2021-01-31, 12:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Combival
Jag förstår honom. Karin kan inte vara direkt lätt att ha att göra med. Hennes sätt blandat med hennes erfarenhet av juridik måste vara en mardröm för en försvarsadvokat.
Det där föder en fråga hos mig:
Varför får vi inte se Karin Lilja sköta sitt eget försvar? Tänk att då få vara ringside i Svea HR! Millennets hittillsvarande bästa/värsta match!

Då, om inte förr, kanske msm hade börjat intressera sig lite mer för detta mål?
Citera
2021-01-31, 12:32
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Det där föder en fråga hos mig:
Varför får vi inte se Karin Lilja sköta sitt eget försvar? Tänk att då få vara ringside i Svea HR! Millennets hittillsvarande bästa/värsta match!

Då, om inte förr, kanske msm hade börjat intressera sig lite mer för detta mål?

Som jurist är hon nog väl medveten om att eget försvar inte är bra för henne. Hon må vara labil men knappast så dum.
Citera
2021-01-31, 13:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Som jurist är hon nog väl medveten om att eget försvar inte är bra för henne. Hon må vara labil men knappast så dum.
Även jag är väl medveten om att det vanligen är "opassande" att i ett brottmål sköta sitt eget försvar. Sådan är den allmänna meningen.
Men!
Nu gäller det en brottsmisstänkt person, nämligen Karin Lilja, som har en 'all time high' hybris kombinerad med gedigen juridisk kompetens, av msm gulligt nog utnämnd till "toppjurist", som i Svea HR är på väg att prövas av sina fränder. Då skall inte nåt salvelsefullt ombud finnas där för att linda in hennes illgärningar med tal om "olyckliga omständigheter" och "svårt sjukdomsdrabbad" och liknande floskler. Jag vill se henne slåss och inte längre bara hålla på att spela offer.

Spekulation:
Enda orsaken till varför Karin Lilja "underordnar sig" principen om att företrädas av ett ombud, är väl för att när hon slutligen förs bort i bojor för att under åtminstone närmare ett decennium få vistas på ett retreat center, hon då kan skylla på att advokaten gjorde ett uselt jobb.
Så tänker jag.
Citera
2021-01-31, 13:32
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Även jag är väl medveten om att det vanligen är "opassande" att i ett brottmål sköta sitt eget försvar. Sådan är den allmänna meningen.
Men!
Nu gäller det en brottsmisstänkt person, nämligen Karin Lilja, som har en 'all time high' hybris kombinerad med gedigen juridisk kompetens, av msm gulligt nog utnämnd till "toppjurist", som i Svea HR är på väg att prövas av sina fränder. Då skall inte nåt salvelsefullt ombud finnas där för att linda in hennes illgärningar med tal om "olyckliga omständigheter" och "svårt sjukdomsdrabbad" och liknande floskler. Jag vill se henne slåss och inte längre bara hålla på att spela offer.

Spekulation:
Enda orsaken till varför Karin Lilja "underordnar sig" principen om att företrädas av ett ombud, är väl för att när hon slutligen förs bort i bojor för att under åtminstone närmare ett decennium få vistas på ett retreat center, hon då kan skylla på att advokaten gjorde ett uselt jobb.
Så tänker jag.

Det är faktiskt långt ifrån alla som vet att det är dåligt för jurister att försvara sig själva. Du är smart.

Ja Karin Lilja kan skylla på sin advokat när hon förlorar i HR. Hon lär vilja leva i villfarelsen att hon åtminstone var bra på sin profession.
Citera
2021-01-31, 13:37
Medlem
Combivals avatar
Citat:
Men!

Spekulation:
Så tänker jag
.

Det ligger nog en hel del i det du skriver. Men Karin är långt ifrån ensam om att skylla på ett dåligt försvar. Ska bli spännande att se fortsättningen. Fasan vore om HR radikalt ändrar domen och hon går fri. Men det får vi hoppas inte händer.
Citera
2021-01-31, 14:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Det är faktiskt långt ifrån alla som vet att det är dåligt för jurister att försvara sig själva. Du är smart.

