2019-09-12, 16:06
Medlem
Tack för alla svar. Jo, jag valde att skicka manuset till 13 förlag just för att jag har fått veta hur svårt det är att få uppmärksamhet från dem, att det är lite som ett lotteri.

Hur vet man om manuset har klarat sig förbi den första gallringen, där majoriteten av manusen refuseras? Jag har blivit refuserad av två förlag hittills, och skickade till samtliga 13 för en månad sedan. Jag vet att förlagen har fullt upp efter sommarledigheten, kan det vara så att mitt manus har legat i väntehögen hela månaden och att det inte har lästs ännu (snarare än att det har klarat sig vid gallringen)?
Citera
2019-09-13, 05:49
Medlem
lampross avatar
Att skicka in manus i början av hösten är väl OK. Då har förlagens lektörer kommit hem från semestern osv.

Inte så att obeställda manus har någon chans, någonsin. Nya förmågor som ges en chans är i 99,9% av fallen bekanta med någon på förlaget.

Så var det förr och så är det nu (iaf i Sverige).

Vad gäller det som frågades förr i tråden, det att TS planerade att åter skicka in sitt manus till de förlag som refuserat det, så är som antytt dödfött.

Iaf gjorde de stora förlagen förr så att de satte två (2) lektörer på varje manus. Sedan avgav de rapport (skriftlig; interndokument). På så vis kunde förlaget vara säkert på att det inte missat något.

Så visst förekommer (eller förekom) noggrann, fair granskning av obeställda manus.

Men idag blir ju inte ens formellt proffsiga mm. manus antagna.

Dessa får författaren ofta själv ge ut.

- - -

Man kan säga: internet och modern tryckteknik har underlättat litteraturutgivning.

På gott och ont.

"Alla" kan idag lätt ge ut en bok.

Men hur marknadsföra den? Ty denna bok måste ju konkurrera med (1) storförlagsböcker (2) återutgivna klassiker i oöverskådliga mängder (3) nätläsning (4) antikvariatsböcker, bokbörsen mm, lätt tillgängligt via nätet; västvärlden svämmar över av böcker.

Så, summa summarum, att ett storförlag i denna konkurrens ska ge ut en okänd debutant är orealistiskt. Ingen söker idag "nästa stora namn" så som man gjorde ungefär fram till 80-tales slut.

My two cents.
Citera
2019-09-13, 14:48
Medlem
Furiennas avatar
Så... Vad gör en okänd debutant då? Satsa på självutgivning? Bara ge upp helt?

Jag har i och för sig mycket svårt att tro att nästan inga tidigare okända författare blir utgivna. Det går ju inte att bara lita på att det gamla gardet av författare och bekanta med författardrömmar ska kunma hålla förlaget igång. Man behöver ju hela tiden nytt blod för att inte stagnera.
Senast redigerad av Furienna 2019-09-13 kl. 14:55.
Citera
2019-09-14, 07:19
Medlem
ReDefiners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frfttrn
...kan det vara så att mitt manus har legat i väntehögen hela månaden och att det inte har lästs ännu (snarare än att det har klarat sig vid gallringen)?
Tveklöst JA. De flesta förlag brukar återkomma efter 2-3 månader.

Om man varit riktigt nära på att bli utgiven får man ofta med kommentarer på manuset, istället för det här vanliga refuseringsbrevet. Kommentarerna visar på att de läst manuskriptet mer ingående då de sett potentialen i det. Lite som ett lektörsutlåtande.
Citera
2019-09-14, 20:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReDefiner
Tveklöst JA. De flesta förlag brukar återkomma efter 2-3 månader.

Ligger manusen verkligen på hög så länge? I så fall borde förlagen anställa fler som läser manusen.
Citera
2019-09-14, 20:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hasseochtage
Ligger manusen verkligen på hög så länge? I så fall borde förlagen anställa fler som läser manusen.
Ja. Varför? Böcker är det ju inte någon enorm konsumtion av och majoriteten av manus antagligen inte så bra.
Citera
2019-09-14, 20:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av makullerad
Ja. Varför? Böcker är det ju inte någon enorm konsumtion av och majoriteten av manus antagligen inte så bra.

Om den första omgången bara består av att man läser den första sidan, och att det ligger så pass många förstasidor före TS egna förstasida att det tar 2-3 månader innan förlagen läser den, då har de uppenbarligen för få anställda.
Citera
2019-09-26, 14:47
Medlem
Här kommer ännu en fråga: hur postar man ett pappersmanus? Mitt är i A4-format, och ungefär 2 centimeter tjockt. Jag kan inte avgöra hur mycket det väger, och jag har ingen våg hemma. Borde jag köpa en sådan där 2-kilosförpackning på postens utlämningsställe, eller är sådana för stora så att det inte får plats att levereras till förlagets postlåda? Det är Libris jag ska skicka det till.
Citera
2019-09-26, 17:19
Medlem
Citat:
Här kommer ännu en fråga: hur postar man ett pappersmanus? Mitt är i A4-format, och ungefär 2 centimeter tjockt. Jag kan inte avgöra hur mycket det väger, och jag har ingen våg hemma. Borde jag köpa en sådan där 2-kilosförpackning på postens utlämningsställe, eller är sådana för stora så att det inte får plats att levereras till förlagets postlåda? Det är Libris jag ska skicka det till.

Varför går du inte bara till närmsta postkontor och väger och skickar det på samma gång?
Citera
2019-09-26, 18:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MosbiusDesigns
Varför går du inte bara till närmsta postkontor och väger och skickar det på samma gång?

Jag behöver veta hur stort brevet kan vara först. Det skulle kännas jobbigt om Libris inte kan få brevet utdelat till sitt kontor för att det är för fysiskt stort, eftersom de inte hämtar försändningar hos postombud. Det kostade ju en slant att skriva ut manuset, så jag vågar inte riskera att det inte kommer ända fram till förlaget.
Citera
2019-09-26, 20:55
Medlem
Citat:
Jag behöver veta hur stort brevet kan vara först. Det skulle kännas jobbigt om Libris inte kan få brevet utdelat till sitt kontor för att det är för fysiskt stort, eftersom de inte hämtar försändningar hos postombud. Det kostade ju en slant att skriva ut manuset, så jag vågar inte riskera att det inte kommer ända fram till förlaget.

Jag vet ingenting om det där, men borde inte ett förlag som vill ha manus i pappersform se till att deras brevlåda är tillräckligt stor för att ett tjockt manus ska kunna slinka igenom?
Citera
2019-09-27, 19:13
Medlem
DizzyXs avatar
Nu är det väl så att företag med lite flöde i postgången inte får brev och paket utdelat genom ett brevinkast av en cyklande brevbärare. Snarare kommer det backar med post/paket till företagets lokaler, speciellt ett förlag som utöver manuskript har provtryck, utkast till trycksaker/omslag etc. att hantera.

Jag tror inte du behöver oroa dig över att skicka ditt manus i ett vaderat kuvert.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in