2019-09-04, 13:32
Medlem
EnLitenFryss avatar
Alla födelsedagsplanerande föräldrars återkommande knäckfråga. Vilka ska bjudas? Ser folk posta tårdrypande i sociala medier om att "min dotter/son blir aldrig bjuden, bjud alla" och känner spontant nej.

Varför? Det är så världen funkar. Privata fester är exklusiva tillställningar till sin natur. Alla blir inte bjudna på alla fester. När vi vuxna bjuder in, bjuder vi dem vi tycker om och som tycker om oss (förhoppningsvis). Så när barnen ska bjuda hem folk, visa sitt rum och leksaker, bjuda på tårta och ha massa kul - förstår jag att de helst vill ha sina bästa vänner där. Inte klasskompisen de aldrig leker med eller som de till och med inte gillar.

Våra barn brukar få bjuda hem ett mindre antal - max 6-8st. Av utrymmesskäl. Stuva in 25 barn i vårt hus och försöka hålla ordning, det kommer inte gå. Boka gympasal, kvarterslokal eller lekland är såklart en lösning, men det känns inte optimalt när enda argumentet är att "alla ska få komma".

Så nej, jag tycker inte man behöver bjuda alla. Mitt kalas, jag bestämmer vilka jag vill bjuda - det gäller mina barn med.

Sen finns det en väldigt fin balansgång i att inte hänga ut de som inte blir bjudna. "Vi var på Pelles kalas i helgen, du fick inte komma, haha". Den sortens skit ska man slå ner hårt på som förälder. Inte lämna inbjudningar på skolan, sköta det privat (på en helg). Och ja, det måste suga att vara ungen som aldrig blir bjuden. Breaks my heart, på riktigt. Kanske ska man som förälder fundera på att byta klass på barnet då, få en social nystart? Alltid risk att det blir värre, men tufft också att helt sakna kompisar i sin skolmiljö.

Sen tror jag också vi föräldrar för över våra känslor på barnen. "Min son blir aldrig bjuden, FAN VAD MOBBAD HAN ÄR" - kanske inte alls. Kanske han inte vill gå på Kalles kalas eftersom han inte gillar Kalle? Fast gör vi det till en grej kanske det blir en grej.

Addendum: Bjuda hela klassen/fotbollslaget - utom 1 person - är såklart jävligt fult. Då bjuder man in den sista med. Inget barn är superbra kompis med hela klassen eller laget utom en person, då gör man det som ett statement.

Vad tycker ni, bjud alla?
Citera
2019-09-04, 13:37
Medlem
Sooks avatar
Nä, man bjuder de som barnet vill bjuda. Fjanterier att alla ska bjudas.

Dock ska man inte bjuda nästan alla. Då blir det lite taskigt. Så antingen ett mindre antal eller alla.
Citera
2019-09-04, 13:38
Avstängd
Verkligen dagens knäckfråga.
Citera
2019-09-04, 13:40
Medlem
Det där är rent ut sagt skitsvårt.

jag håller med dig i det du skriver. I vuxenvärlden så blir inte alla bjudna på allting.

Sen är det givetvis skillnad i att bjuda 22 av 23 barn i en klass mot att bjuda in 6-7 stycken. Detta beror ju lite på hur stor barngruppen är.

Mina barn har gått i en liten skola där de varit 8-10 elever/årskull så i deras fall (upp till årsk.6) var det hela klassen som blev bjuden. Vet dock inte hur jag hade gjort om de gått i större skolklass.....
Vet inte om man kan typ dra någon åldersgräns för när man kan sluta bjuda alla barnen.... kanske när de kommit upp i 9-11 års åldern? Det är ju egentligen först då som "riktiga" kompisrelationer bildas....

Ska bli intressant att läsa den respons du får i tråden Jag har nog inget konkret svar/råd att ge.....
Citera
2019-09-04, 13:49
Medlem
EnLitenFryss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wnobvi
Det där är rent ut sagt skitsvårt.

jag håller med dig i det du skriver. I vuxenvärlden så blir inte alla bjudna på allting.

Sen är det givetvis skillnad i att bjuda 22 av 23 barn i en klass mot att bjuda in 6-7 stycken. Detta beror ju lite på hur stor barngruppen är.

Mina barn har gått i en liten skola där de varit 8-10 elever/årskull så i deras fall (upp till årsk.6) var det hela klassen som blev bjuden. Vet dock inte hur jag hade gjort om de gått i större skolklass.....
Vet inte om man kan typ dra någon åldersgräns för när man kan sluta bjuda alla barnen.... kanske när de kommit upp i 9-11 års åldern? Det är ju egentligen först då som "riktiga" kompisrelationer bildas....

