2025-01-04, 16:33
Moderator
Maviels avatar
Diskuteras även här:

(FB) Varning! Papperskorgen har för HÖG kvalitet! HJÄLP!!!

Det går alltid att lyfta trådar där.

Du kan alltid skicka ett PM till berörd moderator om du inte håller med om en papperskorgning.
Citera
2025-01-04, 17:30
Moderator
Chantres avatar
Gissar att det finns lika många varianter som det finns moderatorer.

Själv åker 90% i PK pga att tråd redan finns. Typ ABoK - fallet har redan en tråd. Har det uppstått en diskussion i den nya tråden sammanfogar jag med den gamla - annars till PK.

10% är tramstrådar/fylletrådar, som inte har med aktuellt forum att göra och pga låg nivå i TS - inte något annat forum vill ha i heller (om nu forumflytt hade varit aktuellt).

I övriga forum som jag moddar är jag inte direkt någon fantast av samlingstrådar. Tycker att om någon har knåpat ihop en tråd med sitt problem eller vad det nu är de vill torgföra - så är det synd att dränka den i en gigantisk samlingstråd. Finns det redan en tråd ex i BoB om samma infallsvinkel/frågeställning så åker de ihop.

I ditt fall med gravarna så finns det en länk i din korgade tråd till den, som diskuterar samma sak. Kan ju alltid diskuteras om de trådarna borde slagits ihop eller ej. Tycker det är upp till aktuell moderator att besluta.
Citera
2025-01-04, 19:04
Moderator
Maviels avatar
Flyttat tråden och sammanfogat den med en tråd där en större diskussion kring papperskorgade trådar sker.

/Moderator
Citera
2025-01-04, 19:26
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maviel
Flyttat tråden och sammanfogat den med en tråd där en större diskussion kring papperskorgade trådar sker.

/Moderator
Något annat som genast slår mig när jag läser om samlingstrådar är, tråden "jag såg en polis".
Den används mer eller mindre som en soptunna för trådar som inte har tillräcklig information i trådstarten, kanske just för att händelsen är så ny att det inte finns mer information att tillgå just då...
Undrar hur ofta en tråd återuppväcks och flyttas därifrån till annat forum?

Resultatet blir i min mening ofta att ämnen och trådar "dödas" innan dom ens fått chansen att utvecklas till något intressant. Sannolikt hämmar det också postandet av nya trådar, då man vet att dom riskerar att flyttas till den "soptunnan".
Kan man tänka sig en viss tidsfrist innan en tråd flyttas dit?
Citera
2025-01-04, 19:31
Moderator
Maviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sykkelpump
Något annat som genast slår mig när jag läser om samlingstrådar är, tråden "jag såg en polis".
Den används mer eller mindre som en soptunna för trådar som inte har tillräcklig information i trådstarten, kanske just för att händelsen är så ny att det inte finns mer information att tillgå just då...
Undrar hur ofta en tråd återuppväcks och flyttas därifrån till annat forum?

Resultatet blir i min mening ofta att ämnen och trådar "dödas" innan dom ens fått chansen att utvecklas till något intressant. Sannolikt hämmar det också postandet av nya trådar, då man vet att dom riskerar att flyttas till den "soptunnan".
Kan man tänka sig en viss tidsfrist innan en tråd flyttas dit?

Jag flyttar inte undermåliga trådstarter dit utan bara trådstarter där brottet inte har verkshöjd för en egen tråd i delforumet ABoK.

När det gäller undermåliga trådstarter brukar vi ha lite is i magen. Användarna i ABoK är duktiga på att rädda trådstarter genom att skriva ett inlägg med ett citat och mer information. Men överlag så anser jag att många borde läsa de pinnade riktlinjerna som syns högst upp innan man startar en tråd. Där framgår det ju tydligt vad som krävs. Följer man inte det så blir ju tråden korgad.
Citera
2025-01-04, 19:37
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maviel
Jag flyttar inte undermåliga trådstarter dit utan bara trådstarter där brottet inte har verkshöjd för en egen tråd i delforumet ABoK.