Ja Karin Lilja kan skylla på sin advokat när hon förlorar i HR. Hon lär vilja leva i villfarelsen att hon åtminstone var bra på sin profession.
-Äsch, då. Tror jag inte ett dugg på.
Men har en jurist i familjen och därav följer diskussioner i de mest spretiga ämnen som brottmål kan ge upphov till.

OnT: Karin Lilja får för min del gärna leva i villfarelsen att hon varit bra inom sin profession, dvs juridiken.
Jag har en helt annan uppfattning: Jurister skall inte ägna sig åt att försöka köpa mord på sina tidigare partners. Faktiskt inte försöka köpa mord på nån öht!

Karin Lillja var ju som inköpare av mordtjänster en särdeles klumpig sådan. Vara berusad. Inte inse att hon som prime suspect rimligen kan ha Polisens spanare efter sig. Ge sig i lag med andra, instabila personer som t ex en kvinna Karin Lilja funnit i en toalettkö..

Vill egentligen inte skoja om allt det här förfärliga hon ställt till med, men den där [ev] kommande filmen 'Jönsson-Liljan köper torpeder' -den skulle jag, med pop corn i knäet, gärna se i en biosalong..
När Coronan dragit sig tillbaka.
Citera
2021-01-31, 14:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Combival
Det ligger nog en hel del i det du skriver. Men Karin är långt ifrån ensam om att skylla på ett dåligt försvar. Ska bli spännande att se fortsättningen. Fasan vore om HR radikalt ändrar domen och hon går fri. Men det får vi hoppas inte händer.
Händer det förfärliga att Svea HR släpper Karin Lilja på fri fot, kommer det att framkalla samhälleliga konvulsioner i en sån omfattning att det seismologiska institutet i Uppsala skulle notera det.

Svea HR har nu i sitt knä fått ett synnerligen delikat uppdrag. Utfallet kan komma att för många påverka hur de framgent uppfattar det s k samhällskontraktet.
Karin Lilja, tidigare knuten till just Svea HR, kommer att dömas av sina likar. Må de våga sätta ned foten ordentligt och berätta för Sverige att det förenat med straffansvar att köpa torpeder med uppdrag att döda ens expartner!
Citera
2021-01-31, 15:17
Medlem
develis avatar
Citat:
Händer det förfärliga att Svea HR släpper Karin Lilja på fri fot, kommer det att framkalla samhälleliga konvulsioner i en sån omfattning att det seismologiska institutet i Uppsala skulle notera det.

Svea HR har nu i sitt knä fått ett synnerligen delikat uppdrag. Utfallet kan komma att för många påverka hur de framgent uppfattar det s k samhällskontraktet.
Karin Lilja, tidigare knuten till just Svea HR, kommer att dömas av sina likar. Må de våga sätta ned foten ordentligt och berätta för Sverige att det förenat med straffansvar att köpa torpeder med uppdrag att döda ens expartner!
Det blir lite kapten Klänning över det hela.
Vi måste få stopp på dåren, till trots en skamfläck för kåren.
Citera
2021-01-31, 18:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
En väldigt käck talkörsramsa att skandera utanför Svea HR när förhandlimgen drar igång. Du och 7 till?

Att Karin Lilja definitivt har skadat anseendet för svenska jurister inom domstolsväsendet får nog anses vara helt klart.
Är det nån som vet om hon varit med i Hilda? Just nu finns hon inte som medlem, men hon kan ju ha varit det tidigare, pro torpedo så att säga.

För den som inte är så där väl bevandrad i svenskt, kvinnligt juridiskt mentorskap lägger jag här in en länk:

https://www.advokatsamfundet.se/hilda/om-hilda/
Citera
2021-02-01, 02:37
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Det är liiiiite svårt att få stopp på såna här skamfläckar, men bra rim

Det påminde mig om en sak... inte samma domare men din reaktion
Citat:

.. efter den här tråden ska jag be varenda snut blåsa själv i trafikkontroll - och domare, rådmän, åklagare likaså om vägar möts.

KL kan ju skapa samhällsdebatt rent av: Rätt osäkert i rätten?
Även om det finns ännu en kvinnlig domare..
Skrämmande inställning:
"- Jag arbetar som domare och hatar poliser, skrek hon"
" hon var från överklassen och att poliserna i bussen var lägre stående varelser."