Ska bli intressant att läsa den respons du får i tråden Jag har nog inget konkret svar/råd att ge.....

8-10 elever per kull, då hade nog barnen fått bjuda alla. Dumt att exkludera något enstaka barn, blir så tydligt. Hade barnen däremot ENBART velat bjuda sina två närmsta kompisar, då hade det varit ok det med.

Och som jag skrev, bjuda alla utom en eller två stycken, det är inte heller cool.

Bjuda 6 st i en klass på 25, det är helt ok för mig.

Hade för övrigt inte velat att mina barn blev bjuden på 24 kalas om året. Hade ju inte fått göra annat än att köpa presenter och köra dem fram och tillbaka på helgerna.
Citera
2019-09-04, 13:54
Medlem
Etta.Places avatar
Jag tycker inte heller att alla måste bjudas, däremot tycker jag att det är viktigt att det blir just så att de inbjudna är ett exklusivt sällskap snarare än att de inte inbjudna är ett utpekat sällskap.

Vilket, generellt, ger regeln att vill du inte bjuda alla så bjuder du mindre än halva gruppen. Visst är bjuda alla utom en sämst, men även att bjuda säg 2/3 delar av klassen blir utpekande mot den 1/3 som valdes bort. Då ser det inte ut som att ni tänkte "vilka vill vi bjuda" utan snarare "vilka vill vi inte bjuda".

Sen bör man också undvika att sprida inbjudan i skolan om inbjudan inte gäller alla. Det här kan vara knivigt eftersom telefonnummer och mailadresser till andra inte alltid delas ut av densamma, då måste man själv se till att komma över kontaktuppgifter till dem man vill ha tag i. Större problem när barnen är små kanske, när de är lite äldre kan de själva be om sådana uppgifter från sina vänner. Men att till exempel dela ut inbjudningskort i barnens lådor eller i handen på skolan blir inte snyggt om bara vissa är bjudna. Din arbetsgivare hade förmodligen inte heller uppskattat om du använde kollegornas postfack till att bjuda vissa på en privat tillställning.
Senast redigerad av Etta.Place 2019-09-04 kl. 13:56.
Citera
2019-09-04, 13:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnLitenFrys
8-10 elever per kull, då hade nog barnen fått bjuda alla. Dumt att exkludera något enstaka barn, blir så tydligt. Hade barnen däremot ENBART velat bjuda sina två närmsta kompisar, då hade det varit ok det med.

Och som jag skrev, bjuda alla utom en eller två stycken, det är inte heller cool.

Bjuda 6 st i en klass på 25, det är helt ok för mig.

Hade för övrigt inte velat att mina barn blev bjuden på 24 kalas om året. Hade ju inte fått göra annat än att köpa presenter och köra dem fram och tillbaka på helgerna.

Där har vi ytterligare en aspekt..... alla kalas ens egna barn ska gå på..... räkna att man köper någon present för ca 50 kr/kalaset är det då 24 barn i en klass blir detta 1200 kr på ett år.... har man då mer än ett barn så ökar summan med 1200 kr för varje barn.

Vad jag har fattat som så brukar skolorna "förbjuda" att barnen lämnar inbjudningar till kalas på skolan OM inte alla barnen är bjudna, just för att inte någon/några ska känna sig utanför. Det är ju faktiskt en ganska bra regel.

Egentligen är det nog lättare om man begränsar antalet barn till t.e.x. 9 kompisar, då blir det 10 barn med ens egna barn....sedan låter man barnet välja 9 kompisar, från både skola i bekantskapskretsen, då har man inte exkluderat ett eller två barn.
Citera
2019-09-04, 15:38
Medlem
Beror väl lite på situation tycker jag.
Min dotter bjuder alltid alla och då bokar vi en lokal att vara i eftersom det oftast är skönast så, då man bara behöver städa av lokalen och sedan kan man åka hem till en lugn och städad bostad.
Sedan brukar vi alltid köra temakalas och även då är det lättare att hålla sig till en annan lokal än att vara hemma.

Dottern går i en klass med ca 25 barn, så det hade ju inte varit omöjligt att bjuda endast ett fåtal om man ville det.
Hade det dock varit en klass på säg 14 elever och hon endast kände att 10-12 elever var "ett måste" på kalaset då hade jag bjudit alla.

