Flashback bygger pepparkakshus!
2020-07-16, 08:56
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnivStina
Har du helt rätt i!

Haha ja, vi kikar på kangal. Även om den vaktar för rovdjur så ger den ett avskärmande intryck för den som funderar på att ta sig in. Fick frågan om jag ville ha rovdjursvaktande eller en hund som faktiskt går på människa och jag kände väl att det sistnämnda är så riskabelt
Åh, lurviga turken! De är väl ena finingar!

Ett tips till alla som köper valp, och då särskilt av en ras där mental styrka och trygghet är extra viktigt:
Den valp du väljer lägger du på rygg i ditt knä och kliar lite på magen. Accepteras detta tämligen omgående utan problem kollar du reaktionen om du pillar på tassarna, en tass i taget och mellan trampdynorna. Om valpen blir osäker mer än enbart någon sekund initialt, ta en annan valp!

Med vissa raser låter jag istället ägaren göra detta då rasen inte SKA acceptera att främlingar lägger hunden i ett sådant läge, men jag vill se att hunden är rejält trygg och stabil i psyket och då får som sagt säljaren göra detta.

Jag började med dylik selektion efter att jag talat med en väl ansedd schäferuppfödare i Kanada. Hon gjorde alltid så på sina valpar och de som inte passerade testet tog hon bort. Hon menade själv att detta egengjorda mentaltest var orsaken till att hennes uppfödningar var så fantastiska mentalt.
Citera
2020-07-16, 22:27
Avstängd
TantRossins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeadNiggerFloyd
Är Hundar söker hem och Hundar utan hem två olika organisationer?

Hundar söker hem = från Rumänien
Hundar utan hem = från Irland
Citera
2020-07-17, 13:52
Medlem
KnivStinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Åh, lurviga turken! De är väl ena finingar!

Ett tips till alla som köper valp, och då särskilt av en ras där mental styrka och trygghet är extra viktigt:
Den valp du väljer lägger du på rygg i ditt knä och kliar lite på magen. Accepteras detta tämligen omgående utan problem kollar du reaktionen om du pillar på tassarna, en tass i taget och mellan trampdynorna. Om valpen blir osäker mer än enbart någon sekund initialt, ta en annan valp!

Med vissa raser låter jag istället ägaren göra detta då rasen inte SKA acceptera att främlingar lägger hunden i ett sådant läge, men jag vill se att hunden är rejält trygg och stabil i psyket och då får som sagt säljaren göra detta.

Jag började med dylik selektion efter att jag talat med en väl ansedd schäferuppfödare i Kanada. Hon gjorde alltid så på sina valpar och de som inte passerade testet tog hon bort. Hon menade själv att detta egengjorda mentaltest var orsaken till att hennes uppfödningar var så fantastiska mentalt.

Intressant. Tar gärna emot fler sådana här tips faktiskt. Alltför många väljer ju den söta, blyga lilla valpen. Du vet, den som hamnar under badkaret vid nyårsafton..
Citera
2020-07-17, 18:15
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnivStina
Intressant. Tar gärna emot fler sådana här tips faktiskt. Alltför många väljer ju den söta, blyga lilla valpen. Du vet, den som hamnar under badkaret vid nyårsafton..
Det börjar som en valp under badkaret och slutar med en rädd matte firandes nyår på skrivbordet, ibland iaf (för att hänvisa till tråden).
Citera
2020-07-17, 19:08
Medlem
Muttations avatar
Från Hundar söker hems facebook-sida 2020-07-16 kl 17.32:

”Länsstyrelsen har belagt Hundar söker hem med förbud att adoptera ut hundar med tidigare skadehistorik eller som är handikappade.” https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=3226287247433232&id=172705996 124721

Längre ner skriver de också att verksamheten inte kommer påverkas eftersom de kommer låta en inhemsk organisation fronta adoptionerna och på så sätt kringgå förbudet
Citera
2020-07-17, 22:04
Medlem
KnivStinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Det börjar som en valp under badkaret och slutar med en rädd matte firandes nyår på skrivbordet, ibland iaf (för att hänvisa till tråden).

Någonting sånt..
Citera
2020-08-19, 18:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av glajarn
Är det ingen som har anmält dom till länsstyrelsen? Ju mer anmälningar som kommer in desto bättre. Dom här ska inte ha ha hand om hundar överhuvudtaget.

De är anmälda till Länsstyrelsen flera gånger om. Kolla runt på FB så hittar ni grupper som varnar för denna förening.
Citera
2020-08-19, 18:49
Medlem
Citat:

Ja, Hundar söker hem - Rumänien
Hundar Utan hem - Irland
Citera
2020-08-19, 18:50
Medlem
Citat:

Ja, Hundar söker hem - Rumänien
Hundar utan hem -Irland
Citera
2020-08-30, 12:15
Medlem
Det cirkulerar ihärdiga rykten om att HSH har en så kallad Puppie-mill - att de föder upp valpar för att hålla försäljningen uppe. Det är mycket pengar i omlopp, förra året 1 587 100 kr. Detta år, hittills, 1 416 000 kr. Då är det enbart inkomster på försäljning av hundar! HSH har tur att ingen ifrågasätter detta! Därtill kommer andra inkomster såsom donationer, % från försäkringsbolag osv.

Frågan är - vart tar alla pengar vägen?

HSH tjänar flera miljoner på adoptioner. Hade de velat hade de enkelt kunnat utrota gatuhundar i området runt Cluj. De är dock inte intresserade av detta för då förlorar de i styrelsen sin identitet som de har genom gruppen. En puppie mill kanske för att ytterliga boosta egot hos en mycket cynisk styrelsen?
Citera
2021-01-24, 02:10
Medlem
KnivStinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bihhh
Hej! Sökt efter inlägg med dåliga erfarenheter av hundar söker hem, men inte hittat något så startar ett för att kunna hjälpa andra. Kan själv berätta lite om min egen erfarenhet. Adopterade hund (tänker ej berätta när etc för vill inte få organisationen efter mig) funkade inte pga hunden blev för stressad i stadsmiljö. Hen mådde inte bra och behövde byta hem, självklart superjobbigt. Ringde då min kontaktperson som berättade att hen då skulle bli avlivad om jag inte ”klarade av” det. Helt sjukt när man vill flytta på hunden för dens egen skull. När jag sedan ringer chefen helt förtvivlad så säger hon att hen absolut inte skulle bli avlivad, de gör inte så i denna organisationen. HELT SJUKT kommunikationsfel. Dessutom tycker chefen att jag är dum i huvudet som inte kan fortsätta ta hand om hen trots att jag vill omplacera för hundens skull. Chefen skuldbelägger mig något enormt, och vill att jag ska behålla hen, om jag hade varit en svagare människa hade jag inte klarat av att stå upp mot chefen. När hunden väl flyttat sker ingen uppdatering gentemot oss och vi hör absolut noll från organisationen. Dessutom borde hunden inte placerats hos oss i första hand eftersom vi bor mitt inne i staden, sådant märker man på en hund om den klarar av eller ej. Vill gärna höra era erfarenheter! Detta handlar alltså om organisationen hundar söker hem och INTE hundar utan hem.

Skicka mig ett pm
Citera
2021-01-27, 11:15
Medlem
Hjälper en kompis och hennes man ett par dagar i veckan, med deras rumänska gatuhund, kallas numera rescue hund...Hon är 9 mån, lättlärd och charmig. Tyvärr instabil. Ibland Lassie, ibland Cujo.
De hade ingen aning om vad de gett sig in på. Jag ger det 55 % chans att lyckas.
Idag är hon Cujo.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in