2020-04-23, 17:38
Medlem
Combivals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gen.Ouromov
Ja man kan inte göra nåt åt det. När du har restriktioner så får du varken ringa eller ta emot besök, det är jag hundra på. Men som jag skrev innan, när du varit häktad en längre tid kan man få träffa sin flickvän med förhörsledaren på hans kontor. Men det är oxå ett undantagsfall så att säga.

Jag tvivlar starkt på detta med samsittning när man har restriktioner, fast är man misstänkt för nåt keffbrott och det finns en annan med samma meriter så är det kanske möjligt. Men det talar liksom emot hela grejen med restriktioner.

Jag har tyvärr svårt för att tycka synd om vissa brottslingar. En del har man sympatier för men långt ifrån alla. Jag tycker att de har det alldeles för bra i fängelset och känner mer för våra äldre som nu tvingas isolera sig på grund av ett jäkla virus. Interner har fler rättigheter än många äldre.

Den här killen som vi inte vet så mycket om kommer förhoppningsvis behandlas bra, om inte annat kan det bli en väckarklocka för honom. Vad är viktigt i livet?
Citera
2020-04-23, 17:44
Medlem
Combivals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NoF8
Att vara häktad med restriktioner är i allra högsta grad att vara isolerad. När du själv inte har full insyn i vad det innebär blir det missvisande när du teoretiserar ikring ordval. Häktning med restriktioner är ungefär såhär; inlåst i en cell 23 h om dygnet, 1 h i en bur utomhus om du så önskar det, telefon nej, besök nej, brev ja men med 14 dagars fördröjning, dusch tre ggr i veckan. Men för all del, du behöver ju inte tycka det är isolering.

Jag värderar inte saken utan jag bara tydliggör själva förfarandet.

Som du beskriver det så är det isolering. Frågan är om det verkligen är så för alla? Besök och telefonsamtal verkar vara okej i vissa fall. Det kanske beror lite på hur den häktade uppför sig? Eller? Brottets karaktär spelar säkert också in. Kan tänka mig att åldern spelar roll också?
Citera
2020-04-23, 17:47
Medlem
Combivals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skittapicka
Tyder ju på fler inblandade.Kanske t.o.m. sådana som nämnts tidigare i tråden men som aktivt raderats.Skyddande av brottsling borde bli en kommande rubricering som dyker upp .

Jag vet inte. Jag tror att fokus mest ligger på att få Karin inlåst. Men visst, möjligheten finns.
Citera
2020-04-23, 17:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skittapicka
Tyder ju på fler inblandade.Kanske t.o.m. sådana som nämnts tidigare i tråden men som aktivt raderats.Skyddande av brottsling borde bli en kommande rubricering som dyker upp .

Det räcker ju med att de hittat någon gammal konversation i KLs beslagtagna telefoner eller datorer tex. Jag tror inte att de skulle försöka igen om de inte har något påtagligt och faktumet att en person som tidigare inte ens varit omtalad i det andra ärendet med mordförsöket gör ju att något med substans måste ha dykt upp.
Citera
2020-04-23, 18:20
Medlem
Gen.Ouromovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NoF8
Det räcker ju med att de hittat någon gammal konversation i KLs beslagtagna telefoner eller datorer tex. Jag tror inte att de skulle försöka igen om de inte har något påtagligt och faktumet att en person som tidigare inte ens varit omtalad i det andra ärendet med mordförsöket gör ju att något med substans måste ha dykt upp.

Det är förmodligen hennes elektronik som avslöjat något eller att tvångsmedel använts emot henne eller denna nya misstänkta, kanske hade span i nåt annat ärende och genom avlyssning hört honom prata att han skulle döda HOL på hennes bekostnad?

Men förmodligen har dom fått upp hennes mobiler/dator och börjat nysta den vägen. Avlyssning på alla intressanta nr och fått fram gamla raderade chattar osv.
Citera
2020-04-23, 20:05
Medlem
Nu Efterlyst
Citera
2020-04-23, 20:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av awj357
Nu Efterlyst
Karin Lilja
Citera
2020-04-23, 21:26
Medlem
fiatigerliljas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Han går under skattefinansierad bevakning dygnet runt.
Minst tre gubbar, har synts ganska tydligt.

Oj, hoppas att detta inte är ytterligare något som din kära vän Karin Lilja har sagt till dig. Så detaljerad koll på hur offrets bevakning ser ut bådar inte gott i stalkersammanhang och skulle troligen betyda att det fortfarande ruvas på hämnd och snart kan kläckas nya mordplaner i den delen av din bekantskapskrets. 😒🥺
Citera
2020-04-23, 22:13
Medlem
Förberedelse för mord ska inte vara ett brott. I ett fritt land måste en individ få utreda sina handlingsalternativ. Om han sen som den här 17-åringen kommer fram till att det bästa alternativet är att inte begå något brott ja då har inget brott begåtts. Ingen skada skedd. Det är moraliskt förkastligt att isolera en 18-åring för att han som barn tänkt och funderat på ett sätt som en våpig allmänhet har problem med.
Citera
2020-04-23, 22:24
Medlem
Jofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stanislaus
Förberedelse för mord ska inte vara ett brott. I ett fritt land måste en individ få utreda sina handlingsalternativ. Om han sen som den här 17-åringen kommer fram till att det bästa alternativet är att inte begå något brott ja då har inget brott begåtts. Ingen skada skedd. Det är moraliskt förkastligt att isolera en 18-åring för att han som barn tänkt och funderat på ett sätt som en våpig allmänhet har problem med.

Märkligt resonemang. En 17-åring ("ett barn") som planerar ett mord ska inte tas på allvar.
I ett fritt land ska sånt ske.
Ligger en hund begraven här. Troll bara?
Citera
2020-04-23, 22:33
Medlem
Däremot blir ju samhällets brott mot den misstänkte allvarligare när han var ett barn vid det så kallade brottstillfället. Lyckligtvis blir han väl släppt efter rättegång oavsett dom eftersom häktningstiden kommer bli lång.
Citera
2020-04-23, 22:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stanislaus

BrB
Citat:
[K23]3 § Ansvar för försök, förberedelse eller stämpling till brott skall ej ådömas den som frivilligt, genom att avbryta gärningens utförande eller annorledes, föranlett att brottet ej fullbordats. Ändå att brottet fullbordats må den som tagit olovlig befattning med hjälpmedel ej på den grund dömas till ansvar, om han frivilligt förebyggt den brottsliga användningen av hjälpmedlet.

Däremot

Brb
Citat:
[K23]2 § Den som, med uppsåt att utföra eller främja brott,

tar emot eller lämnar pengar eller annat som betalning för ett brott eller för att täcka kostnader för utförande av ett brott, eller
skaffar, tillverkar, lämnar, tar emot, förvarar, transporterar, sammanställer eller tar annan liknande befattning med något som är särskilt ägnat att användas som hjälpmedel vid ett brott,

[S2]ska i de fall det särskilt anges dömas för förberedelse till brottet, om han eller hon inte har gjort sig skyldig till fullbordat brott eller försök.

[S3]I de fall det särskilt anges döms för stämpling till brott. Med stämpling förstås att någon i samråd med någon annan beslutar gärningen eller att någon söker anstifta någon annan eller åtar eller erbjuder sig att utföra den.

Det är ju en viss skillnad helt beroende på vad det handlar om givetvis. Däremot uppgav Efterlyst att kvinnan har varit misstänkt i 2018 fallet sedan sept 2019 men har bara hörts tidigare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in