Sen beror det ju lite på vilken ålder barnen är i. När barnen går i klass 1-4 så är det rent generellt helt annorlunda än när barnet går i 5-9.
Men då jag är väldigt antimobbing och alltid har varit så kör vi på att bjuda hela klassen och inte bara några få, då det alltid finns något barn som inte får komma på andra barns kalas och då kan det där enstaka kalaset göra stor skillnad.
Citera
2019-09-04, 16:00
Medlem
kan hålla med om en del du säger.
tycker också de beror en hel del på ålder på barnen. och hur andra gör. går din unge på allas kalas i klassen sen bjuder den bara 6 st fast den har gått på 15 kalas.

enkelt sagt tror jag de blir bäst i längden att behandla andra som man själv vill bli behandlad..
villl du aldrig gå på kalas skit i att bjuda nån till dig.. vill du bli bättre vänner med dina klasskamrater bjud då in dom alla och se till att få till en trevlig fest. de funkar bra när man är vuxen också om man vill ha de trevligt på jobbet också..
Citera
2019-09-04, 20:46
Medlem
Huvudregeln enligt mig är att vi bjuder barnens kompisar på kalas.

Det viktiga för barnen är att de har kompisar, någon eller några bra kompisar. Det är det viktiga alla dagar under året. Har man kompisar blir man bjuden på kalas eller hem till kompisen för att leka.

Det är inte på ett kalas själva kompisgrejen händer och vänskapen grundläggs.

Om jag hade haft ett ensamt barn skulle jag aldrig forcera fram ett kalas och slå på stora trumman. Jag skulle i stället fundera på vilken eller barn i omgivningen som eventuellt mitt barn skulle passa ihop med och sen bjuda hem dem för att leka/umgås i vardag och på helger. Till slut skulle den vänskapen leda till ett kalas och något kul.

När det gäller födelsedagar kan man fira det helt familjärt istället och hitta på något kul den dagen. Kalas är inte ett måste varenda år. Som förälder måste man förmedla att det faktiskt är okej och inget konstigt.
Citera
2019-09-05, 08:13
Medlem
Rumpnisseiskogens avatar
När jag var liten bjöd man alltid alla av samma kön från klassen. Då blev vi ca 8 barn, grabbarna var något fler men flera tackade oftast nej till kalas så säg att de var 10 barn som faktiskt kom på kalaset. Det var hanterbart, vad jag minns det. Alla hade kalas hemma, även om det ibland blev lite trångt runt bordet när man skulle fika, men det var ju bara mysigt!

Att bara bjuda en del barn från dagisgruppen är lättare sagt än gjort...
En släkting tänkte sig bara några få barn på dotterns femårskalas och postade inbjudningar hem till de allra närmaste dagiskompisarna som ungen faktiskt leker med.
Men ungarna kunde ju inte hålla tyst om kalaset utan pladdrade högt om xx´s kalas till allt och alla på dagis, och då ville ju typ alla barn komma, så helt plötsligt blev släktingen överfallen vid hämtning av en massa ungar som glatt tjoade att xx hade sagt att de också fick komma på kalaset! På lördag! Ja!

Knepigt, det där.
Citera
2019-09-06, 09:23
Medlem
EnLitenFryss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Etta.Place
...Din arbetsgivare hade förmodligen inte heller uppskattat om du använde kollegornas postfack till att bjuda vissa på en privat tillställning.

Med dig i allt du skriver, men fastnade på denna: Absolut, använda jobbet för inbjudan - inte ok om bara vissa bjuds. Helt enig. Men vill använda det du skriver för att återkoppla: om jag ska ha inflyttningsfest och vill bjuda 3-5 kollegor jag umgås med på jobbet, är det ganska självklart att jag inte bjuder hela avdelningen eller företaget. Och de andra kollegorna förstår förmodligen det, att jag bjuder dem jag står närmast och inte dem som jag bara hejar på.

Precis så funkar det som vuxen, precis så tycker jag det är OK att det funkar som barn. Varför ska mitt barn behöva bjuda Pelle som han aldrig leker med, när inte vuxna gör det?

Citat:
Ursprungligen postat av Tissetiss
Det viktiga för barnen är att de har kompisar, någon eller några bra kompisar. Det är det viktiga alla dagar under året. Har man kompisar blir man bjuden på kalas eller hem till kompisen för att leka.

Det är inte på ett kalas själva kompisgrejen händer och vänskapen grundläggs.

Helt enig. Det är på kalas redan etablerad vänskap manifesteras, det är inte där vänskap uppstår. Och tycker man att ens barn har för få vänner kan man som förälder fundera på om man kan erbjuda mer tillfällen för vänskap att uppstå - ta hem kompisar. Det är fortfarande barnen som måste "göra jobbet", att vänskap uppstår naturligt, men som förälder kan man försöka skapa tillfällen om möjligt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in