2019-09-02, 20:50
Medlem
Så som forskningen säger är att man ska investera så mycket som möjligt, så tidigt som möjligt för bästa avkastning. Detta har dom kommit fram till med mattematiken. Klart är inget till 100%, men ska man följa statistiken/matten, så gör man så.

Jag har fått en tanke om det här. Tänk om kursen är som högst varje gång man investerar? Folk investerar varje gång dom har fått sin lön, så kursen kan vara högre då?

Finns det någon forskning om att investera 1 gång i veckan gentemot 1 gång i månaden?

Liksom om man investerar då kursen är högst för månaden, varje månad i åratal blir avkastningen inte värst mycket.
Citera
2019-09-02, 20:56
Medlem
Finnj-vels avatar
Varför inte få din inkomst, spara den som kontant och gå in runt den 20e? Med din logik så är ju kursen aslåg då för ingen har fått lön, och så säljer du när man får lön då alla köper och går minst 14000% plus.

Jag gjorde det en endaste gång och gick plus över en miljon på bara 100:-.
Citera
2019-09-02, 20:57
Avslutad
Om detta är din övertygelse, varför avvaktar du inte bara två veckor efter löning och sedan investerar? Då är det ju ingen annan som investerar och då bör kurserna vara som lägst.
Det är inte knegare som påverkar kurserna, det är de stora fondbolagen bland annat.
Hitta bolag du tror på och satsa stenhårt så fort du har pengar.
Citera
2019-09-02, 21:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Finnj-vel
Varför inte få din inkomst, spara den som kontant och gå in runt den 20e? Med din logik så är ju kursen aslåg då för ingen har fått lön, och så säljer du när man får lön då alla köper och går minst 14000% plus.

Jag gjorde det en endaste gång och gick plus över en miljon på bara 100:-.

Citat:
Ursprungligen postat av basiclogic
Om detta är din övertygelse, varför avvaktar du inte bara två veckor efter löning och sedan investerar? Då är det ju ingen annan som investerar och då bör kurserna vara som lägst.
Det är inte knegare som påverkar kurserna, det är de stora fondbolagen bland annat.
Hitta bolag du tror på och satsa stenhårt så fort du har pengar.

Det var bara ett exempel. Det jag mena var att ifall man investerar när kursen är högst gång på gång, så är avkastningen lägre.

Bättre fråga. Att investera 1 gång i månaden vs 1 gång varje vecka mattematiskt? Finns det forskning om det här? Har ni gjort några beräkningar? Är det fortfarande det med att investera så tidigt som möjligt som gäller?
Citera
2019-09-02, 21:26
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av sitinchair
Det var bara ett exempel. Det jag mena var att ifall man investerar när kursen är högst gång på gång, så är avkastningen lägre.

Bättre fråga. Att investera 1 gång i månaden vs 1 gång varje vecka mattematiskt? Finns det forskning om det här? Har ni gjort några beräkningar? Är det fortfarande det med att investera så tidigt som möjligt som gäller?

Det finns mängder av forskning. Jag har inte gjort egna beräkningar. Dels för att jag inte kan göra det bättre än det som redan finns tillgängligt och dels för att jag inte bryr mig.
Det enda jag vet är att för de som inte är extremt kunniga så är det helt klart bäst att stoppa in allt omedelbart och bara vänta, om du syftar på indexfonder. Tiden är din vän.
Citera
2019-09-02, 22:31
Medlem
Farmstars avatar
Då väntevärdet är positivt så är det ingen idé att sitta med likvider
Citera
2019-09-02, 22:45
Medlem
Jag kör varje månad när lönen kommer.
Citera
2019-09-05, 10:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sitinchair
Så som forskningen säger är att man ska investera så mycket som möjligt, så tidigt som möjligt för bästa avkastning. Detta har dom kommit fram till med mattematiken. Klart är inget till 100%, men ska man följa statistiken/matten, så gör man så.

Jag har fått en tanke om det här. Tänk om kursen är som högst varje gång man investerar? Folk investerar varje gång dom har fått sin lön, så kursen kan vara högre då?

Finns det någon forskning om att investera 1 gång i veckan gentemot 1 gång i månaden?

Liksom om man investerar då kursen är högst för månaden, varje månad i åratal blir avkastningen inte värst mycket.
Det bästa du kan göra är att investera en gång/månad eller varför inte varje kvartal, det spelar mindre roll. Det som däremot spelar roll är courtaget som du betalar för varje affär. Fundera därför en extra gång om du väljer att investera en gång/vecka. Kurser i enskilda bolag går alltid upp och de går ned. Kurserna kan aldrig vara högst varje gång du köper. Investera i 15 olika bolag och köp det företag vars aktie har sjunkit mest den aktuella månaden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in