2019-09-02, 22:00
Medlem
Tjena!

Okej, som rubriken säger så behöver jag ett träningsprogram för att komma i form. Är 170cm och runt 76kg, behöver komma ner i vikt. Vet inte hur mycket det ska vara utav muskelträning och konditionsträning samt hur ofta per vecka. Vet att kosten är viktigt så den har jag koll på, ingen mer skräp mat, snabb eller sötsaker. Äter mer nyttigt, fösöker att få i mig mer protein. Har kollat runt på nätet men finns så mycket men vill ha råd från någon som vet vad som funkar. Tack för all tips!
Citera
2019-09-02, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheDudeK2
Vad är det du vill????

Trodde rubriken beskrev det, Träningsschema som är optimalt för att komma i form samt komma ner i vikt. Hur ska veckan se ut, menar hur mycket ska det vara muskelträning och konditionsträning. Vilka övningar reps, sets.
Citera
2019-09-02, 22:08
Medlem
DangerDooms avatar
Svårt att säga på rak arm vad dina behov är när det kommer till träning.
Se däremot till att du får i dig ditt proteinintag, använder du kosttillskott så ser du till att använda dig utav proteintillskott som ej har för kcal-mängd - ej gainer.
Sikta på att få i dig så mycket protein som möjligt, gärna 2g per kroppsvikt.

Träning, kika in superset och dropset, gör detta för att dra ut på din kaloriförbrukning samtidigt som du bygger upp din muskulatur.

Du vill förbruka mängder av kalorier samtidigt som du vill bibehålla/lägga på styrka. Kasta dig in på de stora lyften och kör tilläggsövningar för att få upp ett tryck, få in superset/dropsets.

Konditionsträningen sköter du vid sidan av om du är osäker på hur mycket du kan prestera på "topp" med styrketräningen.
Senast redigerad av DangerDoom 2019-09-02 kl. 22:11.
Citera
2019-09-02, 22:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DangerDoom
Svårt att säga på rak arm vad dina behov är när det kommer till träning.
Se däremot till att du får i dig ditt proteinintag, använder du kosttillskott så ser du till att använda dig utav proteintillskott som ej har för kcal-mängd - ej gainer.
Sikta på att få i dig så mycket protein som möjligt, gärna 2g per kroppsvikt.

Träning, kika in superset och dropset, gör detta för att dra ut på din kaloriförbrukning samtidigt som du bygger upp din muskulatur.

Du vill förbruka mängder av kalorier samtidigt som du vill bibehålla/lägga på styrka. Kasta dig in på de stora lyften och kör tilläggsövningar för att få upp ett tryck, få in superset/dropsets.

Konditionsträningen sköter du vid sidan av om du är osäker på hur mycket du kan prestera på "topp" med styrketräningen.

Exakt, verkar som att kosten är minst lika viktigt, ska sikta på minst 40-50% protein av min kalori intag.

Låter bra, ska fokusera mest på compound movements, kanske köra 5x5 programmet med lite variation av dropset/superset. Får se hur det känns efter ett tag och kondition får väl det bli efter passet eller under mina rest dagar. Tack för ditt input!
Citera
2019-09-02, 22:59
Medlem
DangerDooms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ti3Mp0
Exakt, verkar som att kosten är minst lika viktigt, ska sikta på minst 40-50% protein av min kalori intag.

Låter bra, ska fokusera mest på compound movements, kanske köra 5x5 programmet med lite variation av dropset/superset. Får se hur det känns efter ett tag och kondition får väl det bli efter passet eller under mina rest dagar. Tack för ditt input!

Beroende på hur mycket träningserfarenhet du har bakom dig skulle nog kanske en träningscykel (inte det du trampar på) med fokus på ett av lyften du känner att du har andrum att förbättra, vara något. Dvs du lägger extra fokus på isoleringsövningar runtomkring det, med marklyftet som ett exempel, då har du rygglyft, good mornings mfl. Du kan även kasta in bålträning där för att förbättra formen och mycket annat.

5x5 är bra men det är inte alltid det roligaste, vill du ha rätt effekt av 5-serie så ser du till att du faktiskt befinner dig i den % för just 5-serie. Och jag tvivlar tyvärr att det kanske håller efter 2-3 gånger innan det blir hjärndött.

Hade jag vetat mer om dig hade jag bett dig kasta på dig 4-6 WODs i veckan och isoleringsträning vid sidan av i samma antal, då får du in en extremt hög kaloriförbrukning samtidigt får du styrka, och kondition på köpet av det.

Lycka till!
Citera
2019-09-02, 23:18
Medlem
Bröst/biceps
Vila
Rygg/axlar
Vila
Ben/triceps

TRÄNA TUNGT. 6-8REPS PER ÖVNING.

Mage - alla dagar

Så, svårare är det inte. Ät mycket protein, sov, och ge fan i steroider.
Citera
2019-09-05, 10:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ti3Mp0
Trodde rubriken beskrev det, Träningsschema som är optimalt för att komma i form samt komma ner i vikt. Hur ska veckan se ut, menar hur mycket ska det vara muskelträning och konditionsträning. Vilka övningar reps, sets.

Hur har det gått? Det viktigaste är att träna regelbundet och få in rutiner.
Man delar in träning i perioder. Tex när någon som börjar träna så är hen inte i form för att börja maxa utan man brukar ge ett schema anpassat för att stärka upp kroppen i några veckor. Detta för att man inte ska dra på sig skador.
När man sen gjort det så går man vidare och så kan det hålla på ett tag med olika upplägg om man känner för det. Att hitta den träningen som är rolig är det viktigaste. Det finns inte många på ett vanligt gym som tränar i närheten av optimalt även om de flesta ser upptagna och viktiga ut.
Att sträva efter det optimala är alltid kul, men oviktigt. Det viktiga är att träningen går framåt och gör den inte det så får man ta reda på varför. Jag skriver det så att du inte sätter orimliga krav på dig själv.
Tex när du var liten och försökte lära dig gå så var väl inte lätt i början. Men du gav inte upp och det kommer kännas likadant på gym till en början. Man får kämpa hårdare första månaderna, men sen lär det inte kännas sådär jobbigt som det kan göra i början. Regelbunden träning gör nytta så länge du försöker prestera.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in