• 2
  • 3
2019-09-06, 03:20
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bunny
Kan ett lån från dig till din vän vara ett alternativ, där ni inkluderar alla specifika förutsättningar i avtalet som ni undertecknar, t.ex. när lägenheten senast ska säljas, hur stor vinstandel din vän ska få, hur vinstandelen påverkas om din vän inte sålt lägenheten innan X datum och en massa annat som det är bra att ha skriftligt på inför en eventuell tvist.

Det där med lån/revers verkar spontant vara en god idé. Dock måste vännen vara kreditvärdig i så fall. Risken med ett sådant lån är att vännen som lånar har andra skulder, som kronofogden utmäter. Dvs. fogden kan sälja lägenheten för att betala vännens skulder. Prioriterade fordringar går först, dvs, stat först, banker "tvåa", övriga får ställa sig sist i kön, om det blir något över då, vilket det sällan blir.

Skulle avråda från en sådan affär. Bättre vore väl om TS på något sätt kan ta över vännens hyreskontrakt, och därefter själv köpa den blivande bostadsrätten. Om det ens är möjligt.
Citera
2019-09-06, 03:28
Medlem
Lita inte på kompisen.
Lita inte på mäklaren.
Lita inte på föreningen.
Lita inte på banken.

Inget godhetsknarkande här inte

Citat:
Ursprungligen postat av Natediaz
Om man anlitar flera olika mäklare som gör sin oberoende värdering sen gör upp ett medelvärde?

Äsch det är väl inte så jätte komplicerat. Anmäl intresse för lägenheter i liknande skick/storlek/läge och följ med lite så har du ganska snabbt själv tillräckligt bra bild för att veta att du i alla fall inte gör bort dig helt. Säker kan ingen vara. I slutändan handlar det ändå bara om tur/otur om du ska få dom där sista 100pappen.

Men sen ska man ju ha klart för sig att vi går in i en tid nu som inte är helt stabil och det är väl i alla fall ett halvår kvar tills ni har en kråka på pappret och det kan ju hända en del med marknaden under den tiden.
Citera
2019-09-06, 13:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Det där med lån/revers verkar spontant vara en god idé. Dock måste vännen vara kreditvärdig i så fall. Risken med ett sådant lån är att vännen som lånar har andra skulder, som kronofogden utmäter. Dvs. fogden kan sälja lägenheten för att betala vännens skulder. Prioriterade fordringar går först, dvs, stat först, banker "tvåa", övriga får ställa sig sist i kön, om det blir något över då, vilket det sällan blir.

Skulle avråda från en sådan affär. Bättre vore väl om TS på något sätt kan ta över vännens hyreskontrakt, och därefter själv köpa den blivande bostadsrätten. Om det ens är möjligt.

är detta vi hade tänkt oss, dock så kommer hon stå som ägare innan vi skriver över den på mig. Så tekniskt sett hade hon kunnat sälja den själv och sen ta ta all vinst + min insats själv. Det är det jag måste skydda mig juridiskt mot.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in