• 1
  • 2
2019-09-02, 22:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Greta.Grusbil
Jag tycker mer det är synd att andra går runt och tänker sådana tankar(själv har denna tanken gett mig trygghet) t.ex. för ett tag sedan då jag såg en video på youtube där de jämförde planeter och stjärnor som bara blev större och större, själv tyckte jag att videon var rätt häftig men jag såg i kommentarerna att andra inte tyckte den var lika kul.

Kom på denna tanke förut när jag fundera över varför man egentligen forskar om rymden. (Alltså huvudtanken som hela tråden kretsar kring(hoppas jag)).

Kan du hitta videon?
Man studerar rymden - och ju mer man studerar ju större är den - En del kunde inse det oöverskådliga redan innan. För det finns människor med stora perspektiv. Men för många tycks det vara som en uppgift (tror dom), att dom måste fylla ut alla kunskapsluckor. Själva ordet "vet-en-skap" andas något osunt, som att det går att förstå allt.
Många får lite panik, bara för det finns nåt som är oförklarat. Och så ska dom dit och "täppa igen" luckan. Så snickrar dom en förklaring, och presenterar det som "nu vet vi". Det verkar som dom är rädda för det oförklarade. Som en besvärjelse - måste allt beskrivas och benämnas- så är det inget att oroa sig för. Men i den här branschen - världsrymden - blir det minst en ny fråga för varje svar.
Citera
2019-09-02, 22:21
Medlem
Greta.Grusbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Urbizzo
Kan du hitta videon?
https://www.youtube.com/watch?v=Iy7NzjCmUf0 kommentarerna är dock väldigt annorlunda, ser ut som att många memear.

Intressant det där med Vet-en-skap, dock vad är en skap. Vissa saker kanske bara är bättre osvarade
Citera
2019-09-02, 22:52
Medlem
En del utav det pessimistiska synsättet på meningen med livet kanske grundar sig i den moderna samhällsstrukturen? Där införskaffande utav mat, vatten, tak över huvudet osv oftast är ganska enkel.
Och vi får inte riktigt några konkreta tydliga mål vilket i sin tur skapar en osäkerhet på sin existens.

Tänk er bakåt i tiden, låt säga när människorna levde i jägar- & samlarsamhällen. Här behövde man fokusera sin mentala energi på basala ting/tydliga mål som att skaffa föda mm. Vilket inte gav särskilt mycket utrymme för existentiella funderingar - vem är jag, vad gör jag med livet, ska det vara så här...
Citera
2019-09-02, 23:11
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Varje gång jag läser om någon tråd eller liknande om meningen med livet så är det alltid någon som skriver någonting i stil med att det finns ingen mening med livet, du betyder ingenting, du är bara massa ihopkladdade atomer och att du är så liten jämfört med det stora universumet.

Problemet är bara att jag inte ser varför universum är så mycket mer betydelsefullt, bara för att det är stort? Visst vi människor kanske bara är massa atomer och våra tankar kanske bara är elektriska signaler i hjärnan men universum kan inte tänka, planeter kan inte tänka, stjärnor kan inte tänka, det ofantligt stora vakuum överallt runt omkring oss kan inte tänka, ja ni fattar min mening.

Om det inte fanns någon tänkande varelse så skulle man kunna säga(eller inte säga) att universum inte ens finns, det finns ju ingen som kan vittna om att det existerar. Utan någon som kan bry sig om det så är det inte det minsta betydelsefullt.

Så vad har vi kommit fram till? Jo att ingenting varken människor, aliens eller universum har någon betydelse om det inte finns någon eller något som bryr sig om den/det. Ganska jobbigt för den som är forever alone så att säga.

