2019-09-03, 20:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jbswebeck
Kör på du det är bättre att visa att är villig att arbeta. Du glömmer att det är Sverige vi lever i här ska du arbeta hela tiden gör du inte det tror folk att det är nåntint som är fel. Men kör på du

Det finns ingen chans att jag söker något arbete som inte är meriterande för min end-goal så att säga. På pappret är jag helt katastrof, det erkänner jag. Men det måste finnas några ekonomiassistent-tjänster jag kan börja på, eller nåt bemanningsföretag som är anpassat för nyexaminerade. Medellönen på dessa är väl 20000kr.
Citera
2019-09-03, 20:07
Medlem
MegalodonIsAlives avatar
Sök tills du får något jobb alternativt läs till dig en master eller något annat ämne. En enbart treårig kandidatexamen är inte särskilt konkurrenskraftigt som jag förstått det.
Citera
2019-09-03, 20:08
Medlem
jbswebecks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UglyVirgin
Det finns ingen chans att jag söker något arbete som inte är meriterande för min end-goal så att säga. På pappret är jag helt katastrof, det erkänner jag. Men det måste finnas några ekonomiassistent-tjänster jag kan börja på, eller nåt bemanningsföretag som är anpassat för nyexaminerade. Medellönen på dessa är väl 20000kr.

Lycka till med resten av livet gissar på att du kommer att sluta som ett socfall.
Citera
2019-09-03, 20:24
Medlem
Kan bara intyga. Det är jävligt svårt. Har sökt ca 70 ekonomiassistentjobb med anpassade ansökningar under ett års tid varav kanske 40 på deltid och varit på kanske 10-15 intervjuer (blev främst kallad till deltidsjobb) och fick till slut ett jobberbjudande där jag knappt jobbar med ekonomi alldeles oavsett vad annonsen annonserade. Har administrativ erfarenhet. Inga hål i cvt. Höga betyg. Bra referenser. Arbetsgivare bryr sig inte utan tar in den som fick jobb som ekonomiassistent genom släkting straight outta gymnasium.

Har sökt i hela Sverige.
Senast redigerad av sohard-lifegoeson 2019-09-03 kl. 20:28.
Citera
2019-09-03, 20:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sohard-lifegoeson
Kan bara intyga. Det är jävligt svårt. Har sökt ca 70 ekonomiassistentjobb med anpassade ansökningar under ett års tid varav kanske 40 på deltid och varit på kanske 10-15 intervjuer (blev främst kallad till deltidsjobb) och fick till slut ett jobberbjudande där jag knappt jobbar med ekonomi alldeles oavsett vad annonsen annonserade. Har administrativ erfarenhet. Inga hål i cvt. Höga betyg. Bra referenser. Arbetsgivare bryr sig inte utan tar in den som fick jobb som ekonomiassistent genom släkting straight outta gymnasium.

Har sökt i hela Sverige.

Frågan är vad fan ska man göra? Inte går det att läsa datateknik 3 år igen.
Jag hade också skickat tidigare runt 100+ deltidsansökningar för att få erfarenhet under min studietid men fick aldrig napp.
Jag tror fan att man nästan får ljuga ihop något på CV:T. Jag menar ekonomiassistenter har ju inga förkunskap inom ekonomi, de använder datorprogram utifrån mallar.
Citera
2019-09-03, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MegalodonIsAlive
Sök tills du får något jobb alternativt läs till dig en master eller något annat ämne. En enbart treårig kandidatexamen är inte särskilt konkurrenskraftigt som jag förstått det.

En master läser man om man vill ha ett entryjobb på Danske bank eller motsvarande. Inte en jävla ekonomiassistenttjänst.
Citera
2019-09-03, 20:41
Medlem
MegalodonIsAlives avatar
Citat:
En master läser man om man vill ha ett entryjobb på Danske bank eller motsvarande. Inte en jävla ekonomiassistenttjänst.

Vad är fel med ett bättre entryjobb om det i nuläget är så svårt med ekonomiassistent?
Citera
2019-09-03, 20:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MegalodonIsAlive
Vad är fel med ett bättre entryjobb om det i nuläget är så svårt med ekonomiassistent?

Jag klarade KNAPPT en examen och det på en av de mer sämre ansedda skolorna. Inte en chans att jag skulle orka 2 år till.
Citera
2019-09-03, 20:45
Medlem
Citat:
Frågan är vad fan ska man göra? Inte går det att läsa datateknik 3 år igen.
Jag hade också skickat tidigare runt 100+ deltidsansökningar för att få erfarenhet under min studietid men fick aldrig napp.
Jag tror fan att man nästan får ljuga ihop något på CV:T. Jag menar ekonomiassistenter har ju inga förkunskap inom ekonomi, de använder datorprogram utifrån mallar.

Min syrra gör just det, läser datateknik tre år trots högskoleexamen men inget jobb, dock inte inom ekonomi. Hmm, ok, tänkte att jag med mer än ett års administrativ erfarenhet där excel används flitigt skulle ha lätt att få studentjobben men så var det inte. Visserligen gick jag på många intervjuer, men undrade hur någon som inte ens har den erfarenheten jag har ens har en chans. Ja, funderar också att på att krydda cvt lite extra, men gillar verkligen inte att ljuga, och VERKLIGEN inte att man ska behöva göra det för ett jobb som inte ens kräver högskoleexamen...
Citera
2019-09-03, 20:56
Medlem
Greenhouse-Defects avatar
Japp, arbetsmarknaden för oerfarna ekonomer är mättad sedan ett par år tillbaka, jag har själv börjat ångra mitt val av utbildning men har som tur är fortfarande några år kvar så jag kan försöka justera utbildningen mot något annat område. Ta ett jobb i en butik om det krisar ekonomiskt, det är ändå ett drägligt jobb, medan du söker vidare! Har du sökt praktiktjänster? Det kan ju vara en väg in, även om det inte betalar räkningarna.
Citera
2019-09-03, 21:06
Medlem
undercover-racists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jbswebeck
Kör på du det är bättre att visa att är villig att arbeta. Du glömmer att det är Sverige vi lever i här ska du arbeta hela tiden gör du inte det tror folk att det är nåntint som är fel. Men kör på du

Är det något fel med att TS vill arbeta med det han utbildats inom?
Citera
2019-09-03, 21:09
Medlem
jbswebecks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av undercover-racist
Är det något fel med att TS vill arbeta med det han utbildats inom?

Nej men det är fel att man inte vill ta de jobb som finns oavsett vilken utbildning man har.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in