Citat:
Ursprungligen postat av
KnivStina
Har du helt rätt i!
Haha ja, vi kikar på kangal. Även om den vaktar för rovdjur så ger den ett avskärmande intryck för den som funderar på att ta sig in. Fick frågan om jag ville ha rovdjursvaktande eller en hund som faktiskt går på människa och jag kände väl att det sistnämnda är så riskabelt
Åh, lurviga turken! De är väl ena finingar!
Ett tips till alla som köper valp, och då särskilt av en ras där mental styrka och trygghet är extra viktigt:
Den valp du väljer lägger du på rygg i ditt knä och kliar lite på magen. Accepteras detta tämligen omgående utan problem kollar du reaktionen om du pillar på tassarna, en tass i taget och mellan trampdynorna. Om valpen blir osäker mer än enbart någon sekund initialt, ta en annan valp!
Med vissa raser låter jag istället ägaren göra detta då rasen inte SKA acceptera att främlingar lägger hunden i ett sådant läge, men jag vill se att hunden är rejält trygg och stabil i psyket och då får som sagt säljaren göra detta.
Jag började med dylik selektion efter att jag talat med en väl ansedd schäferuppfödare i Kanada. Hon gjorde alltid så på sina valpar och de som inte passerade testet tog hon bort. Hon menade själv att detta egengjorda mentaltest var orsaken till att hennes uppfödningar var så fantastiska mentalt.