2019-09-14, 10:49
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Ja, vi vet väldigt lite och tror desto mer. Ex-frun KL som är misstänkt har visat sig vara en lallande galning i tidningsintervjuer men polisen har praktiskt taget ingenting på henne eftersom de inte lyckades baxa henne över ens den ytterst låga misstanketröskeln för häktning. Hon är nog fortfarande huvudmisstänkt och kvar i utredningen. Men att vara galning och historiskt betett sig som en idiot räcker inte för häktning eller åtal. Något mera substantiellt måste till och sånt har polisen inte lyckats få fram.

Skytten har man inte fått tag på. Vilka de andra som hörts i utredningen är vet vi inte. Utredningen håller tätt. Medierna håller käften också och tar t o m bort uppgifter om att HOL utskrivits från sjukhuset med livvaktskydd.

Klientspåret har nog seglat upp i utredningen eftersom HOL bytt målsägandebiträde. Den tidigare var ju från hans byrå och om polisen ska börja gräva där då blir nog alla anställda hörda och det blir sörjigt om en är målsägandebiträde åt HOL. Svårt jobb för polisen att utreda pga advokat-klient-relationer om HOL inte pekat ut någon särskild klient.

HOLs motpart är för det mesta åklagaren. Men det kan finnas målsäganden i mål som kan ha anledning att vara arga på försvararen HOL.

Otroligt vad alla musslat till sig utom den lallande galningen KL. Enligt Aftonbladet gick KL i pratterapi hos reportern i timmar. Vi har inte riktigt fått se allt som kom fram där, men eftersom hon säger att hon lämnat detaljerade redogörelser om dittan och dattan så har nog redogörelserna varit substanslösa och inte lett någon vart. Eller så håller polisen KL under uppsikt och väntar på anledning att slå till.

De borde väl kunna ha slagit till om det nu är så att det för deras vidkommande "är känt" att hon frågat runt efter torpeder till maken...
Citera
2019-09-14, 10:56
Medlem
Försöker förstå det här med att någon tidigare promenerat in på polisstation och meddelat att han blivit ombedd av KL att ta HOL av daga är ju inte en helt oväsentlig detalj i sammanhanget. Men kan det snarare varit så att:

KL har under en tid härjat med HOL (och i viss mån vice versa?) och i samband med det, under kraftig berusning, uttalat hot om att hon ville se HOL död. Per telefon eller face-to-face utan vittnen. HOL kan ha frågat ”vadå ska du döda mig?” varpå hon uttrycker sig som ”ja jag eller så ber jag min bekant X eller nån annan göra det”.

HOL anmäler hotet och meddelar polisen namnet på den KL nämnt.

Mr X blir kallad till förhör och kommer in och talar om att ”jo KL har pratat illa om HOL och hon sa nåt om att hon ville jag skulle döda HOL men hon sa det när hon var väldigt berusad och upprörd”.

Polisen har inget mer att gå på då inga vittnen finns och lägger ner utredningen.

MEN den rad av händelser/härjande som föranledde det uttalade hotet mot HOL kan ha vägts samman och då klubbades ett kontaktförbud så situationen inte skulle eskalera. Helt enkelt ett förbud så barnen skulle få ro och inte ha modern härjande i kullisserna var dag.

Själv verkar hon helt förneka att hon alla blivit kontaktad i ärendet om jag har tolkat intervjun rätt. Den biten av intervjun är den konstigaste i mitt tycke. Ja vore intressant att få ta del av råmaterialet som filmats med henne.
Citera
2019-09-14, 10:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flaskbackare
Varför inte starta en tråd i Kändisskvaller ist och diskutera hennes leverne där? Ok att hon inte är den perfekta människan men vafan palla skvallra om vad hon gjort för 7år sen. Diskutera brottet och spekulera kring det ist så vi kommer nånstans med tråden.

