2019-09-04, 11:24
Medlem
Det är någonting som inte sällan nämns i samtal om aktiehandel. För mig betyder att 'förlora' pengar att de aldrig fås tillbaka och inte en nedgång i värde. Att ett bolag går i konkurs och aktierna blir värdelösa är att förlora pengar eller att värde går ner och aldrig upp igen (innan försäljning). Hur tolkar ni att förlora pengar på aktier?. Hur vanligt är det att förlora pengar på aktier (enligt min definition)?. Svaret är väl relativt, men jag har uppfattat det som att marknaden återhämtar sig och att man troligtvis får tillbaka värdet på sina pengar bara man väntar och har tålamod. Jag tänker främst på stora, stabila bolag eller breda fonder.
Citera
2019-09-04, 11:34
Medlem
Om ett bolag för stunden är värt mindre än du köpte det för. Är det en orealiserad förlust. Om du säljer är det en realiserad förlust.

Ta t ex Telia, dom introducerades till typ 90kr (nu kan dom ha gjort något, typ splitt eller så- som jag inte känner till och ändrar jmf), så är det väl högst tveksamt att dom når upp till den kursen ingen.
Citera
2019-09-04, 11:55
Medlem
Det är därför man pratar om att inte lägga alla ägg i samma korg. 1000% är orealistiskt.
Gubbaktier is the shit! Samt max 10% förhoppningsbolag. Annars kan det bli dyrt som hobbyintresse.
Citera
2019-09-04, 13:48
Medlem
konjunkturer är inte roliga om man hamnar fel. Torskade själv ett antal miljoner som jag aldrig kommer se röken av. Bara att bita ihop och försöka bygga upp kapitalet i andra företag. Fonder är onekligen lite säkrare än enskilda aktier, he he
Citera
2019-09-04, 14:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HatadAvGud
konjunkturer är inte roliga om man hamnar fel. Torskade själv ett antal miljoner som jag aldrig kommer se röken av. Bara att bita ihop och försöka bygga upp kapitalet i andra företag. Fonder är onekligen lite säkrare än enskilda aktier, he he
Asså, hur i heta hel..e kan man förlora MILJONER på aktier?
Berätta för oss välinsatta hur klantigt du förfor för att losa denna summa..
Du verkar tillhöra typen som "gapar förmycket och mister hela stycket"
Citera
2019-09-04, 14:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av makumba

Är väl ingen konst, hur många var inte miljonärer i Fingerprint men tog aldrig hem vinsten?
Crowhater på twitter tex.
Skulle säga 99% av alla fallen så har dom både blivit rika och panka tack vare antingen förhoppningsbolag eller hävstångsprodukter.

Sen vid IT-bubblan samt finanskrisen 2008 var det nog många som fick panik och sålde med miljonförluster.
Citera
2019-09-04, 15:39
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av makumba

Det är ju, utöver vad Travbana säger ovan, också en fråga om belopp. Har man ex 100 miljoner kan man lätt tappa några miljoner en dålig dag.

Man kan ju även ha varit med hela vägen i en bubbla, exempelvis Crowhater som nämns ovan. Han gick inte in med jättemycket pengar i fingerprint, tjäna några hundra miljoner när bubblan byggdes upp, och förlorade sedan det mesta av de pengarna när bubblan sprack, eftersom han sålde väldigt få aktier.
Citera
2019-09-04, 16:45
Medlem
Det var en ganska extrem tolkning - "att de aldrig fås tillbaka". Lite som att säga att man inte är sjuk på riktigt om det slutar med att man blir frisk.

En förlust är helt enkelt när det ekonomiska värdet vid försäljning är mindre än det nominella beloppet man köpte för. Nothing more, nothing less.

Citat:
Ursprungligen postat av Vindsurfaren
Det är någonting som inte sällan nämns i samtal om aktiehandel. För mig betyder att 'förlora' pengar att de aldrig fås tillbaka och inte en nedgång i värde. Att ett bolag går i konkurs och aktierna blir värdelösa är att förlora pengar eller att värde går ner och aldrig upp igen (innan försäljning). Hur tolkar ni att förlora pengar på aktier?
Citera
2019-09-04, 18:05
Medlem
rrpipers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NonComplianze
Det var en ganska extrem tolkning - "att de aldrig fås tillbaka". Lite som att säga att man inte är sjuk på riktigt om det slutar med att man blir frisk.

En förlust är helt enkelt när det ekonomiska värdet vid försäljning är mindre än det nominella beloppet man köpte för. Nothing more, nothing less.

Du menar är mindre än det ekonomiska värdet av det nominella beloppet som man köpte för? Och vad händer om man överför aktier till en annan person? Då kan man inte göra förlust med den definitionen eftersom man aldrig sålt. Nej det enda rimliga är mark to market. Att ha valuta är också att ha en position i något, det spelar alltså ingen roll när aktier säljs mot valuta för att avgöra om man gjort en förlust. Går aktierna ner i värde jämfört med allt annat i ekonomin har man gjort en förlust oavsett om man säljer aktierna eller inte.
Citera
2019-09-04, 20:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NonComplianze

Du har aldrig ägt aktier i ett bolag som konkar hör jag.
Citera
2019-09-04, 20:26
Medlem
JagSkaTaDigs avatar
Jag tolkar det som att någon har haft dåliga nerver och sålt, eller varit akut behov av pengar under väldig fel tajming..

Går företag i konkurs bara sådär, helt totalt utan minsta förvarning?

Man får ju hänga med i nyhetsflödet..
Gör man inte så är man inte intresserad av sina pengar och borde inte gråta när dom går upp i rök.
Citera
2019-09-04, 20:37
Medlem
Jag har en bekant som satsade pengar på så kallade penny stocks. Bland annat satsade han över 900k på något gruvbolag som haussades på något penny stock diskussionsforum. En dag var han alldeles likblek på jobbet, gruvbolagets aktie hade handelsstoppats då det uppdagats att det var en fullständig bluff haha. Han förlorade över 900k på en dag.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in