2019-09-06, 08:26
Medlem
Situationen är som så:

-Jag bor inte längre i Sverige, men har fortfarande en svensk adress.
-Jag flyttade ut för >10 år sedan, men har missat att anmäla det till Skatteverket.
-Jag har inte haft någon som helst ekonomisk aktivitet med anknytning till Sverige sedan jag flyttat.
-Jag har ett svenskt bankkonto med lite pengar på (<10k SEK, men stålar är stålar...) som jag gärna vill tömma och sedan stänga, helst direkt efteråt.
-Eftersom det var såpass länge sedan jag flyttade, har jag inget BankID.

Nu funderar jag på hur jag kan nysta upp detta.
Första steget blir att ta ut alla mina pengar från det svenska bankkontot.

Det finns så vitt jag kan se två vägar:
  • Skaffa BankID och få det skickat till mig. Verkar rörigt... Rekommenderat brev, måste ut igen till min adress, och jag skulle använda det en enda gång...
  • Åka till huvudkontoret med giltig ID-handling, ta ut pengarna och avsluta kontot personligen.

Tror ni att det går att personligen ta ut pengarna och avsluta kontot? Jag är inte så insatt i hur banker fungerar i dagsläget i Sverige... kan jag nekas service för att jag inte har BankID?
Citera
2019-09-06, 08:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av darkblade
Situationen är som så:

-Jag bor inte längre i Sverige, men har fortfarande en svensk adress.
-Jag flyttade ut för >10 år sedan, men har missat att anmäla det till Skatteverket.
-Jag har inte haft någon som helst ekonomisk aktivitet med anknytning till Sverige sedan jag flyttat.
-Jag har ett svenskt bankkonto med lite pengar på (<10k SEK, men stålar är stålar...) som jag gärna vill tömma och sedan stänga, helst direkt efteråt.
-Eftersom det var såpass länge sedan jag flyttade, har jag inget BankID.

Nu funderar jag på hur jag kan nysta upp detta.
Första steget blir att ta ut alla mina pengar från det svenska bankkontot.

Det finns så vitt jag kan se två vägar:
  • Skaffa BankID och få det skickat till mig. Verkar rörigt... Rekommenderat brev, måste ut igen till min adress, och jag skulle använda det en enda gång...
  • Åka till huvudkontoret med giltig ID-handling, ta ut pengarna och avsluta kontot personligen.

Tror ni att det går att personligen ta ut pengarna och avsluta kontot? Jag är inte så insatt i hur banker fungerar i dagsläget i Sverige... kan jag nekas service för att jag inte har BankID?

Skriv på en fullmakt till en kompis (som du litar på) och be honom eller henne hämta ut ny dosa.

Be personen skicka dosan till din adress du bor på nu (inte fär du är skriven) alternativt att personen bara ger dig siffror över telefon. Observera att det kan behövas kodkort till vissa banker första inloggningen.

Därefter lägger du in en utlandsbetalning, hämtar stålarna.
Att du måste avsluta bankkontot ser jag som meningslöst så länge det inte kostar dig något.

Hoppas det löser sig. Får man fråga var du är bosatt?
Citera
2019-09-06, 08:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kavitation
Skriv på en fullmakt till en kompis (som du litar på) och be honom eller henne hämta ut ny dosa.

Be personen skicka dosan till din adress du bor på nu (inte fär du är skriven) alternativt att personen bara ger dig siffror över telefon. Observera att det kan behövas kodkort till vissa banker första inloggningen.

Därefter lägger du in en utlandsbetalning, hämtar stålarna.
Att du måste avsluta bankkontot ser jag som meningslöst så länge det inte kostar dig något.

Hoppas det löser sig. Får man fråga var du är bosatt?
Jag är tveksam till att banken skulle godta en fullmakt som lämnas in av någon annan än fullmaktsgivaren (banken brukar insistera på särskilda skäl ex att personen är på sjukhus, anstalt eller liknande).

Till TS: Förutsatt att bankkontoret har kontanthantering så får du kontanter på plats i samband med avslutet (tips att kika på kontorets hemsida innan). I vilket fall går det att lösa med en utlandsbetalning till ditt utländska bankkonto.

Så länge du har giltig legitimation när du besöker kontoret spelar det ingen roll om du har ett BankID eller inte.
Citera
2019-09-06, 10:06
Medlem
Skulle det fungera med ett helt vanligt brev, där du ber banken att flytta pengarna till ett annat konto?

Har man inte rört pengarna på över tio år finns väl en liten risk att banken avslutar kontot och tar pengarna. Du har ju en fordran på banken men om man inte påminner om sin fordran på tio år kan eventuellt bankens skuld till dig förfalla. Men normalt blir det ju inte så. Sätter man in pengar på banken lånar man ut pengarna till banken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in