//Grusbil
Max Tegmark har faktiskt en liknande syn som du. Universum blir på något sätt meningslöst om inte vi (och ev andra tänkande varelser i universum) finns där och kan uppskatta alltihop. Att det faktiskt är extra viktigt att ta vara på oss själva och vår planet just därför att den är så speciellt jmf med nästan allt annat därute som ju saknar liv och tankar och konst och kultur osv.
“It is not our universe giving meaning to us, it is us giving meaning to our universe.”
https://www.singularityweblog.com/max-tegmark/

Jag gillar iaf tanken.
Senast redigerad av nerdnerd 2019-09-02 kl. 23:22.
Citera
2019-09-02, 23:17
Medlem
Det hade varit intressant att veta om de som är pessimistiska till meningen lever på ett sätt som skiljer sig från de som inte är det. Är det ett uttryck för en viss livsform eller är det helt bara ytligt ’snack’?
Citera
2019-09-03, 00:35
Medlem
Greta.Grusbils avatar
Slog mig nyss att om det finns en gud/simulationsskapare så kanske den skapade oss just för den här anledningen vilket gör att meningen med livet är att dyrka en gud vilket också gör att bibeln faktiskt makear lite mer sense. Attans
Citera
2019-09-03, 02:28
Medlem
Flammarions avatar
Livet är meningsfritt! Jippi!
Citera
2019-09-03, 16:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Flammarion
Livet är meningsfritt! Jippi!

Citera
2019-09-03, 18:39
Medlem
Skogismyras avatar
Meningen med livet är att uppleva.
Eller snarare: livet är upplevelse.

Med upplevelse menar jag förstås alla upplevelser.
Citera
2019-09-07, 01:49
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:
Varje gång jag läser om någon tråd eller liknande om meningen med livet så är det alltid någon som skriver någonting i stil med att det finns ingen mening med livet, du betyder ingenting, du är bara massa ihopkladdade atomer och att du är så liten jämfört med det stora universumet.

Problemet är bara att jag inte ser varför universum är så mycket mer betydelsefullt, bara för att det är stort? Visst vi människor kanske bara är massa atomer och våra tankar kanske bara är elektriska signaler i hjärnan men universum kan inte tänka, planeter kan inte tänka, stjärnor kan inte tänka, det ofantligt stora vakuum överallt runt omkring oss kan inte tänka, ja ni fattar min mening.

Om det inte fanns någon tänkande varelse så skulle man kunna säga(eller inte säga) att universum inte ens finns, det finns ju ingen som kan vittna om att det existerar. Utan någon som kan bry sig om det så är det inte det minsta betydelsefullt.

Så vad har vi kommit fram till? Jo att ingenting varken människor, aliens eller universum har någon betydelse om det inte finns någon eller något som bryr sig om den/det. Ganska jobbigt för den som är forever alone så att säga.

//Grusbil

Korthistorien Borges bibliotek eller poesin Oxymandias är bättre på att hacka sönder all mening som går att finna i livet från makroperspektiv, det kanske är bäst att göra som buddister och fokusera på nuet och bara på att andas, sedan sudda bort med ett svep all konst som de skapar i mandalan.

Eller vara som djur och leva i nuet med all dess innebörd, operera bort halva din prefrontala cortex och gå ut på gatan och dansa samba och lev ut dina begär, välj något fotbollslag att heja på och låtsas om som om det betyder något ifall orange t-shirten sponsrade av "emirates" slår de röda med "Coca Cola" på ryggen med hela ditt inre känsloliv.

Känslor binder oss till att hitta på mening i alla typer av sammansättning av mönster som finns i vår omgivning. Logik söker se igenom känslornas dimma, och individen tappar istället bort all meningen i kontexten.

Se på hur ortodoxa kyrkan sökte satsa allt på känslor och mytologi och moderlighet och familj, medan lutheranismen sökte finna det rationella i något så irrationellt som sagoboken bibeln. Den senare har förlorat stort i battaljen om människors hjärtan. Allt är ju egentligen en kamp om människors hjärtan, sanningen är inte så jävla mycket värt som att tro på att man är del av en vacker saga.

De orangeklädda fotbollslaget med massa legosoldater sponsrade av Emirates är en gäng krigare som för facklan från fornstora dagar och här skapas legender, och publiken som betalar 500 kr per biljett har varit med i kampen sedan farföräldrarna stod där och hejade i kylan och det berättas om legendariska battaljer, om krigare som stupat tappert, om legosoldaternas kärlek till den oranga t-shirten, etc.

Mening skapas givetvis av illusioner, utan illusionerna så är livet jävligt tråkigt. Sanningen är inte så mycket värt att du bör offra dina vackraste illusioner. Slutgiltigt svar: livet är så fylld med mening.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in