt stilla.
Citera
2019-09-06, 10:06
Medlem
Ryggdunkarens avatar
Tack för svar.

Skrev dock lite fel. Jag har normalkraftens värde samt friktionstalets värde, inte friktionskraftens värde.

Men det är ändå pythagora jag skall använda mig av i slutändan?
Citera
2019-09-06, 10:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ryggdunkaren
Tack för svar.

Skrev dock lite fel. Jag har normalkraftens värde samt friktionstalets värde, inte friktionskraftens värde.

Men det är ändå pythagora jag skall använda mig av i slutändan?
Då har du inte tillräckligt med uppgifter för att räkna ut vikten.
Citera
2019-09-06, 10:43
Medlem
tnems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sugminstorasalta
Då har du inte tillräckligt med uppgifter för att räkna ut vikten.
Normalkraften är väll motkraften till kraften från massan, mg?
Så normalkraften=-mg
Citera
2019-09-06, 10:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tnem
Normalkraften är väll motkraften till kraften från massan, mg?
Så normalkraften=-mg
Om planet inte lutar ja, vilket TS säger att det gör.
Citera
2019-09-06, 10:57
Medlem
Måste väl vara samma som volym. Typ en liter 1 kg . Ungefär . Eller menar du vikt i sidled så vet jag inte .nått med hypot som nån sa säkert.
Kanske volymen på ena halvan på en triangel är kraft höger och andra halvan av trycket nedåt. Plankans volym rakt ner halva halva. Eller över hänget nått måste det ju vara om rakt upp ingen volym allt nedåt . Halva nått iaf
Gumgbräda ska man nog tänka

Tror man kan tänka som en pendel programmet jag gjorde så man tänker en lutning med en kula som rullar . Hur mycke x rulllar kulan hur mycket ner y ? Skulle kulan rulla . Y vikt nedåt x vikt höger.
Senast redigerad av troligengud 2019-09-06 kl. 11:29.
Citera
2019-09-06, 11:48
Medlem
Om du har vinkeln på det lutande planet bör det ju inte vara så svårt. Normalkraften är vinkelrät mot planet saken står. Använd trigonometri för att dela upp normalkraften i x och y led. Ditt g blir ju normalkraften i y-led tvärt om.

Har du ej vinkeln men det står att objektet inte glider men ligger på gränsen till att göra det? om så är fallet kan du ju räkna ut vid vilken kraft som det motsvarar att den ska börja glida med det friktionstalet och utgå från det. och utifrån det kan du räkna ut normalkraften (som du får via friktionsformeln) för att sedan trigonometriskt få fram ditt g. Du får hitta lite krafter hit å dit tills du får till det.
skulle tro att det jag skrev här över fungerar.

Börja med att frilägga objektet för att få bättre förståelse.

jag bara skjuter lite ider skulle behöva se hela uppgiften för att kunna svara exakt
Senast redigerad av sanhej 2019-09-06 kl. 11:59.
Citera
2019-09-06, 13:34
Moderator
Fysik, matematik och teknologi: allmänt --> Matematiska och naturvetenskapliga uppgifter
/Moderator
Citera
2019-09-06, 14:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ryggdunkaren
Hej,

Om jag enbart har normalkraftens värde samt friktionskraftens värde, hur kan jag ta då räkna ut ett objekts vikt?

Objektet står lutande på en planka men står helt stilla.

Det är inte tillräckligt för att besvara frågan. Du måste till exempel veta planets vinkel och att det gäller precis innan objektet börjar glida eller något annat som ger lika mycket information.
Citera
2019-09-06, 19:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Piggekott
Det är inte tillräckligt för att besvara frågan. Du måste till exempel veta planets vinkel och att det gäller precis innan objektet börjar glida eller något annat som ger lika mycket information.
Nja. Vinkeln, normalkraften och att objektet inte glider är tillräcklig information.

EDIT:

Är lite full nu, men jag tror att normalkraften och vinkeln är tillräckligt.
Senast redigerad av Sugminstorasalta 2019-09-06 kl. 19:55.
Citera
2019-09-06, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sugminstorasalta
Nja. Vinkeln, normalkraften och att objektet inte glider är tillräcklig information.

EDIT:

Är lite full nu, men jag tror att normalkraften och vinkeln är tillräckligt.

Vad avser du i så fall med friktionstal?
Citera
2019-09-07, 12:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Piggekott
Vad avser du i så fall med friktionstal?

Precis - om objektet behöver friktionstal/koefficient 0,7 för att börja glida och plankan lutar för lite för att den skall börja glida så blir kunskapen om friktionskoefficienten irrelevant. Dvs det finns en hel bunt vinklar där objektet inte kommer att glida trots att objektet har samma vikt. Så alltså hjälper inte kunskap om friktionskoefficient och vinkel för att kunna räkna fram en entydig vikt från normalkraften.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in