F.ö. fina Karin upp i dagen, samma Modus.
Sagt upp sig.... Är det därför hon valsar runt som t.f (om det nu är hon)?
Inte undra på att armen gått av 8 ggr isf - 6 liter vin är nog tungt att kånka på och inte ville hon avlastas av nazistgrisarna till poliser heller.
Det är inte samma domare men henne kunde dom inte ge sparken i första instans, men hon sa upp sig själv och det lär ju inte Karin göra.
Men står sig domen om 14 år så borde hon få sparken.
Det heter att Karin är tjänstledig nu, men kan det verkligen stämma?
Citat:
Ursprungligen postat av Timeout
Var Karin igång med fylla och blir LOBad och slåss med poliser redan 2001
Jag googlade full rådman slogs med polis och hittade detta i AB men i DN finns en artikel att kvinnan jobbade som hovrättsassessor och det stämmer in på Karin.

Full domare tagen av piketpolis
LÖR 21 APR 2001
Strax före klockan 18 på skärtorsdagen såg en piketpatrull hur en kvinna ramlade i backen vid en busshållplats i Nacka, söder om Stockholm.
När polisen kom fram konstaterade patrullen att hon var märkbart berusad och otrevlig. I en kasse hade hon sex enlitersförpackningar med vin.

Domaren blev våldsam
- Jag arbetar som domare och hatar poliser, skrek hon, enligt polisens protokoll över ingripandet.
Polismännen beslöt sig då för att omhänderta henne enligt lagen om berusade, LOB. Då blev hon otrevlig och våldsam.
Under färden till polisens fylleceller på Södermalm förklarade hon för poliserna att hon var från överklassen och att poliserna i bussen var lägre stående varelser.
Hon underströk sina påståenden vid ett flertal tillfällen genom att kalla den församlade piketpatrullen för "grisar" och "skithögar".

När hon klev ut ur piketbussen vid arrestintaget var hon högljudd och bråkig.
Det slutade med att den kvinnliga domaren sparkade en polisman två gånger på låret och spottade honom i ansiktet.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/ddm9Pw/full-domare-tagen-av-piketpolis

Få dömda domare blir av med jobbet
PUBLICERAD 2005-06-05
Samma preliminära bedömning gjorde Ansvarsnämnden när en hovrättsassessor åtalats för bland annat våld mot tjänsteman och misshandel år 2001. Tingsrätten bad Statens ansvarsnämnd bedöma om hon skulle kunna förlora sitt arbete vid en fällande dom. Nej, svarade Ansvarsnämnden, som i beslutet påpekade att gärningarna hade samband med alkoholmissbruk och att domaren var under rehabilitering.

Och full var domaren definitivt när en polispiket plockade upp henne ur ett dike i ett välbärgat villaområde en aprileftermiddag 2001. Men domaren ville inte bli omhändertagen enligt lagen om omhändertagande av berusade personer. Hon lät poliserna veta att hon tillhörde överklassen och att poliser var lägre stående varelser. Dessutom var de nazister och fascister, enligt domaren. När hon fördes ut ur polisbussen sparkade hon en av poliserna i knävecket. När han sedan vände sig om spottade hon honom i ansiktet.
Vid ett senare tillfälle slog domaren sin sambo och gjorde våldsamt motstånd mot de poliser som kom till platsen.

Eftersom denna domare inte var fast anställd utan hovrättsassessor var det inte Statens ansvarsnämnd som slutligen avgjorde hennes ärende, utan Domstolsverkets personalansvarsnämnd. Men innan den hade sagt sitt hade hovrättsassessorn sagt upp sig.
https://www.dn.se/nyheter/sverige/fa-domda-domare-blir-av-med-jobbet/
Citera
2021-02-01, 03:31
Medlem
develis avatar
Citat:
Det är liiiiite svårt att få stopp på såna här skamfläckar, men bra rim

Det påminde mig om en sak... inte samma domare men din reaktion

Det är inte samma domare men henne kunde dom inte ge sparken i första instans, men hon sa upp sig själv och det lär ju inte Karin göra.
Men står sig domen om 14 år så borde hon få sparken.
Det heter att Karin är tjänstledig nu, men kan det verkligen stämma?
Hahaha!