Anledningen till att diskutera hennes leverne och konstaterat falska anmälningar mot HOL är att bemöta de försök som görs i tråden att misstänkliggöra HOL. Han har utsatts för ett våldsamt mordförsök där KL är huvudmisstänkt som anstiftare. Att det då framförs påståenden om att mordförsöket skulle vara ett svar på någon slags terror från hans sida riktad mot KL eller att han t om skulle ha iscensatt mordförsöket själv i syfte att misstänkliggöra "stackars" KL måste vederläggas så att man kan gå vidare och koncentrera sig på den egentliga frågan - mordförsöket på HOL. Om man ser nyktert och sakligt på det vi vet så talar väldigt mycket för att KL på något sätt står bakom detta, att mordförsöket är en logisk upptrappning av det uppvisade beteendet med falska anmälningar och samtal till 112 när det inte fått önskat resultat. Det går kanske inte att helt utesluta att skytten är en gammal missnöjd klient som spårat ur, men den teorin känns rätt onödig att fundera kring när det finns ett så starkt huvudspår för polisen att jobba med.
Senast redigerad av Qulturpersonlighet 2019-09-14 kl. 11:20.
Citera
2019-09-14, 11:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mittiseptember
Oavsett LOBar: Vida kretsar känner till hennes grova supande sedan många år tillbaka. Folk har skrämts av det och av alla hennes uppenbara lögner.

Oavsett vad?

Det är skillnader i allvar och straffvärde, och hur samhället ser på olika aktuella brott i denna sak, som att mörda, anlita torped, manschettbrottslighet, falsk angivelse och ljuga. Det framgår av brottsbalken.

Att ljuga är bara straffbart under ed i domstol. Om det vore straffbart att supa skulle vi ha ett supargulag, dit polisen kunde skicka bort dessa för omgivningen besvärliga personer som du tycker är brottslingar.

Skrämts? Ingen går och fruktar för sitt liv när en vän eller bekant ljuger. Man bara slutar att umgås.
Citera
2019-09-14, 11:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Publicerad nyss (10.34)

https://www.expressen.se/nyheter/krim/toppjuristens-harda-ord-om-henrik-olsson-lilja/

Vet någon från vilket underlag det pixlade fotot av KL i länkade artikeln är hämtat?
Citera
2019-09-14, 11:08
Medlem
Citat:
Publicerad nyss (10.34)

https://www.expressen.se/nyheter/krim/toppjuristens-harda-ord-om-henrik-olsson-lilja/

Mhm. Vi får hoppas att skytten hittas snart och kan bindas till KL, annars kan det bli dyrt för Expressen.

Hennes identitet är ju bara ett klick bort.
Citera
2019-09-14, 11:09
Medlem
Larasofts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Försöker förstå det här med att någon tidigare promenerat in på polisstation och meddelat att han blivit ombedd av KL att ta HOL av daga är ju inte en helt oväsentlig detalj i sammanhanget. Men kan det snarare varit så att:

KL har under en tid härjat med HOL (och i viss mån vice versa?) och i samband med det, under kraftig berusning, uttalat hot om att hon ville se HOL död. Per telefon eller face-to-face utan vittnen. HOL kan ha frågat ”vadå ska du döda mig?” varpå hon uttrycker sig som ”ja jag eller så ber jag min bekant X eller nån annan göra det”.

HOL anmäler hotet och meddelar polisen namnet på den KL nämnt.

Mr X blir kallad till förhör och kommer in och talar om att ”jo KL har pratat illa om HOL och hon sa nåt om att hon ville jag skulle döda HOL men hon sa det när hon var väldigt berusad och upprörd”.

Polisen har inget mer att gå på då inga vittnen finns och lägger ner utredningen.

MEN den rad av händelser/härjande som föranledde det uttalade hotet mot HOL kan ha vägts samman och då klubbades ett kontaktförbud så situationen inte skulle eskalera. Helt enkelt ett förbud så barnen skulle få ro och inte ha modern härjande i kullisserna var dag.

Själv verkar hon helt förneka att hon alla blivit kontaktad i ärendet om jag har tolkat intervjun rätt. Den biten av intervjun är den konstigaste i mitt tycke. Ja vore intressant att få ta del av råmaterialet som filmats med henne.

Jag tror att du efterfrågar något som vi människor i regel förstår i en kommunikation med andra:

Vi uppfattar skillnaden mellan fyllesnack och försök att förmå någon att begå brott.