När det gäller undermåliga trådstarter brukar vi ha lite is i magen. Användarna i ABoK är duktiga på att rädda trådstarter genom att skriva ett inlägg med ett citat och mer information. Men överlag så anser jag att många borde läsa de pinnade riktlinjerna som syns högst upp innan man startar en tråd. Där framgår det ju tydligt vad som krävs. Följer man inte det så blir ju tråden korgad.

Ja det var så klart inte riktat mot dig, utan mer allmänt. Du är en av många som jag tycker har en bra framtoning här.

Men jag ser ofta att några gärna i helt färska trådar skriver att dom ska skickas till just "jag såg en polis", när det skett så är dom sedan döda och förlorade...
Citera
2025-01-05, 11:02
Medlem
gullfias avatar
Gör det olustigt atr delta, om man lägger ned energi på att formulera ett bra inlägg om något som inte har en renodlad tråd...

Bara för att den slängs i papperskorgen, utan att man får en vettig förklaring.

Samma sak med varningar trots att man som medelbegåvad vuxen gjort sitt bästa för att undvika att göra fel.

Det är inte trevligt att bli avvisad, avsnoppad på det sättet, när man deltar med goda avsikter, varandes nykter och av normal bildning.
Jag deltar inte så ofta just pga det här.
Citera
2025-01-05, 20:39
Medlem
godboys avatar
Grejen på Flashback är att allt för många trådstarter är fullständigt undermåliga. T ex i Bilar kan det stå: Min bil startar inte - vad är felet eller Vad kostar det att byta bromsar
Hur fan ska någon kunna svara på detta då det saknas relevant information som märke, årsmodell, mer specifikation av felet osv. Lyckligtvis tas dessa trådar oftast bort.

Annat exempel kan vara i Reseforumet Vad kostar det att åka till Spanien? eller Vad kan man göra i Spanien.
Ja, vad har du för budget? Varifrån ska du åka i Sverige och vart har du tänkt dig åka i Spanien, Vad har du för intressen osv.

Tycker generellt att moderatorerna gör ett bra jobb. Visst har väl jag fått någon varning eller någon tråd papperskorgad någon gång lite felaktigt enligt eget tycke, men det spelar ingen roll. Flashback skulle vara fullständigt oläsbart om det inte det fanns moderatorer.
Citera
2025-01-07, 22:43
Medlem
Kirriss avatar
Är beredd att hålla med om att moderatorer är för snabba på att papperskorga trådar.
Såg nyss den här nystartade tråden under kändisskvaller som jag direkt tänkte att äntligen finns det en tråd med kvalitet-trådstart för att skvallra om den kändisen:
(FB) Skvallertråden om Axel Luo Öhman

Och den papperskorgades direkt, med hänvisning till en tråd om en podcast. I den tråd som hänvisas till raderas mängder av inlägg strikt när de inte direkt handlar om podden. Skvaller tas bort. Dessutom är tråden begränsad till äldre konton med minst 50 inlägg precis som detta delforum är.

Ingen får tydligen skvallra om Axel på detta forum, hur kan det få vara så? Finns mängder av andra trådar om personer som är "mindre kända" än Axel, så det handlar uteslutet om att utbilda moderatorer i hur de kan bli bättre på att vara objektiva i sin bedömning om vilka trådar som bör papperskorgas och inte.
Citera
2025-02-01, 17:30
Medlem
Trådar som kastas i papperskorg pga felaktigt forumsval

Vill bara ge lite ris och ros.

RIS
Idioti, kallar jag detta när man slänger trådar och speciellt när modden själv hänvisar dit den ska men ändå väljer att kasta den i papperskorgen

ROS
Sen har vi modd som utan problem flyttar tråden dit den ska vara, vilket är tummen upp.

Allt blir vad man gör det till.
Citera
2025-02-01, 17:58
Medlem
Håller med.
Alltid tyckt att MOD kunde flytta tråden, istället för att slänga det i PK.

Det är väl för att samtidigt hjälpa oss användare att vara med noga. Och kanske också lite för att det blir enklare i deras arbeta att lägga den i PK, kanske.
Citera
2025-02-01, 18:11
Medlem
SalthavsStjaerts avatar
Håller med.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in