Den där tant domare som ramlade ner i diket hade jag glömt.
.
Jag vidhåller det jag skrev.
Vid poliskontroll eller inför skranket så ska jag åberopa min rätt.
Jag ska spänna ögonen i dem och väsa:
- DU ska blåsa. Inte jag.

Jag kan även komma att kräva en CT skalle, utdrag ur belastningsregistret samt be att få göra en slagning på plats.

Och så drar jag Karin-kortet.
Jag åberopar mina medborgerliga rättigheter:
; att KL och andra domare som ramlar i diket med flera liter tetrapack har skapat ett svårt rättsäkerhetstrauma för mig.
Jag kan komma att göra skadeståndsanspråk.

...sä låt mig nu åka iväg utan körkort i min obesiktade bil. Det är bara punchpraliner som luktar. 😂

Jag fattar inte alls lagen. Vart går gränsen för den där immuniteten?
Det är väl ännu viktigare att personer inom rättsväsendet är vid sunda vätskor och inte etanoldrivna...
Senast redigerad av develi 2021-02-01 kl. 03:33.
Citera
2021-02-01, 04:28
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Hahaha!

Den där tant domare som ramlade ner i diket hade jag glömt.
.
Jag vidhåller det jag skrev.
Vid poliskontroll eller inför skranket så ska jag åberopa min rätt.
Jag ska spänna ögonen i dem och väsa:
- DU ska blåsa. Inte jag.

Jag kan även komma att kräva en CT skalle, utdrag ur belastningsregistret samt be att få göra en slagning på plats.

Och så drar jag Karin-kortet.
Jag åberopar mina medborgerliga rättigheter:
; att KL och andra domare som ramlar i diket med flera liter tetrapack har skapat ett svårt rättsäkerhetstrauma för mig.
Jag kan komma att göra skadeståndsanspråk.

...sä låt mig nu åka iväg utan körkort i min obesiktade bil. Det är bara punchpraliner som luktar. 😂

Jag fattar inte alls lagen. Vart går gränsen för den där immuniteten?
Det är väl ännu viktigare att personer inom rättsväsendet är vid sunda vätskor och inte etanoldrivna...
Etanoldrivna Jag håller med dig fullt ut.
Rättssäkerheten har fått sig ordentliga törnar av allt med Karin och jag litar inte på det längre.
Det luktar skunk

Speciellt inte som det sitter en utredare först på IU och sen på SU som är vän med Karin och hon ber honom om hjälp flera gånger. Hur många fler inom rättsväsendet har hjälp henne?

Hur mycket är dolt? Jag vet att det finns massor.
Varför åtalades inte Karin för falsk tillvitelse? Det var ju inte en gång hon falskanmälde HOL.
Slår en vinflaska i huvudet på honom och skär sig själv i armarna och anmäler honom för misshandel. Lägger sig nedanför en trappa och påstår att han har misshandlat henne men hon har inga skador.
Det finns många fler anmälningar, falska om kvinnofridskränkningar mm.

Jag undrar fortfarande varför det inte blev någon utredning om torpeden Karin försökte leja redan 2015 som backade ur och gick till polisen
Men hon har ju haft sina "frikort" inom utredarna som har gått på Karins lögner.

Men nu kommer Karin inte undan... hoppas jag. Hovrätten är kvar och sen kommer hon att överklaga till HD också och Hovrätten går emot henne, men dom tar troligen inte upp det.
Citat:
Har du glömt att Karin Cecilia Lilja ringde sin vän Kjell som då jobbade som internutredare hos polisen för att få hjälp när hon blev LOBad och blev avförd från HOLs lägenhet 1 augusti 2013?
Karin blev dömd för våld mot tjänsteman och våldsamt motstånd efter den händelsen.
Den gången hon bet HOLs vän men blev frikänd från misshandel.
Numera jobbar Kjell på SU...

Ja låt Kjell Fahlgren få hjälpa Karin Lilja ur knipan igen... hon brukar ju be honom om hjälp... och gjorde det i mail 2 juni 2016.
Man kan ju bli mörkrädd för mindre än när SU ska utreda någon som jobbar inom rättsväsendet ber dom om hjälp

Ni kan ju alltid maila Kjell Fahlgren och fråga varför inte det blev en förundersökning om torpeden 2015... kjell.fahlgren@polisen.se
Senast redigerad av Timeout 2021-02-01 kl. 04:44.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in