I rättsliga sammanhang blir det till slut en fråga om trovärdighet.
Citera
2019-09-14, 11:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Oavsett vad?

Det är skillnader i allvar och straffvärde, och hur samhället ser på olika aktuella brott i denna sak, som att mörda, anlita torped, manschettbrottslighet, falsk angivelse och ljuga. Det framgår av brottsbalken.

Att ljuga är bara straffbart under ed i domstol. Om det vore straffbart att supa skulle vi ha ett supargulag, dit polisen kunde skicka bort dessa för omgivningen besvärliga personer som du tycker är brottslingar.

Skrämts? Ingen går och fruktar för sitt liv när en vän eller bekant ljuger. Man bara slutar att umgås.

Min poäng: Hon är en manipulativ missbrukare. Det är känt för alla som ens varit i närheten av hennes kretsar. Och ja, människor har blivit skrämda av beteendet, även om du bedömer att sådana reaktioner är överdrivna.
Citera
2019-09-14, 11:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Nu pratar vi om en medelålderskvinna som har blivit LOB:ad 5 ggr under flera års tid.

Jag har svårt att tro att alla gångerna skulle ha handlat om missbruk från polisens sida. Och OM det vore så då har ju denna medelålderskvinna ett attitydproblem typ "trotssyndroma", eftersom hon mot bättre vetande provoserar polisen fast hon vet hur det gick senaste gången..

Attityd problem mot polis ska inte falla under LOB men gör tyvärr så mer än ofta men som du säger kvinnan är LOB:ad 5 ggr utan nykterhetstest. Oavsett test eller en godtycklig LOB får ett omhändertagande konsekvenser t ex preventiva rättstillämpningar.

Det är inget brott att vara full men trots det nås transportstyrelsen direkt av en LOB och som du säger, denna kvinna har 5 stycken LOB. 3 av dem inom loppet av en tvårsperiod, de andra två under en ettårsperiod.

Självklart borde denna kvinna fått sitt körkort indraget om hon nu har ett förstås. Har hon körkort och har det i så fall varit indraget?
Senast redigerad av iLivid 2019-09-14 kl. 11:14.
Citera
2019-09-14, 11:13
Medlem
dialektikers avatar
Citat:
Publicerad nyss (10.34)

Jaha, den där kvinnan ljuger som en häst travar.
Men för det där med att man ringer efter ambulansen och säger att man är skadad (och påstår att man är misshandlad av maken) som KL gjorde mot HOL, och så hittar ambulansen KL utan en skråma, fordras ju att man är knäpp ovanpå ljugandet.
Citera
2019-09-14, 11:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skitkuligen
Mhm. Vi får hoppas att skytten hittas snart och kan bindas till KL, annars kan det bli dyrt för Expressen.

Hennes identitet är ju bara ett klick bort.
Så länge de inte publicerar hennes namn så är de skyddade. Vi visste ju vem det var från dag ett, och det gjorde nog övrig allmänhet också. Samt hennes gamla kollegor, vänner. Det är ingen hemlighet direkt. Men publicerar de namnet kan hon kanske stämma dom. Den kvinnan drar sig inte för något alls, oaktat sin egen del i det hela.
Citera
2019-09-14, 11:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Samtidigt är det väldigt konstigt beteende av HOL OM han vet att KL är oskyldig, men ändå pekar på henne, eftersom han då också vet att polisen inte kommer att hitta den skyldige.

Men det kan vara så att HOL anser sig vara lika hatad av KL som av en eventuell illasinnad klient/motpart. Efter åratals tvistande och gräl kan man säkert tro värre saker om ens ex än vad hon möjligtvis är kapabel till.

Däremot inte sagt att KL är oskyldig. Jag säger bara att allt verkar väldigt konstigt.

Att han skulle rikta misstankarna mot KL om han trodde att den skyldige var någon klient eller annan missnöjd motpart är inte konstigt utan helt orimligt. HOL är givetvis den som har mest intresse av att den skyldige grips och att ytterligare mordförsök på honom förhindras.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in